Puuilo Q4-aamutulos: Mallikas tekeminen jatkui
Puuilo julkisti Q4-raporttinsa (marras-tammikuu) aamulla. Suoritus oli jälleen mallikas huomioiden toimintaympäristö, vaikkakin tulos jäi aivan ohjeistuksen ylärajalle viritetyistä ennusteistamme. Yhtiön avokätinen osinko osui odotuksiimme ja vuotta 2023 koskeva ohjeistus oli pitkälti odotustemme kanssa linjassa, vaikkakaan ”oikaistu EBITA-liikevoitto kasvaa” ei vielä rajaa sitä, kuinka paljon tuloskasvua on odotettavissa. Kokonaisuutena raportti ei ensisilmäyksellä aiheuta suuria muutoksia näkemyksemme Puuilosta.
Myynti oli odotetun vahvaa
Puuilon Q4:n liikevaihto kasvoi 9,7 %:lla 68,3 MEUR:oon ollen linjassa odotustemme kanssa. Kasvua tuki kolmella myymälällä laajentunut myymäläverkosto, joka oli kasvanut 37 myymälään. Vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli myös jälleen vahvaa (+6,8 %) huomioiden toimintaympäristö ja mm. kuluttajien matala luottamus ja ostovoimaa syövä inflaatio. Liikevaihdon kasvuun vaikutti jälleen erityisesti lisääntyneet asiakasmäärät, mutta myös keskiostoksen kasvu. Verkkokaupan liikevaihto kasvoi myös 12 %:lla 2,0 MEUR:oon.
Tulos jäi hieman korkeista odotuksistamme, mutta ylitti ohjeistuksen keskikohdan
Oikaistu EBITA-liikevoitto jäi suunnilleen vertailukauden tasolle 9,7 MEUR:oon, kun olimme ennustaneet nousua aivan ohjeistushaarukan ylälaitaan 11,0 MEUR:oon. EBITA-marginaali jäi vertailukaudesta 14,2 %:iin (Q4’21: 15,7 %). Yhtiö kertoi myös, että Q4:n oikaistuun liikevoittoon vaikutti 0,7 MEUR ifric-tulkinnasta johtuva poistoihin tehty oikaisu pilvipohjaisista IT-palveluista, mikä käsityksemme mukaan selitti osin ennustealitusta.
Myyntikatemarginaali oli hieman odotuksiamme (36,0 %) parempi sen yltäessä nyt lähes vertailukauden tasolle 36,2 %:iin. Yhtiö kertoi jälleen onnistuneensa kasvattamaan hyväkatteisten tuotteiden osuutta, eli sen omia private-label-tuotteita ja koko vuoden osalta niiden osuus nousi jo 20 %:iin myynnistä (2021: 17,6 % myynnistä). Yhtiö kertoi myös kyenneensä siirtämään nousseita hankinta- ja logistiikkahintoja kuluttajahintoihin. Myös varastonkierto oli edelleen nopeutunut, mikä laski myyntikatteeseen sisältyvän varastoinnin suhteellista osuutta liikevaihdosta.
Liiketoiminnan pyörittämisen kulut olivat 11,4 MEUR (Q4’21: 10,2 MEUR), eli 16,7 % liikevaihdosta (Q4’21: 16,4 %). Ne ylittivät odotuksemme 0,6 MEUR:lla, missä arvioimme näkyneen taustalla inflaation ja osin tämä saattoi johtua kvartaalin aikana avatuista kahdesta uudesta myymälästä, joiden valmistelu toi myös kustannuksia. Myös poistot olivat odotuksiamme korkeammat ja tähän vaikutti 0,7 MEUR:n ifric-tulkinnasta johtuva poistoihin tehty oikaisu pilvipohjaisista IT-palveluista. Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,08 euroa ollen vertailukauden tasolla ja jääden lievästi 0,09 euron/osake ennusteestamme. Osinko 0,34 euroa oli odotustemme mukainen.
Uusi ohjeistus oli odotetun hyvä, mutta tarkkoja haarukoita ei saatu
Puuilo antoi uuden ohjeistuksen ja tilikauden 2023 liikevaihdon ennakoidaan kasvavan ja samoin oikaistun EBITA:n ennakoidaan kasvavan. Tarkkoja haarukoita ei saatu, mikä on ymmärrettävää toimintaympäristön ollessa edelleen vaikeasti ennustettava. Ennustimme ennen raporttia yhtiön 2023 liikevaihdon kasvavan 6 %:lla 315 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n kasvavan 51,0 MEUR:oon (2022: 48,8 MEUR). Emme näe näissä ennusteissamme suurta muutospainetta, mutta koska tilikaudella avataan kerrotun mukaisesti 5 myymälää ja nykyiset ennusteemme sisältävät vain 4 myymälää, on myynti ennusteessamme pientä nostopainetta.
Yhtiö kommentoi ohjeistuksen taustalla myös, että toimintaympäristön haasteet jatkuvat myös alkaneella tilikaudella. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu ja maailman geopoliittiset riskit ovat koholla. Korkojen nousuputken katkeamista ei ole vieläkään näköpiirissä, ja kuluttajaluottamus on tällä hetkellä edelleen alhainen. Yhtiö näkee kuitenkin myös helpotusta asiakkaiden arjessa. Energiakriisin akuutein vaihe lienee päättynyt ja kuluttajien ostovoima todennäköisesti paranee tehtyjen palkkaratkaisujen ansiosta. Samaan aikaan yhtiö näkee hankkimiensa tavaroiden ostohinnoissa jo suunnan alaspäin, jossa merkittävimpinä tekijöinä on energian ja merirahtien hintojen lasku. Yhtiö uskoo, että myyntikatemarginaali paranee tänä vuonna. Yhtiö toisti kuitenkin myös, että halpakauppa pärjää vaikeina aikoina suhteellisesti muuta kaupan markkinaa paremmin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 297,0 | 314,9 |
kasvu-% | 13,18 % | 9,94 % | 6,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 48,9 | 49,9 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 16,48 % | 15,83 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,44 | 0,43 |
Osinko | 0,30 | 0,34 | 0,35 |
Osinko % | 3,22 % | 3,41 % | 3,43 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 23,11 | 23,30 |
EV/EBITDA | 15,94 | 15,36 | 15,03 |