Puuilo päivittää strategiaansa
Puuilo julkaisi uuden päivitetyn strategiansa mukaiset tavoitteet. Isossa kuvassa näemme kasvua ja erinomaista kannattavuutta viitoittavat tavoitteet realistisina ja saavutettavissa olevina. Tiedote oli vähäsanainen, ja strategian kulmakivien ja jalkauttamistapojen esittely jää arviomme mukaan huomenna järjestettävään klo 13 alkavaan Sijoittajapäivään, jonka englanninkielinen lähetys on seurattavissa InderesTV:stä.
Tavoitteissa aiempaa suurempi myymäläverkosto
Aiemman strategiansa mukaisesti Puuilo uskoi Suomeen mahtuvan hieman yli 60 nykykonseptin mukaista Puuilo-myymälää. Tavoitetta nostettiin ja nyt yhtiö odottaa saavuttavansa yli 70 Puuilo-myymäläverkoston vuoteen 2028 mennessä. Toisin sanoen, yhtiö pyrkii avaavansa 5–6 myymälää vuosittain. Tiedotteessa ei mainittu koskeeko myymälälaajentaminen pelkästään Suomea ja tuleeko koko myymäläverkosto koostumaan nykykonseptin mukaisista myymälöistä. Historiaan nähden suunniteltu myymäläavaustahti on kunnianhimoinen, sillä Puuilo on keskimäärin avannut vuosittain 3–4 uutta myymälää, ja suhtaudumme tähän alustavasti varoivaisesti, sillä arviomme mukaan tämä tulee vaatimaan yhtiöltä aiempaa vahvempia kasvupanostuksia (mm. aggressiivisempi rekrytointi, aiempaa tehokkaampi myymäläavaustiimi jne.). Toisaalta koheneva talousympäristö toisi kasvulle myötätuulta ja myymäläavausvetoisen kasvun sijaan yhtiö tulisi saamaan vahvemmin tukea myös vanhoista myymälöistään.
Aiempaa suurempi myymälätavoite heijastuu luonnollisesti myös liikevaihtotasoon, jota yhtiö nosti noin 200 MEUR:lla. Yhtiö tavoittelee vuoden 2028 päätteeksi yli 600 MEUR:n liikevaihtoa. Tämä käytännössä puoltaa sitä, että laajentuminen tullaan tekemään nykymuotoisella myymäläkonseptilla, sillä Puuilon parhaimmat myymälät tuottavat ylösajon jälkeen reilu 10 MEUR per myymälä, joskin pienempien kaupunkien myymälät jäävät jonkin verran tämän alle. Kasvumielessä uuden tavoitteen saavuttaminen tarkoittaisi tulevien vuosien aikana reilu 12 %:n vuosittaista liikevaihdon kasvua, mikä suhteutuu ennusteisiimme melko kunnianhimoisesti. Ennustamme tällä hetkellä yhtiön saavuttavan reilu 500 MEUR:n liikevaihdon tasan 60 myymäläverkostollaan vuonna 2028. Toisin sanoen, uskomme yhtiön kykenevän tuottamaan liikevaihtomielessä tehokkaita myymälöitä, mutta uusia tavoitteita alhaisempi liikevaihtoennusteemme selittyy tavoitteita matalammalla myymäläavaustahdilla.
Kannattavuustavoite suurin piirtein ennallaan
Täysin uutena tavoiterivinä yhtiö nostaa esille absoluuttisen yli 105 MEUR:n EBITA-kannattavuustavoitteen. Tämän lisäksi yhtiö pyrkii saavuttamaan yli 17 %:n EBITA-%:n, mikä on linjassa yhtiön edellisen 17–19 %:n EBITA-% tavoitteen kanssa. Yli 600 MEUR:n liikevaihto ja yli 105 MEUR:n EBITA tarkoittaisi 17,5 %:n EBITA-marginaalia, mikä on mielestämme saavutettavissa, ja yhtiö on tähän korona-pandemian aikaan jopa päässyt (2020 ja 21 EBITA-% 18,1 ja 17,9 %). Tuota aikaa kuitenkin leimasi kuuma kulutusympäristö, sekä helpompi hinnoitteluympäristö kuin esimerkiksi vuonna 2023, jolloin yhtiö saavutti 16 %:n marginaalin. Mikäli yhtiö kykenee saavuttamaan myymälä- sekä liikevaihtotavoitteensa, pidämme kannattavuustavoitetta realistisena, sillä vuoteen 2028 mennessä yhtiön myymäläverkosto on varttunut entistä kannattavampaan suuntaan. Tällä hetkellä Puuilon myymälöistä puolet on alle 5-vuotiaita, joiden kannattavuuspotentiaali on 10-vuotiaita myymälöitä matalampi.
Voitonjako ennallaan, mutta termistössä vaihtuvuutta
Puuilo pyrkii jatkossakin jakamaan nettotuloksestaan yli 80 % omistajilleen. Aiemman strategian tavoite viittasi suoraan osingonjakoon, ja uusissa tavoitteissa yhtiö puhuu voitonjaosta. Tämä arviomme mukaan tarkoittaa muiden voitonjakotapojen tulleen yhtiölle relevanteiksi, eli Puuilo arviomme mukaan saattaa käyttää esimerkiksi omien osakkeiden ostoja osana voitonjakopolitiikkaansa.
Velkaantuneisuustavoite ennallaan
Yhtiö säilytti velkaantuneisuus-asemasta kertovan alle 2x nettovelka/käyttökate-suhteen (sis. IFRS16) ennallaan. Puuilon tehokas kassavirtakone pitää huolen tavoitteen pysymisestä selvästi tämän tason alapuolella, sillä yhtiö kykenee rahoittamaan suunnittelemansa myymäläavaukset kasvullaan. Velan lisääminen saattaisi tulla aiheelliseksi, mikäli yhtiö suunnittelisi suurempaa yritysostoa tai aggressiivista kansainvälistymistä, joiden todennäköisyyksiin saamme varmasti lisävaloa huomisessa Sijoittajapäivässä. Tilikauden 2023 päätteeksi yhtiön velkaantuneisuus oli 1,5x.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.03.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 390,2 | 421,2 |
kasvu-% | 14,20 % | 15,26 % | 7,94 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 63,5 | 70,8 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 16,27 % | 16,80 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,56 | 0,63 |
Osinko | 0,38 | 0,44 | 0,50 |
Osinko % | 4,26 % | 4,36 % | 4,90 % |
P/E (oik.) | 19,56 | 18,35 | 16,31 |
EV/EBITDA | 12,65 | 11,94 | 10,21 |