Puuilo Q3 keskiviikkona: Odotamme yhtiön soutaneen vastavirtaan hiljentyneessä markkinaympäristössä
Puuilo raportoi Q3-tuloksensa tulevana keskiviikkona noin klo 8:30. Odotamme yhtiön myynnin sujuneen varsin mallikkaasti, mutta uskomme vertailukautta nostaneen varautumiskuluttamisen laskeneen merkittävästi sähkön hinnan normalisoitumisen myötä. Myyntiä sekä tulosta tulee nostamaan vertailukaudesta viidellä kasvanut myymäläverkosto sekä hyvä vertailukelpoinen kasvu. Nostimme varsin konservatiivista Q3-myyntikatemarginaaliennustettamme reilulla 0,5 %-yksiköllä, mikä heijastui 1 %:n nousuna vuoden 2023 tuloksessa. Ohjeistukseen ei mielestämme liity merkittäviä riskejä emmekä yllättyisi mikäli yhtiö tarkistaisi tai jopa nostaisi ohjeistustaan Q3-tuloksen yhteydessä.
Onnistunut verkoston laajentaminen jatkunut
Kotimaista kauppaa on vuoden 2023 aikana värittänyt kuluttajien heikko ostovoima sekä harkinnanvaraisen kuluttamisen jatkuminen hiljaisena. Puuilon suoritus läpi vuoden on ollut markkinan vastaista, kun yhtiö on kahden ensimmäisen kvartaalin aikana raportoinut kaksinumeroisia kasvulukuja. Myyntiä on yhtäältä vauhdittanut uudet myymäläavaukset, mutta toisaalta liikevaihto on kasvanut myös vanhoissa myymälöissä. Tämä mielestämme viestii Puuilon houkuttelevasta valikoimasta sekä bränditunnettuuden selvästä noususta.
Odotamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 9 % 88 MEUR:oon (Q3’22: 80 MEUR). Liikevaihdon noususta arviomme vertailukelpoisen kasvun selittäneen noin puolet. Q3:n aikana yhtiön verkosto on kasvanut 40 myymälään (+5 kpl vertailukaudesta). Keravalle elokuun puolivälissä avatun myymälän avajaiset sujuivat käsityksemme mukaan hyvin ja myyntiä ensimmäisten päivien aikana kertyi konsernin mittakaavassa historiallisen suuri määrä. Tämän jälkeen Q4:n puolella yhtiö on avannut myymälän Helsingin Konalaan ja tulee joulu-tammikuun aikana avaamaan 42. myymälänsä Vantaan Varistoon. Lisäksi yhtiö tiedotti Hurrikaani-liiketoimintakaupan viranomaishyväksynnästä ja myymälöiden konvertointien tapahtuvan vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
Tulos jatkaa paranemistaan
Vertailukauden myyntikatetta rasitti vielä suhteellisesti korkealla ollut vaihto-omaisuus sekä kohonneet hankintahinnat. Vuoden 2023 varastotasot ovat normalisoituneet ja hankintahinnoissa on nähty selvää laskua. Lisäksi uskomme yhtiön kasvattaneen Q2:n aikana väliaikaisesti pysähtynyttä private label-valikoiman osuutta, jolla on katetta nostava vaikutus. Private label-tuotteiden osuuden kasvua yhtiön omien ponnisteluiden ohella tukee toimialalla yleisesti havaittavissa ollut asiakkaiden hakeutuminen alemman hintapisteen tuotteiden kuluttamiseen. Ennustamme Q3-myyntikatemarginaalin asettuvan 37 %:iin (Q3’22: 36,3 %).
Vastoin vertailukautta uskomme kiinteiden kulujen kasvaneen liikevaihtoa voimakkaammin. Tätä selittävät alkuvuonna tehdyt TES-palkankorotukset sekä vertailukautta nopeampi myymäläavaustahti. Uskomme kulujen pysyneen kuitenkin hallinnassa ja oikaistun EBITA-kannattavuuden parantuneen Q3:n aikana 16 MEUR:oon ollen 18,3 % liikevaihdosta (Q3’22: 14,9 MEUR ja 18,6 %).
Vaikka yhtiön rahoitusvelat ovat pysyneet käytännössä vertailukauden tasolla tulee Q3-tulosta rasittamaan vertailukaudesta kasvaneet nettorahoituskustannukset nousseesta korkotasosta johtuen. Ennustamme Q3:n raportoidun osakekohtaisen tuloksen asettuvan 0,14 euroon.
Ohjeistukseen ei mielestämme liity merkittäviä riskejä
Tällä hetkellä yhtiö ohjeistaa 325–355 MEUR:n liikevaihtoa sekä 50–60 MEUR:n oik. EBITA-kannattavuutta kuluvalle tilikaudelle. Ohjeistuksen keskikohta viestii 16,2 %:n marginaalia, joka on vielä yhtiön tavoitteleman 17–19 %:n haarukan alapuolella. Mikäli kvartaali sujuu odotustemme mukaisesti, uskoisimme yhtiön tarkentavan tällä hetkellä melko laveaa ohjeistustaan. Toisaalta jatkunut kuluttajien epävarmuus saattaa puoltaa ohjeistuksen toistamista. Joka tapauksessa uskomme ohjeistuksen säilyvän vähintään ennallaan emmekä näe suuria riskejä ohjeistukseen yltämiseen liittyen. Näkymä vuoteen 2024 on hyvä, sillä yhtiö tulee alkuvuoden aikana konvertoimaan kolme Hurrikaani-myymälää Puuilon konseptin mukaisiksi ja näiden lisäksi avaamaan arviolta neljä uutta Puuilo-myymälää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.09.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 296,4 | 334,0 | 383,0 |
kasvu-% | 9,70 % | 12,70 % | 14,66 % |
EBIT (oik.) | 47,6 | 54,5 | 63,8 |
EBIT-% (oik.) | 16,06 % | 16,30 % | 16,65 % |
EPS (oik.) | 0,42 | 0,47 | 0,56 |
Osinko | 0,34 | 0,38 | 0,45 |
Osinko % | 5,87 % | 3,74 % | 4,42 % |
P/E (oik.) | 13,88 | 21,38 | 18,12 |
EV/EBITDA | 9,75 | 13,65 | 11,43 |