Pääsiäisen vaikutus Finnairin liikennedataan oli odotuksiamme heikompi
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa huhtikuulta. Euroopan, Pohjois-Amerikan, Lähi-idän ja Kotimaan alueilla liiketoiminnan dynamiikka oli jälleen melko normaalia, mutta Venäjän ylilentokielto rasitti luonnollisesti edelleen Aasian liikennettä reilusti. Näin ollen matkustajaliikenteen luvut paranivat edelleen huomattavasti vertailukaudesta, mutta maaliskuusta ja ennusteistamme huhtikuun kehitys jäi jopa hieman epätavallisten pääsiäisvaikutusten takia. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme. Finnairista perjantaina julkaisemamme laaja raportti on luettavissa täältä.
Pääsiäisen vaikutukset numeroihin olivat yllättäen mollivoittoiset
Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta hiljattain lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä 49 % huhtikuusta 2019). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa painoi alueen luvut selvään alamäkeen vuositason vertailussa. Euroopan, Kotimaan ja uuden Lähi-idän alueen volyymit kasvoivat selvästi omikronaallon takia heikosta vertailukaudesta. Suhteessa yhden lentopäivän enemmän sisältäneeseen maaliskuuhun suhteutettuna Euroopan ja Pohjois-Amerikan matkustajavolyymit ja myydyt volyymit olivat vain hieman korkeampia, kun taas Aasiassa, Lähi-idässä ja Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit supistuivat kuukausitasolla.
Finnair perusteli kuukausitason kehitystä lentopäivien määrän lisäksi lentokonehuolloilla, Lähi-idän ja Kotimaan talvimatkailusesongin kausiluonteisella hiipumisella sekä pääsiäisenä rauhoittuneella liikematkustamisella. Mielestämme huhtikuun volyymikehitys oli silti vaisua, kun huomioidaan, että vapaa-ajan matkustamisen kysyntää tukevat pääsiäislomat osuivat tänä vuonna huhtikuun puolelle. Ennen pandemiaa pääsiäisellä oli tyypillisesti positiivinen vaikutus Finnairin kuukausitason liikennedataan myös niinä vuosina, jolloin pääsiäinen osui huhtikuun puolella. Tämän kehityksen puuttuminen oli ennusteisiimme nähden pettymys, mutta suurempia johtopäätöksiä yhdestä kuukaudesta ei toki kannata vetää.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 74 %:ssa huhtikuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reilut 6 %-yksikköä huhtikuun pandemiaan edeltäneen keskiarvon ja 4 %-yksikköä ennusteemme alapuolella. Perinteisesti rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi vahvaan 77 %:n matkustajakäyttöasteeseen Lapin talvilomasesongin kausiluonteisesta hiipumisesta huolimatta. Myös Euroopassa käyttöaste oli huhtikuulle melko hyvällä 80 %:n tasolla ja Aasiassa kaukoliikennealueelle tyydyttävällä 74 %:n tasolla. Pohjois-Amerikan ja Lähi-idän noin 65 %:n matkustajakäyttöastetasot jäivät sen sijaan vaisuiksi. Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erittäin hyviä keskituottoja. Tämän ja yhtiön Q1-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja yksikkötuottotason pysyneen erittäin suotuisassa asennossa myös huhtikuussa.
Rahtivolyymin kehitys oli vakaata
Huhtikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen mukana 20 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 2 % suhteessa vahvoihin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli sen sijaan lievästi positiivista volyymien osalta, mitä kuitenkin selittää valtaosin huhtikuun maaliskuuta alhaisempi lentopäivien määrä. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa silti jatkuneen huhtikuussa eri arvoketjujen varastojen laskusyklistä huolimatta ja rahtihinnat ovat selvästi normalisoituneet (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta jossain määrin ennusteitamme heikompi. Toistaiseksi raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutostarpeita Finnairin Q2:n tai lähiaikojen ennusteisiimme .
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 028,0 | 3 020,9 |
kasvu-% | 181,08 % | 28,49 % | −0,24 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 163,2 | 184,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 5,39 % | 6,09 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,04 | 0,04 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 65,28 | 70,00 |
EV/EBITDA | 68,88 | 9,45 | 9,22 |