Nightingale keskittyy päivitetyssä strategiassaan yritysasiakkaisiin ja julkiseen sektoriin
Strategiapäivityksen myötä kuluttajaliiketoimintaa ei tulla jatkamaan. Muutos on mielestämme järkevä. Nähdäksemme yhtiön aiempana strategiana oli kokeilla erilaisia liiketoimintamalleja ja tunnistaa näistä potentiaalisimmat jatkoinvestoinneille. Suorille kuluttaja-asiakkaille yhtiö ei tähän mennessä onnistunut rakentamaan riittävän houkuttelevaa palvelua. Vastaavasti yritysasiakkaissa ja julkisella sektorilla palvelulle on näyttänyt löytyvän paremmin tartuntapintaa. Investointien keskittäminen lupaavampiin asiakassegmentteihin on nähdäksemme järkevää. Strategiamuutos ei aiheuta liikevaihtoennusteisiimme välitöntä muutospainetta. Kulutason ennusteemme voivat vaatia uuden strategian myötä muutoksia, mutta odotamme yhtiöltä tähän 28.9. tilinpäätöstiedotteen julkistuksen yhteydessä tarkempia kommentteja ennen ennusteidemme päivittämistä.
Kuluttajaliiketoiminnasta jää käteen oppia ja hyödyllisiä omaisuuseriä
Nightingale rakensi kevään 2021 listautumisensa jälkeen kuluttajaliiketoimintaa yhtenä palana etenkin yritys- ja tutkimusasiakkaiden rinnalla. Tällöin liiketoiminnan rooli yhtiön kasvutarinassa oli nähdäksemme vielä merkittävä. Tätä varten rakennettiin kotitestikyvykkyys, Yliopiston Apteekki -jakelukanava sekä Livit-palvelu, jolla yhtiön verianalyysin tuloksia, sairausriskien ennusteita ja tietoa terveyttä vahvistavista toimenpiteistä välitettiin kuluttajille. Tämä suoraan kuluttajalle tarjottu palvelu ei saavuttanut merkittävää kaupallista menestystä. Emme viimeaikaisissa ennusteissamme olettaneet asiakasryhmän tuottavan yhtiölle olennaista liikevaihtoa. Nyt strategiapäivityksensä myötä yhtiö ajaa tämän liiketoiminnan alas.
Investointien tehokkuuden näkökulmasta päätös on nähdäksemme järkevä. Yhtiön aiempi viestintä mielestämme jo viittasi kuluttajasegmentin roolin supistumiseen, eikä päätös siten ole erityinen yllätys. Kuluttajaliiketoiminnasta yhtiölle jää tehdyistä investoinneista käteen etenkin kotitestikyvykkyys sekä ohjelmistoa verianalyysin tulosten ja sairausriskien välittämiseen loppukäyttäjälle. Nightingale näkee näissä hyötyä muiden asiakassegmenttien palvelemiseen (palvelun referenssitoteutus, kyky toimittaa kokonaisratkaisu). Omat ajatuksemme hyödyistä ovat samansuuntaiset. Yhtiö voi edelleen tarjota kuluttajapalvelunsa komponenttina kumppaninsa palveluihin (B2B2C, esim. Physitrack-yhteistyö), jolloin palvelu voi löytää paikkansa paremmin osana kumppanin muuta palvelutarjontaa.
Strategiapäivitys kohdistaa resurssit lupaavampien asiakasryhmien palvelemiseen
Nightingalen strategiana oli nähdäksemme viime vuosina jatkuvasti testata nykyisten ja potentiaalisten uusien asiakkaiden kanssa erilaisia palvelumalleja. Osana tätä yhtiö on edistänyt liiketoimintaa etenkin yritysasiakkaiden (erit. Terveystalo, Mitsui/Welltus) ja osin myös julkisen sektorin toimijoiden (sektorilla käyty myyntikeskusteluja, Viron Biopankki -asiakkuus jokseenkin julkista sektoria) kanssa. Yhtiön omien kommenttien mukaan se on saanut kansainvälisissä neuvotteluissaan markkinaymmärrystä ja asiakaspalautetta, mikä tukee kasvun tavoittelua näissä segmenteissä. Nyt Nightingale laittaa panoksensa muutaman lupaavamman asiakassegmentin taakse ja strategian investoinneista tulee aiempaa tarkemmin kohdennettuja, mitä pidämme positiivisena.
Etenkin yritysasiakkaissa yhtiö on jo julkistanut seuraavia selkeitä askelia kohti suuremman mittakaavan liiketoimintaa (erit. Terveystalon työterveys-yhteistyö). Näemme Nightingalen tarjonnassa houkuttelevia myyntiargumentteja myös suuren potentiaalin julkiselle sektorille, jossa käyttötapaus voisi olla samankaltainen. Nightingalen palvelulla sen asiakas voisi toteuttaa laajaa kustannustehokkaan sairausriskien seulontaa ja tätä kautta tuoda terveydenhuollolle enemmän mahdollisuuksia sairausriskejä vähentävien toimenpiteiden toteuttamiselle. Käynnistysvaiheessa oleva Terveystalo-yhteistyö on tästä ensimmäinen referenssitoteutus, jonka onnistumisesta odotamme merkkejä vuoden 2024 aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nightingale Health
Nightingale on bioteknologiayhtiö, joka kehittää ja myy verianalyysiin perustuvaa alustaa elintapasairauksien riskien vähentämiseen. Nightingalen teknologia pohjautuu keskeisesti laajaan veriarvojen mittaamiseen, mistä saatu tieto yhdistetään biopankeista analysoitujen näytteiden perusteella tunnistettuihin sairastumisriskeihin. Yhtiön kehittämä laaja-alainen verianalyysiteknologiaprosessi alkaa verinäytteiden NMR -mittauksella, jossa käytetään skaalautuvaa laboratorioautomaatiota. NMR-mittaus muodostaa spektridataa, joka muunnetaan edelleen biomarkkereiden pitoisuuksiksi käyttäen tekoälyä, koneoppimisalgoritmeja ja muita ohjelmistoja. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, Japanissa, Yhdistyneissä kuningaskunnissa ja Yhdysvalloissa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,3 | 4,3 | 5,2 |
kasvu-% | 0,35 % | 84,25 % | 22,21 % |
EBIT (oik.) | −13,6 | −18,4 | −17,8 |
EBIT-% (oik.) | −589,45 % | −431,06 % | −342,48 % |
EPS (oik.) | −0,23 | −0,30 | −0,30 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 3,07 | - | - |