Puuilo Q3 ensi viikon torstaina: Markkina jatkaa vaikeana, mutta luotamme konseptin defensiivisyyteen
Puuilo julkistaa Q3-raporttinsa (raportointijakso: elokuu-lokakuu) torstaina 15.12. klo 8.30. Harkinnanvaraiseen vähittäiskauppaan koituu merkittävää vastatuulta korkeasta inflaatiosta, kun kuluttajien rahoista yhä suurempi osuus hupenee mm. ruokaan, energiaan ja asuntolainojen korkoihin. Haastavista olosuhteista huolimatta ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvavan pirteästi 8 %:lla, sillä pidämme yhtiön konseptia defensiivisenä ja myymäläverkoston ylösajon eteneminen tukee osaltaan kasvua. Tulosrivien odotamme olevan absoluuttisesti lähellä vahvaa vertailukautta inflaation laimentaessa marginaaleja. Ohjeistukseen (2022: EBITA 40-50 MEUR) emme odota tehtävän merkittäviä muutoksia, mutta pidämme mahdollisena, että haarukkaa kavennetaan hieman ylälaitaa kohden.
Syyskuussa tehty ohjeistuksen nosto antaa tukea myös Q3:n odotuksille
Ennustamme Puuilon Q3-liikevaihdon kasvaneen 7,9 %:lla 75,2 MEUR:oon. Kasvua tukee vertailukaudesta Sastamalan myymälällä 35:een laajentunut myymäläverkosto. Q3:n kasvuodotuksillemme antaa myös tukea se, että syyskuussa annetun positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä yhtiö totesi kasvun jatkuneen vahvana myös elokuussa.
Vertailukelpoinen myynti on ennusteessamme noin 4 %, mikä on toteutuessaan kova suoritus nykyisessä haastavassa toimintaympäristössä. Vertailukelpoista myynnin kehitystä tukee myymäläverkoston ikääntyminen, mikä lisää perinteisesti kaupan neliömetrikohtaista myyntiä. Myös hinnankorotukset selittävät sitä, mutta ennustamme myös pientä vertailukelpoista volyymikasvua. Uskomme yhtiön pärjäävän muuta vähittäiskauppaa paremmin inflaatioympäristössä, sillä näemme Puuilon kategoriat pääosin defensiivisinä niiden käyttötarkoituksen painottuessa itse tekemiseen ja vanhan korjaamiseen. Myös keskimääräinen ostoskori on matala ja emme usko kuluttajien ensimmäisenä lähtevän leikkaamaan rahankäyttöään Puuilossa asioinnista.
Kannattavuuden odotamme kuitenkin jälleen hieman notkahtavan
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton laskeneen lievästi 12,9 MEUR:oon (Q3’21: 13,1 MEUR), mikä on 17,1 % liikevaihdosta (Q3’21: 18,8 %). Ennustamme myyntikatteen laskevan 36,0 %:iin (Q3’21: 37,3 %). Myyntikatemarginaaliin koituu painetta edelleen vertailukautta korkeammista kuljetus- ja varastointikustannuksista, joissa oli kuitenkin nähtävissä jo Q2:lla selkeää tasaantumista. Halpakaupan toimijana Puuilo ei ole myöskään immuuni kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille ja uskomme, että markkinaosuuksista joudutaan taistelemaan vaisussa markkinassa vertailukautta kiivaammin. Omien tuotteiden osuuden kasvu myynnistä tukee kuitenkin myyntikatemarginaalia vaimentaen laskua.
Uusi myymälä tuo myös Puuilolle lisäkuluja alemmille riveille, eivätkä vanhemman myymäläverkoston kulut skaalaudu totutusti inflaation näkyessä eri kuluerissä. Ennustammekin kertakuluista oikaistuna poistojen, henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden liikevaihdosta nousevan 19,3 %:iin (Q3’21: 19,0 %). Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,11 euroa/osake (Q3’21: 0,12 euroa/osake).
Katseet ovat näkymien kehityksessä ja varastotasoissa
Puuilo ohjeistaa tilikauden 2022 liikevaihdon kasvavan, mutta jäävän vuosittaisesta 10 %:n tavoitteesta ja oikaistun EBITA:n olevan haarukassa 40-50 MEUR (2021: 48,4 MEUR). Emme odota ohjeistukseen suurempia muutoksia, sillä ennustamme 2022-liikevaihdon kasvavan 7 %:lla 288 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n laskevan 4 %:lla 46,4 MEUR:oon. Ennusteidemme perusteella Puuilon kannattavan kasvun tarinassa vietetään 2022 tilikaudella poikkeuksellisesti välivuotta. Pidämme tätä kuitenkin hyvänä suorituksena, kun huomioidaan koronapandemian antama voimakas myötätuuli vertailukaudella ja tänä vuonna tapahtunut kuluttajaluottamuksen romahdus, inflaation kiihtyminen sekä noin kuukaudella viivästynyt kevätsesonki. Katseemme on jälleen myös siinä, miten rahavirta on kehittynyt ja miten yhtiön varastotasoja on saatu sulateltua.
Kilpailutilanteen kehityksen osalta ruotsalainen halpakauppias Jula avasi ensimmäisen myymälänsä marraskuussa Vaasaan. Odotamme laajentumisen näkyvän kiristyvänä kilpailuna vasta pidemmällä aikavälillä, sillä uuden toimijan markkina-aseman rakentaminen orgaanisesti on pitkäjänteistä työtä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 288,2 | 305,5 |
kasvu-% | 13,18 % | 6,67 % | 6,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 45,3 | 45,0 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 15,72 % | 14,72 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,40 | 0,39 |
Osinko | 0,30 | 0,30 | 0,32 |
Osinko % | 3,22 % | 2,97 % | 3,17 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 25,11 | 26,10 |
EV/EBITDA | 15,94 | 16,33 | 16,39 |