PunaMusta Media Q3 perjantaina: Kysynnän elpymisen tarkistuspiste
Paino- ja mediatalo PunaMusta Media julkaisee Q3-liiketoimintakatsauksensa perjantaina iltapäivällä. Ennustamme Q3:n liikevaihdon laskeneen vertailukaudesta koronapandemian aiheuttaman kysynnän laskun seurauksena, mikä hautaa alleen epäorgaanisen kasvun. Kysynnän laskun odotamme heikentäneen myös kannattavuutta ja painaneen operatiivisen tuloksen tappiolle. Odotamme yhtiön toistavan ohjeistuksensa, jonka mukaan kuluvan vuoden liikevaihto ja -tulos laskevat edellisvuodesta. Raportin yhteydessä huomiomme kohteena ovat etenkin lyhyen tähtäimen kysyntänäkymät sekä sopeutustoimien purevuus.
Ennustamme PunaMusta Median liikevaihdon laskeneen Q3:lla 12 % vertailukaudesta 22,8 MEUR:oon koronapandemian aiheuttaman kysynnän laskun seurauksena, minkä vaikutusta epäorgaaninen kasvu on kuitenkin hiukan vaimentanut. Liiketoiminnoittain katsottuna odotamme laskevaa kehitystä Medialiiketoimintaan (-12 %), joka kärsii etenkin koronapandemian myötä heikentyneestä mainonnan myynnistä. Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan liikevaihdon odotamme laskeneen niin ikään selvästi (11 %) painamisen kysynnän laskun seurauksena. Epäorgaaninen kasvu lieventää ennusteissamme kysynnän laskua vain lievästi, sillä käsityksemme mukaan koronapandemia on heijastunut voimakkaasti ostettujen liiketoimintojen kysyntään.
Ennusteemme PunaMusta Median Q3-liikevoitolle on -1,2 MEUR (Q3’19: -0,1 MEUR). Konsernin operatiivista tulosta painavat painoliiketoiminnan laskeneet käyttöasteet, Medialiiketoiminnan mainosmyynnin lasku sekä yritysostoista johtuva poistojen kasvu. Tulosta ennen veroja nostaa tarkistetun ennusteemme mukaiset ja selvästi positiiviseksi Q3:lla nousseet nettorahoitustuotot (ennuste 0,4 MEUR, aik. -0,2 MEUR), jotka muodostuvat pääosin PunaMusta Median arvopaperisalkun arvonmuutoksista. Operatiivista tulosta peilaten odotamme osakekohtaisen tuloksen painuneen tappiolle (-0,04 euroon osakkeelta).
Yhtiö antoi elokuussa ohjeistuksen, jonka mukaan vuoden 2020 liikevaihto (2019: 107,4 MEUR) ja liikevoitto (2019: 0,7 MEUR) jäävät vertailukauden tasosta. Tämän ohjeistuksen yhtiö tulee arviomme mukaan toistamaan ja ennustamme kuluvan vuoden liikevaihdon laskevan reilu 6 % 101 MEUR:oon ja liiketuloksen painuvan tappiolle -2,2 MEUR. Q3-katsauksen yhteydessä meitä kiinnostavat kysyntänäkymä ja etenkin odotukset painoliiketoiminnan sekä mainosmyynnin elpymisestä. Lisäksi meitä kiinnostaa toteutettujen sopeutustoimien purevuus, sillä ne ovat keskeisessä asemassa paikkaamassa kysynnän aiheuttamaa tulospainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 100,6 | 106,4 |
kasvu-% | 22,51 % | −6,27 % | 5,83 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | −2,2 | 2,2 |
EBIT-% (oik.) | 0,62 % | −2,22 % | 2,05 % |
EPS (oik.) | 0,18 | −0,22 | 0,17 |
Osinko | 0,25 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 3,85 % | 5,05 % | 7,58 % |
P/E (oik.) | 36,00 | - | 11,38 |
EV/EBITDA | 9,73 | 5,33 | 3,24 |