Puuilo Q2’24 -pikakommentti: Pieni tarkistus ohjeistukseen muuten erinomaisen raportin tahrana
Puuilo raportoi kannattavuuden osalta suurin piirtein odotustemme mukaiset Q2-luvut (touko-heinäkuu). Voimakkaan, mutta hieman odotuksista jääneen, liikevaihdon kasvun taustalla oli usealla myymälällä vertailukaudesta kasvanut verkosto sekä kelpo vanhojen myymälöiden myynnin lisäys. Kannattavuus oli jälleen kerran kaupalle erinomaisella tasolla. Vaikka tarkennettu ohjeistushaarukka onkin vielä raporttia edeltävien ennusteidemme puitteissa, kohdistuu ennusteisiimme maltillista laskupainetta huomioiden markkinaan vaikuttavat epävarmuustekijät.
Myynnin lisäystä sekä uusista että vanhoista myymälöistä
Puuilon Q2-liikevaihto kasvoi 15 % vertailukaudesta 119,9 MEUR:oon, joka oli hieman odotuksia matalampi (Inderes 125 ja kons. 121 MEUR). Kasvun taustalla oli seitsemällä kappaleella kasvanut myymäläverkosto sekä vanhojen myymälöiden 2,1 %:n kasvu (LFL). LFL-kasvu oli hieman odotuksiamme matalampaa, jolloin ennustealitus syntyi suurimmilta osin tämän vaikutuksesta. Yhtiön asiakasvirrat kuitenkin kasvoivat liikevaihtoa nopeammin (raportoitu 18,7 % ja LFL 4,7 %), mikä on mielestämme pitkällä jänteellä positiivinen uutinen. Tämän perusteella asiakkaiden euromääräinen keskim. ostoskori laski (kalliimpia tuotteita on ostettu vähemmän) kvartaalin aikana, johon arviomme mukaan on vaikuttanut heikko kuluttajaluottamus ja ostovoima. Yhtiön mukaan yritysoston kautta tulleiden Hurrikaani-myymälöiden myynnit ovat ylittäneet johdon odotukset. Tämä on mielestämme positiivinen uutinen, sillä arvioimme näiden myyntivaikutuksen olevan uutisen perusteella selvästi täysin uutta Puuilo-myymälää suurempi.
Erinomainen kannattavuus haastavassa markkinaympäristössä
Puuilon oik. EBITA-liikevoitto kohosi 24,8 MEUR:oon, joka oli melko linjassa 25,4 MEUR odottaneeseen ennusteeseemme nähden. Q2:n toteuma vastaa 20,7 %:n suhteellista kannattavuutta, joka on vähittäiskauppiaalle erinomainen taso. Kannattavuusajureittain yhtiön myyntikate-% sai myötätuulta suotuisammasta myynninjakaumasta sekä omien tuotemerkkien osuuden kasvusta ja oli 37,6 %. Odotimme vertailukauden tasoista suhteellista katetta (37,1 %). Kiinteät kulut olivat piirun verran odotuksiamme matalammat. Näin ollen odotuksista jääneestä liikevaihdosta huolimatta kannattavuus osui suurin piirtein odotusten tasolle.
Rahoituskustannukset pysyivät odotetusti vertailukauden ja ennusteidemme tasolla vähentyneen velkakuorman lopputulemana, mutta verokertymä oli hieman odotuksiamme matalampi, jolloin 0,22 euroon asettunut osakekohtainen tulos oli täysin linjassa odotuksiin nähden (Inderes ja kons. 0,22 euroa).
Ohjeistukseen pieni tarkennus
Yhtiö tarkensi ennen 380–410 MEUR:n liikevaihtoa ja 60–70 MEUR:n oik. EBITA-liikevoittoa viitoittavaa ohjeistusta. Uusi ohjeistus indikoi liikevaihdon olevan 380–400 MEUR ja oik. EBITA-liikevoiton asettuvan 60–66 MEUR:n välille. Ohjeistustarkistuksen taustalla oli yhtiön mukaan H1:n toteuma sekä H2:n näkymä, johdon vaikuttaa mm. ALV-kannan sekä ostovoiman ja kuluttajaluottamuksen muutokset. Uuden ohjeistuksen keskikohta viestii reilu 15 %:n kasvua ja 16 %:n kannattavuutta, jotka ovat hieman koholla meidän (400 ja 64,5 MEUR) ja konsensuksen (394,8 ja 62,7* MEUR) vuoden 2024 ennusteisiin nähden. Siten alustavien arvioidemme mukaan ennusteisiimme kohdistuu maltillista laskupainetta.
Yhtiö kommentoi nykyistä markkinaympäristöä vähäsanaisesti, mutta useat muut vähittäiskaupan toimijat ovat kuitenkin kommentoineet tämän jatkuneen haastavana. Viimeisimpänä Puuilon verrokki Rustan tänään raportoimat luvut (LFL konserni +0,5 %; Suomi, Saksa ja verkkokauppa -1,2 %) kertovat markkinan jatkuneen haastavana kaikissa Pohjoismaissa. Markkinalukujen perusteella Puuilo on ollut selvä voittaja, emmekä näe syytä, miksei se olisi myös jatkossa.
* Liikevoitto (ei EBITA)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 400,0 | 431,8 |
kasvu-% | 14,20 % | 18,16 % | 7,96 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 62,9 | 74,1 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 15,73 % | 17,16 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,54 | 0,66 |
Osinko | 0,38 | 0,44 | 0,52 |
Osinko % | 4,10 % | 4,82 % | 5,81 % |
P/E (oik.) | 20,29 | 16,59 | 13,78 |
EV/EBITDA | 13,07 | 10,46 | 8,87 |