Piippo H1 perjantaina - markkinat antavat tukea kasvulle
Paalausverkkojen, narujen ja köysien valmistaja Piippo julkaisee H1-raporttinsa tulevana perjantaina. Arvioimme, että Piippo on jatkanut alkuvuonna kasvua hyvän markkinatilanteen seurauksena, mutta kannattavuuden odotamme olleen maltillisessa paineessa. Kannattavuuspaineiden takana on arviomme mukaan hyvän kysynnän myötä kasvanut kilpailu ja kustannusinflaatio.
Odotamme Piipon liikevaihdon kasvaneen H1’17:lla 9 % vertailukaudesta 12,2 MEUR:oon. Odotamme kasvun tulleen suurelta osin globaaleilla markkinoilla operoivassa Agrissa, kun taas selkeästi pienemmän Kuluttajat-segmentin kehitys on huomattavasti maltillisempaa. B2B:n rooli on Piipon kannalta vielä Kuluttajat-segmenttiäkin pienempi, mutta myös sen markkinaympäristö on ollut arviomme mukaan aiempia vuosia suotuisampi. Agriin keskittynyttä kasvua on arviomme mukaan tukenut etenkin vauhdittunut talouskasvu, Venäjän talouden elpyminen sekä yhtiön uudet tuotelanseeraukset. Piippo on tuonut kuluvan vuoden aikana markkinoille uusia korkealaatuisia tuotteita, jotka sijoittuvat arviomme mukaan premium-segmenttiin ja siten niiden tulisi tukea kasvua. Vahvan kysynnän aikana Piipon markkinoilla toimivat pienemmän kokoluokan make to order-toimijat pyrkivät tyypillisesti saamaan osansa markkinoiden kasvavasta kysynnästä kilpailemalla hinnoilla. Tämä luonnollisesti heijastuu myös hintapaineina markkinoille ja siten emme odota Piipon pystyneen juurikaan nostamaan hintoja suotuisasta kysyntätilanteesta huolimatta. Ennustamme yhtiön kannattavuuden jäävän vertailukaudesta H1:llä, mikä heijastelee kiristynyttä kilpailutilannetta sekä nousseita raaka-aine kustannuksia. Odotamme yhtiön liikevoiton olevan 1,1 MEUR (EBIT-% 9,0 %). Rahoituskulujen ja verojen odotamme olevan normaaleilla tasoillaan ja siten osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,65 euroa (H1’16: 0,68 euroa).
Piipon H1-raportissa huomiomme tulee kohdistumaan etenkin yhtiön kasvuun ja siihen, miten kustannusinflaatio on heijastunut kannattavuuteen. Lisäksi yhtiön liiketoimintamallin myötä sen varastotasot ovat kroonisesti korkeat ja siten seuraammekin erityisesti varastotasojen ja kassavirran kehitystä. Piippo kertoi toukokuussa strategiapäivityksen yhteydessä tutkivansa vaihtoehtoja kapasiteettinsa kasvattamiseksi ja kommentit tämän suhteen olisivatkin positiivisia, sillä arviomme mukaan Piippo hyödyntää täyttä kapasiteettiaan tällä hetkellä. Näin ollen kasvun jatkumisen kannalta kapasiteetin kasvattaminen on keskiössä. Piipon osake on saavuttanut tavoitehintamme, mutta pidämme näkemyksemme ennallaan ennen H1-raporttia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Piippo
Piippo on vuonna 1942 perustettu kansainvälinen sitomiseen ja kiinnittämiseen soveltuvien tuotteiden eli paalausverkkojen, köysien, lankojen ja narujen valmistamiseen sekä markkinointiin ja myyntiin keskittynyt teollisuusyhtiö. Piipon liiketoiminta jakautuu asiakkaiden mukaan kolmeen eri segmenttiin, jotka ovat Agri, Kuluttajatuotteet sekä Tuotteet kaapeliteollisuuteen. Yhtiöllä on globaali jakeluverkosto joka kattaa yli 40 maata ja sen kotipaikka on Outokumpu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,7 | 18,2 | 19,5 |
kasvu-% | 5,34 % | 8,83 % | 7,14 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 1,1 | 1,2 |
EBIT-% (oik.) | 3,75 % | 5,77 % | 6,31 % |
EPS (oik.) | 0,34 | 0,57 | 0,65 |
Osinko | 0,26 | 0,27 | 0,28 |
Osinko % | 4,32 % | 18,62 % | 19,31 % |
P/E (oik.) | 17,90 | 2,56 | 2,23 |
EV/EBITDA | 9,03 | 4,04 | 4,58 |