Puuilo Q4-aamutulos: Vahva ohjeistus
Puuilon tänään raportoima Q4-tulos jäi operatiivisten erien osalta odotuksistamme. Liikevaihdon kasvua ajoi pääosin uusperustanta, kun vertailukelpoinen kasvu jäi varsin laihaksi. Hieman ennusteita matalampi ylärivi painoi samaan aikaan kannattavuuden alle odotusten. Ohjeistus oli vahva ja meidän odottamaamme parempi. Voitonjaon suhteen ei nähty yllätyksiä ja osinkoehdotus oli linjassa analyytikoiden odotuksiin. Odotamme osakkeelle positiivista kurssireaktiota. Puuilon suomenkielinen tuloslähetys on seurattavissa InderesTV:ssä klo 11.30 alkaen.
Liikevaihdon kasvua veti uusperustanta
Puuilon Q4-liikevaihto kasvoi 12,4 % 76,8 MEUR:oon, hieman alle odotustemme. Kasvua pääosin ajoi myymäläverkoston laajeneminen (5 uutta, yht. 42 myymälää). Vaikka vertailukelpoinen kasvu jäikin reilu yhteen prosenttiin, kasvoivat yhtiön asiakasmäärät 12 %, joka arviomme mukaan selittyy uusien myymälöiden avulla hankitusta markkinaosuudesta. Vaikka laskimme vertailukelpoisen myynnin ennustettamme ennakkokommentin yhteydessä, oli se edelleen mielestämme vaisu, mikä saattaa viestiä käyttötavaramarkkinan pehmeydestä. Verkkokaupan myynti jatkoi trendinomaista laskuaan, mikä arviomme mukaan johtuu verkkokaupalle tyypillisestä korkean hintapisteen tuotevalikoimasta. Toisin sanoen kulutusta on siirtynyt kohti päivittäisiä tarpeita käyttötavaran sijaan.
Kannattavuus jäi myöskin odotuksista, mutta oli jälleen kerran hyvällä tasolla
Puuilo onnistui jälleen kerran tekemään hyvän Q4-kannattavuuden, mutta se jäi jonkin verran meidän sekä konsensuksen odotuksista. Kannattavuuden pääajurina toimi liikevaihdon kasvun ohella hyvä 36,7 %:n myyntikate-%, joka oli hieman (+0,3 %-yks.) odotuksiamme parempi. Myyntikatetta tuki logistiikkakulujen lasku, varaston tehokkuuden nousu sekä omien tuotemerkkien voimakas kasvu (2023: 20,6 % vs. 2022: 20 %). Myyntikatetta arviomme mukaan heikensi myyntijakauman muutos. Kiinteissä kuluissa nähtiin odotettu nousu, kun myymäläavaukset sekä palkkapaineet nostivat henkilöstökuluja. Edellä mainituiden tekijöiden myötä seuraamamme EBITA-kannattavuus jäi reilusti ennusteestamme ja oli 10,7 MEUR, eli 13,9 % liikevaihdosta. Tuloslaskelman alimmilla riveillä korkokustannuksia nosti kasvaneen myymälämäärän myötä suurentunut IFRS16-vastuuvelka, mutta toisaalta niitä rajoitti Q3:n aikana tehty 20 MEUR:n lainalyhennys. Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,09 linjassa meidän sekä konsensuksen odottamiin.
Voitonjaon suhteen yhtiö jatkoi samalla linjalla, ehdottamalla lähes koko nettotuloksensa mukaista osinkoa. Yhtiön hallitus ehdottaa 0,38 euron osinkoa (83 % EPS:stä), joka on tismalleen linjassa odottamaamme. Vuolasta osingonjakoa puoltaa yhtiön vahva kassa-asema ja kassavirta sekä arviomme mukaan investointikohteiden puute (kauppainvestoinnit hyvin pääomakevyitä).
Vahva ohjeistus
Puuilo ohjeistaa tilikaudelle 2024 kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa kannattavuutta. Liikevaihdon yhtiö uskoo vaihtelevan 380–410 MEUR:n välillä. Tämä on linjassa meidän sekä konsensusodottamiin, mutta ennusteet asettuvat lähelle ohjeistuksen alalaitaa (Inderes: 386 ja Konsensus: 390 MEUR). Liikevoiton yhtiö puolestaan uskoo osuvan 60–70 MEUR:n välille, joka on mielestämme vahva odotuksiin nähden (Inderes: 60,8 ja Konsensus 62,5 MEUR). Ohjeistuksen keskikohta tarkoittaa noin 17 %:n liikevaihdon kasvua sekä 16,5 %:n EBITA-kannattavuutta. Yhtiö arvioi 2024 myymäläavausten olevan ennätystasolla (6 kpl) ja myymäläverkoston saavuttavan 48 kpl rajapyykin, mikäli asiat sujuvat suunnitelmien mukaan. Markkinaympäristö on edelleen epävarma, johon liittyvät konkreettiset kommentit jäivät raportilla vähäiseen rooliin. Ennakoitua nopeamman liikevaihdon kasvun myötä yhtiö aikoo päivittää strategiaansa kevään aikana, ja tulee sen kanssa ulos Sijoittajapäivässä 23.4.2024.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.03.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 296,4 | 339,8 | 385,7 |
kasvu-% | 9,70 % | 14,65 % | 13,49 % |
EBIT (oik.) | 47,6 | 53,8 | 60,8 |
EBIT-% (oik.) | 16,06 % | 15,82 % | 15,76 % |
EPS (oik.) | 0,42 | 0,46 | 0,53 |
Osinko | 0,34 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 5,87 % | 4,19 % | 4,41 % |
P/E (oik.) | 13,88 | 19,53 | 17,12 |
EV/EBITDA | 9,75 | 12,70 | 10,84 |