PunaMusta Media Q1: Markkinapehmeyden painama
PunaMusta Median Q1-tulos alitti ennusteemme arvioitua heikomman Paino- ja Näkyvyysliiketoiminnoiden kehityksen seurauksena. Yhtiö toisti paranevaa tulosta indikoivan ohjeistuksensa, mikä nojaa H2:n aikana kohenevaan talousympäristöön. Ohjeistukseen kohdistuu mielestämme huomattavaa epävarmuutta, mistä viestii ohjeistuksen alalaidan lähelle laskeneet ennusteemme. Osakkeen arvostus on mielestämme edelleen koholla, mikä yhdessä velkaantuneisuuden kanssa pitää riski/tuotto-suhteen heikkona. Siten toistamme vähennä-suosituksemme, ja laskemme tavoitehintamme 2,4 (aik. 2,6) euroon ennustemuutosten seurauksena.
Tulosta painoi odotuksista jääneet volyymit
PunaMusta Median Q1-liikevaihto laski vertailukaudesta 7 % 27,5 MEUR:oon, mikä jäi jonkin verran ennusteestamme (30,0 MEUR). Ennustealitusta ajoi ennakoitua nopeampi lasku Paino- ja näkyvyysliiketoiminnoissa, joiden markkinaympäristö vaikutti olleen kvartaalin aikana erityisen haastava. Tämän lisäksi Painoliiketoimintaa painaa rakenteellinen toimialan ylikapasiteetin ajama volyymilasku. Vastaavasti Digitaalinen liiketoiminta kaksinkertaisti liikevaihtonsa epäorgaanisen kasvun turvin, orgaanisen kehityksen ollessa selvästi miinusmerkkinen. Muun IT-sektorin tapaan PunaMusta Media kohtasi digiprojektien lykkääntymistä asiakkaiden hidastaessa tai jäädyttäessä investointejaan. Ylärivin voimakas lasku painoi myös kannattavuuden alle odotustemme. Q1:n liikevoitto oli -1,9 MEUR, kun ennustimme medialiiketoiminnan myyntivoitosta oikaistua (kirjataan vastoin odotuksiamme vasta Q2:lle) -1,1 MEUR:n kannattavuutta. Kulurakenteen tulisi loppuvuoden aikana joustaa Q1:stä paremmin mm. kahden painon alasajon ja muiden sopeutustoimien seurauksena.
Ohjeistuksen kanssa on vielä tekemistä
PunaMusta Media toisti kasvavaa liikevaihtoa (2023: 116,2 MEUR) ja kannattavuutta (2023: -0,9 MEUR) indikoivan ohjeistuksensa. Isossa kuvassa yhtiön tulovirtojen muokkaus etenee oikeaan suuntaan, mutta keskeinen riski tämän onnistumiselle ja kannattavuuskäänteelle on Painoliiketoiminnan vauhdilla rakenteellisesti supistuva markkina ja sitä kautta supistuva liikevaihto. Liiketoiminnan volyymikriittisyydestä johtuen tämä painaa sen tuloskuntoa ja kassavirtaa. Lyhyellä tähtäimellä tätä riskiä kohottaa kotimaan varsin vaisu talouskehitys, mikä arviomme mukaan painaa Painoliiketoiminnan volyymeja sekä lykkää asiakkaiden investointeja ja sitä kautta Näkyvyys- ja Digitaalisen liiketoiminnan kasvua. Ennusteemme odottavat kuluvalta vuodelta 118 MEUR:n liikevaihtoa ja -0,8 MEUR:n oik. liikevoittoa, mitkä ovat linjassa yhtiön ohjeistuksen kanssa. Kuluvan vuoden raportoitua tulosta nostaa medialiiketoiminnan myyntivoitto. Teimme jatkuvien toimintojen ennusteisiimme pieniä negatiivisa tarkistuksia arvioitua heikomman Q1:n jälkeen. Tästä eteenpäin odotamme yhtiön tulosparannuksen jatkuvan ja liikevoiton kääntyvän positiiviseksi vuonna 2026e, käytännössä Näkyvyysliiketoiminnan turvin.
Arvostuskuva edelleen venytetty
Absoluuttisten tulos- (2024-25e EV/EBITDA ~7x) ja tasepohjaisten (2024-25e P/B 0,7x) arvostuskertoimien kautta tarkasteltuna osakkeen arvostus on mielestämme koholla. Tätä arvostuskuvaa peilaa pitkällä aikavälillä selvästi vahvempaa rahavirtaa odottava kassavirtamallimme (2,5 euroa/osake). Arvostuksen lisäksi osakkeen riskiprofiili on mielestämme koholla, minkä taustalla on velkaantuneisuus ja painoliiketoiminnan pitkän aikavälin näkymät. Siten nykyinen arvostus ei mielestämme houkuttele kantamaan tuottolähteiden muokkaamisen onnistumisen riskejä. Seuraammekin Näkyvyys- ja Digitaalisten liiketoiminnan kannattavan kasvun vauhdittumista yhä varovaisella kannalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 118,2 | 118,5 |
kasvu-% | 0,30 % | −11,72 % | 0,26 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,8 | −0,6 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,64 % | −0,50 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,37 | −0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,38 | 5,13 |