Next Games julkaisi Our Worldin maailmanlaajuisesti
Next Games julkaisi eilen odotetusti lisättyä todellisuutta (AR) ja sijaintitietoja hyödyntävän The Walking Dead: Our World -mobiilipelin. Peli on eilisestä alkaen ollut saatavilla Applen App Storessa ja Google Playssa 153 maassa. Tärkein yksittäinen maa pelin taloudellisen menestyksen kannalta on Yhdysvallat ja sijoittajien on syytä seurata tarkkaan pelin vastaanottoa kyseisellä markkinalla.
Lisätty todellisuus on tällä hetkellä yksi kuumimmista trendeistä mobiilipelinkehittäjien keskuudessa. AR:n suosion kasvun takana on 2016 kesällä julkaistu erittäin suosittu Nianticin peli Pokemon GO, jota on ladattu yli 800 miljoonaa kertaa maailmanlaajuisesti. Pokemon GO:n suosion myötä useat pelinkehittäjät kiinnostuivat AR:n potentiaalista mobiilipeleissä ja myös Next Games lähti trendiin mukaan varhaisessa vaiheessa Our World -pelillään. Tällä hetkellä markkinoilla ei ole vielä montaa laadultaan Our Worldin tasoista AR-peliä, joten lähtökohdat pelin menestymiselle ovat hyvät. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvin vaikea arvioida pelin saavuttamaa suosion tasoa ja etenkin, kuinka pitkään suosio kestää. Pitkäkestoisen (vuosia kestävän) menestyksen saavuttaminen mobiilipelillä on hyvin haastavaa markkinalla, missä uusia pelejä virtaa sovelluskauppoihin sadoittain päivässä.
Nykyisillä ennusteillamme odotamme Our Worldin yltävän suunnilleen Next Gamesin aiemman pelin The Walking Dead: No Man’s Landin (NML) historiallisesti parhaalle tasolle tulevina vuosina (DAU reilu 500 000 pelaajaa, ARPDAU: 0,21-0,22 euroa). Tämä tarkoittaa vuositasolla, että Our World tekisi reilun 40 MEUR:n liikevaihtoa. Arvioimme, että päästäkseen tähän Our Worldin tulee nousta ja pysyä tuottavimpien pelien listalla Yhdysvalloissa top50:ssä tai ainakin lähellä sitä. Tehtävä ei kuitenkaan ole helppo. Apptopian mukaan vuonna 2017 USA:n App Storen mobiilipelien liikevaihdosta 76 %:sta vastasivat top50-listalle päässeet pelit. Vuosien 2014-2017 välillä vain 2624 peliä on käynyt listalla ja keskimäärin listalle päässyt peli on pysynyt siellä ainoastaan noin 28 päivää. Apptopian mukaan vuoden 2018 alussa App Storessa oli noin 800 000 peliä, joten todennäköisyydet päästä tuottavimpien pelien joukkoon ovat hyvin matalat.
Mobiilipeliyhtiöissä tuottopotentiaali on merkittävä, jos yhtiö onnistuu luomaan menestyspelin ja ylläpitämään sen suosiota useamman vuoden ajan. Näkyvyys pelien menestykseen ja sitä kautta peliyhtiöiden liikevaihtoon on kuitenkin käytännössä olematon. Next Gamesin nykyinen markkina-arvo muodostuu käytännössä kokonaan Our Worldin ja muiden tulevien pelien odotetuista tuotoista, sillä yhtiön NML-pelin liikevaihto on ollut viimeisen vuoden ajan selkeässä laskutrendissä. Nykyisellä arvostuksella Our Worldin on menestyttävä erittäin hyvin, jotta yhtiön arvostus olisi perusteltu. Our Worldin tulee menestyä jo senkin takia, että ilman sen tuomaa liikevaihtoa alkaisi Next Gamesin kassatilanne näyttää yhtiön nykyisellä tappiotahdilla vuoden lopussa heikolta. Tämä pitää yhtiön riskiprofiilin todella korkeana ennen kuin Our Worldin menestyksestä saadaan näyttöjä. Pysymme Next Gamesin osakkeen suhteen tässä vaiheessa varovaisella kannalla ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan Our Worldin saamaa vastaanottoa pelaajien keskuudessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille