PunaMusta Median muutosneuvottelut Lahdessa päättyivät
Muutosneuvottelujen lopputuloksena yhtiö lopettaa Lahden tuotannon ja paikallisesti toimimaan jää vain myynti- ja asiakaspalvelutoimintoja. Tämä oli odotettua, sillä supistuva markkina edellyttää kapasiteetin supistamista.
Lahden tuotanto lakkautetaan odotetusti
PunaMusta Media tiedotti maanantaina sen helmikuun alussa aloitettujen, Lahden toimintoja koskeneiden muutosneuvotteluiden päättyneen. Muutosneuvottelujen lopputuloksena yhtiö on päättänyt lakkauttaa Lahden tuotannon kuluvan vuoden H1:n loppuun mennessä ja paikallinen tuotanto siirretään konsernin muihin toimipisteisiin. Jatkossa Lahdessa toimii vain myynti- ja asiakaspalvelutoimintoja paikallisesti. Tuotannon sopeuttamisen seurauksena PunaMusta Oy irtisanoo 21 henkilöä.
Yhtiön mukaan henkilöstövähennyksillä ja uudelleenjärjestelyillä saavutetaan noin 1,1 MEUR:n vuotuiset säästöt, jotka alkavat realisoitua täysimääräisesti vuoden 2025 aikana. Sopeuttamisen seurauksena yhtiö kirjaa Q1’24:lle arviolta 0,3 MEUR:n kustannusvarauksen.
Kapasiteetin sulkeminen oli odotettua ja on väistämätöntä
Arvioimme jo aiemmin, että yhtiö tulee todennäköisesti sulkemaan Lahden tuotannon. Tämän taustalla on se, että painamisen markkina kärsii ylitarjonnasta, kun kysyntä supistuu trendinomaisesti. Alan suurena toimijana PunaMusta Medialla on insentiivi supistaa tarjontaa, koska se mahdollistaa yhtiöiden muiden toimintojen käyttöasteiden parantamisen, minkä taas tulisia heijastua niiden kannattavuuteen. Tätä taustaa vasten nyt kerrotut suunnitelmat olivat varsin odotettuja, eikä niillä ole välittömiä vaikutuksia näkemykseemme osakkeesta. Tulemme huomioimaan kerrotun kertaerän ennusteissamme viimeistään Q1-tulosennakon yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 120,0 | 120,3 |
kasvu-% | 0,30 % | −10,36 % | 0,26 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,3 | 0,0 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,27 % | 0,03 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,34 | −0,16 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,43 | 4,75 |