Puuilo Q1’24-pikakommentti: Myynnillisesti oikein kelpo raportti
Puuilo julkaisi melko odotetun Q1-tuloksen (helmi-huhtikuu). Liikevaihto kasvoi voimakkaasti uusien myymäläavausten sekä vanhojen myymälöiden asiakasmäärän kasvun turvin. Kannattavuus kehittyi suotuisasti, vaikkakin se suhteellisesti jäi vertailukauden tasolle. Ohjeistus toistettiin odotetusti ja markkinaympäristö vaikuttaa jatkuneen vielä epävarmana, joskin hieman parantuneen vaisusta Q4:stä. Kokonaisuudessaan raportti oli odotettu, ja alustavien arvioiden mukaan mahdolliset ennustemuutokset tulevat jäämään rajallisiksi.
Hyvää myynnin kehitystä epävarmassa markkinassa
Puuilo kirjautti 16 %:n liikevaihdon kasvun Q1:lla, sen asettuessa 75,4 MEUR:oon. Tämä oli melko linjassa meidän odotuksiimme ja tismalleen linjassa konsensukseen nähden (Inderes 71,6 ja kons. 75,4 MEUR). Kasvun pääajurina toimi uudet myymäläavaukset, mukaan lukien kaksi konvertoitua Hurrikaani-myymälää. Vertailukelpoisesti myynti kasvoi 5 %, joka on mielestämme hyvä suoritus hieman vaisumman Q4:n jälkeen. Yhtiö kertoi myöhäisen kevään vaikuttaneen myyntiin negatiivisesti, mutta se jäi nähtävästi odotuksiamme vaisummaksi. Erittäin positiivisena seikkana nostamme esille asiakasmäärien vertailukelpoisen kasvun, mikä kvartaalin aikana oli lähes 7 %. Tämä heikossa markkinassa on mielestämme oikein hyvä suoritus ja viestii yhtiön konseptin houkuttelevuudesta. Arviomme mukaan Puuilon konseptin purevuutta on viime vuosina tukenut kulutuksen fokusoituminen alhaisemman hintapisteen tuotteisiin, joita yhtiön myymälöistä löytyy rutkasti.
Tuloksellisesti kelpo raportti
Tulosmielessä Q1 on kausiluonteisesti muita kvartaaleita selvästi heikompi. Seuraamamme 8,3 MEUR:n (11 % liikevaihdosta) EBITA-kannattavuus oli linjassa odotuksiin nähden (Inderes 8,1 ja kons. 8,4 MEUR). Hyvän kannattavuuden taustalla toimi vertailukaudesta odotustemme mukaisesti parantunut 36,6 %:n myyntikate-%. Suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti logistiikkakustannusten lasku ja parempi myynnin jakauma kannattavien halvemman hintapisteen tuotteiden kysynnän vetäessä kalliimpia paremmin. Kiinteissä kuluissa merkittävää muutosta ei tapahtunut, ja ne olivat suhteellisesti odotustemme mukaiset. Vertailukauden tasolla olevaa osakekohtaista tulosta (toteutunut 0,06 vs. Inderes ja kons. 0,07 euroa) selittääkin kasvaneet rahoituskustannukset, jotka arviomme mukaan syntyvät pääosin kasvaneiden IFRS16-vastuiden (korkokomponentti) myötä.
Ohjeistus toistettiin odotetusti
Puuilo toisti 380–410 MEUR:n liikevaihtoa ja 60–70 MEUR:n EBITA-tulosta viitoittavan ohjeistuksensa. Raporttia edeltävät ennusteemme asettuvat melko lähelle ohjeistuksen keskikohtaa. Q4:llä alkanut heikko markkinatilanne näyttää hieman taantuneen, mutta kulutusympäristö jatkunee vielä epävarmana. Tästä viestii korkean hintapisteen tuotteiden lasku, eli kuluttajien hintatietoisuus on jatkunut korkeana.
Tiedotteita uusista myymälöistä
Yhtiö tiedotti avaavansa 49. ja 50. nykykonseptin mukaisen Puuilo-myymälän Kirkkonummelle (alkuvuosi) ja Lohjalle (kevät) vuonna 2025. Kyseiset paikkakunnat eivät tulleet meille yllätyksenä, sillä Puuilon läsnäolo on läntisellä Uudellamaalla vähäinen. Lisäksi paikkakuntien asukasluvut pyörivät 40–50 tuhannen paikkeilla, mikä tekee niistä varsin sopivia reilu 30 tuhannen tuotenimikkeen Puuilon myymäläkonseptille. Myymälät tullaan avaamaan keskeisille kauppa-alueille, joiden sisällä yhtiö saavuttaa alkuvaiheessa hyötyä muiden liikkeiden tuomista asiakasvirroista. Puuilo on todistanut kykenevänsä saavuttamaan markkinaosuuksia avaamalla myymälöitään lähimpien kilpailijoidensa vierelle. Olemme mallintaneet vuodelle 2025 yhteensä 5 uutta myymäläavausta, ja näin ollen tiedotetut Kirkkonummen ja Lohjan myymälät eivät aiheuta tarpeita ennustemuutoksille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 391,2 | 430,8 |
kasvu-% | 14,20 % | 15,56 % | 10,13 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 63,8 | 72,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 16,31 % | 16,88 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,56 | 0,64 |
Osinko | 0,38 | 0,45 | 0,51 |
Osinko % | 4,26 % | 4,95 % | 5,71 % |
P/E (oik.) | 19,56 | 16,15 | 14,01 |
EV/EBITDA | 12,65 | 10,67 | 8,93 |