PunaMusta Media Q2: tuloskäänne jäi Q2:lla vielä selvästi odotuksiamme vaisummaksi
Paino- ja mediatalo PunaMusta Media raportoi perjantaina iltapäivällä Q2’19-tuloksen. Yhtiön kasvu ja tulostaso jäivät Q2:lla vielä selvästi odotuksiamme alemmaksi, kun painotoimialan orgaaninen kasvu oli selvästi negatiivista ja tehostustoimien vaikutukset kannattavuuteen jäivät odottamaamme pienemmäksi. Yhtiö toisti odotetusti liikevaihdon kasvua ja liikevoiton parantumista ennakoivan ohjeistuksen.
PunaMusta Median liikevaihto kasvoi Q2:lla noin 25 % vertailukaudesta 26 MEUR:oon, jääden noin 6 % alle ennusteemme (28 MEUR). Segmenteistä lehtitoimialan liikevaihto oli odotetusti suunnilleen vertailukauden tasolla 5,8 MEUR:ssa, mutta painotoimialan liikevaihdon 33 %:n kasvu ja 20,3 MEUR:n liikevaihto jäivät selvästi odotuksiamme matalammaksi (enn. +46 % ja 22,2 MEUR). Q2:n liikevaihdon kasvun pääajurina toimivat odotetusti vuoden 2018 aikana tehdyt yritysostot, joiden vaikutus liikevaihdon kasvuun oli +43 %-yksikköä. Painotoimialan orgaaninen kasvu oli kuitenkin Q2:lla voimakkaan negatiivista (-10 %-yksikköä).
Q2-liikevoitto oli 0,4 MEUR, mikä vastaa noin 1,5 %:n liikevoittomarginaalia (Q2’18: noin 1,0 %). Ennusteemme Q2-liikevoitolle oli 0,8 MEUR, joten kannattavuus jäi selvästi ennusteistamme. Tehostustoimien ja yritysostojen vaikutus painotoimialan liikevoittoon jäi Q2:lla selvästi odotuksiamme pienemmäksi, sillä painotoimialan liikevoitto heikkeni Q2:lla -0,3 MEUR:oon, kun ennusteissamme oli 0,1 MEUR:n liikevoitto. Painotoimialan kannattavuuden heikkoutta kompensoi kuitenkin lehtitoimialan odotuksia parempi kannattavuus (tot. 0,8 MEUR vs. enn. 0,6 MEUR). Lehtitoimialan tulosta tuki vaalimainonnan myötä kasvanut mediamyynti. Q2:n tulos ennen veroja painui -0,2 MEUR negatiiviseksi, kun arvopaperisalkun arvonmuutokset olivat -1,1 MEUR ja nettorahoituskulut -0,6 MEUR. Oma ennusteemme nettorahoituskuluille oli -0,2 MEUR. Positiivista raportilla oli liiketoiminnan rahavirran voimakas vahvistuminen, joka oli +3,7 MEUR Q2:lla (Q2'18: 0,2 MEUR).
Yhtiön toisti odotetusti raportilla aiemman tulosohjeistuksen: Vuosina 2018 ja 2019 tehtyjen yrityshankintojen ansiosta konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan. Konsernin liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2018 tasosta. Vuonna 2018 liikevaihto oli 87,6 MEUR ja liiketulos oli 0,7 MEUR. Ennustimme ennen Q2-raporttia konsernin liikevaihdon kasvavan vuonna 2019 24 % 109 MEUR:oon (2018: 88 MEUR) ja liikevoiton nelinkertaistuvan 3,8 MEUR:oon (aik. 0,7 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 109,0 | 114,1 |
kasvu-% | 15,63 % | 24,42 % | 4,74 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,8 | 6,3 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 3,46 % | 5,52 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,31 | 0,42 |
Osinko | 0,25 | 0,31 | 0,42 |
Osinko % | 4,03 % | 16,51 % | 22,41 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 6,06 | 4,46 |
EV/EBITDA | 14,68 | 3,44 | 2,31 |