Piippo tehostaa toimintaansa mukautuakseen liiketoimintaympäristön muutoksiin
Tarve muutosneuvotteluille johtuu Venäjän markkinan sulkeutumisesta, mikä on heikentänyt yhtiön kilpailukykyä paalauslangassa ja tehnyt kilpailusta erittäin kireää Piipon muilla markkina-alueilla. Ulkoistamalla paalauslangan tuotannon lähemmäs loppuasiakkaita yhtiö kykenee paremmin kilpailemaan hinnalla bulkkiutuvassa tuotekategoriassa. Tiedotteella ei ole vaikutusta näkemykseemme yhtiöstä, joskin se vahvistaa näkemystämme liiketoimintaympäristön säilymisestä haastavana.
Heikko hinnoitteluvoima ja korkeat rahtikustannukset ovat haastava yhdistelmä
Piippo tiedotti maanantaina käynnistävänsä lankatuotannon strategisen arvioinnin ja muutosneuvottelut. Yhtiön strategiset vaihtoehdot liittyvät paalauslankatuoteliiketoiminnan ulkoistamiseen, alihankintaan siirtymiseen tai strategisen tuotantoyhteistyön aloittamisen kumppanin kanssa. Paalauslangassa erottautuminen muista toimijoista on haastavaa ja tuotteiden rahtikustannukset tuntuva osa tuotteen myyntihintaa, minkä seurauksena Piipon Outokummun tuotantoa lähellä sijaitseva Venäjän vientimarkkinan sulkeutuminen on yhtiölle erityisen haastava tilanne. Tuotannon ulkoistamisella lähemmäs paalauslanka-asiakkaita näemme yhtiöllä paremmat edellytykset kilpailukykyiseen hinnoitteluun. Teknisesti paalausverkot ovat paalauslankaa monimutkaisempi tuote, minkä seurauksena liiketoimintaympäristön muutoksella ei ole vastaavaa vaikutusta kyseiseen tuoteryhmään.
Muutosneuvotteluiden piiriin kuuluu yhteensä 80 henkilöä ja arvioidut henkilövähennykset tai työsuhteen ehtojen muutokset koskevat enintään 32 henkilöä. Arviomme mukaan muutosneuvottelut koskevat etenkin paalauslangan tuotantoa, joskin yhtiö etsii todennäköisesti tukalassa tilanteessa keinoja tehostaa myös muita liiketoimintojaan. Samalla yhtiön on myös tarkoitus arvioida tytäryhtiö Manillan ja emoyhtiön synergiamahdollisuuksia, mikä tarkoittaa arviomme mukaan mahdollisten kulusynergioiden tarkkaa kartoittamista.
Tiedotetut toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa kuluvan vuoden loppuun mennessä, ja ne vaikuttavat mielestämme tarpeellisilta yhtiön tuloskunnon elvyttämiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Piippo
Piippo on vuonna 1942 perustettu kansainvälinen sitomiseen ja kiinnittämiseen soveltuvien tuotteiden eli paalausverkkojen, köysien, lankojen ja narujen valmistamiseen sekä markkinointiin ja myyntiin keskittynyt teollisuusyhtiö. Piipon liiketoiminta jakautuu asiakkaiden mukaan kolmeen eri segmenttiin, jotka ovat Agri, Kuluttajatuotteet sekä Tuotteet kaapeliteollisuuteen. Yhtiöllä on globaali jakeluverkosto joka kattaa yli 40 maata ja sen kotipaikka on Outokumpu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.12.2023
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 15,1 | 15,4 | 16,1 |
kasvu-% | −32,58 % | 2,24 % | 4,75 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | −0,2 | 0,5 |
EBIT-% (oik.) | −11,98 % | −1,37 % | 2,82 % |
EPS (oik.) | −1,60 | −0,47 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 15,58 | 7,62 |