Mustia vauhdittava lemmikkibuumi ei toistaiseksi osoita hidastumisen merkkejä
Pandemian käynnistämä lemmikkibuumi jatkuu edelleen vahvana. Vuonna 2021 tammi-elokuussa Ruotsissa rekisteröityjen koiranpentujen määrä on ollut noin 30 % korkeammalla kuin vuonna 2019 ja 17 % korkeammalla kuin vuonna 2020. Myös viimeisimmät elokuun luvut jatkoivat trendiä odotustemme mukaisesti, emmekä ole tehneet Mustin ennusteisiimme muutoksia ja Q3-raportin yhteydessä päivitetty näkemyksemme on ennallaan.
Mustin osakkeen kannalta pentubuumin kesto ja voimakkuus ovat keskeisiä ajureita, sillä yhtiön markkinaosuuden valtausta ajaa myymäläverkoston laajennuksen ohella tehokas asiakashankinta pentujen osalta. Olemme koonneet alla olevaan kuvaajaan sekä Ruotsin markkinalla rekisteröityjen koiranpentujen että Mustin pentuasiakkaiden kuukausittaiset kasvuluvut. Musti kertoi viimeksi maanantaina lehdistötiedotteella, että sen pentuasiakkaiden määrän kasvu on jatkunut 35 %:ssa myös kesä-elokuussa suhteessa vuoteen 2020. Mustin markkinaosuus uusien koiranpentujen parissa on korostetun suuri, sillä niiden osalta markkinaosuus on laskelmiemme mukaan yli 50 %, kun kokonaisuudessaan markkinaosuus on Suomessa ja Ruotsissa noin 30 % ja Norjassa 10 %. Mustin korkeaa osuutta uusien koiranpentujen kulutuksesta selittää arviomme mukaan uusien omistajien parissa korostuva lemmikkivanhemmuus-trendi, laajentuva myymäläverkosto sekä tehokas kasvattajayhteistyö.
Lähde: Jordbruksverket, Musti sekä Inderes (arvio)
Nykyiset ennusteemme olettavat lemmikkibuumin kestävän nykyisen kaltaisena vielä noin vuoden ja alkavan heiketä siten, että lemmikkien rekisteröinnit palaavat normaalimmille tasoille vuodesta 2024. Oletuksiin liittyy kuitenkin epävarmuutta ja siksi buumin kestosta saatava kuukausittainen data on arvokasta. Käsityksemme mukaan etenkin pienempien rotujen jonotuslistat ovat edelleen täynnä, mikä tukee oletusta, että kysyntäpiikkiä puretaan vielä pitkään, vaikka rokotukset etenevätkin. Toisaalta lentomatkustamisen palautumisesta alkaa olla myös viitteitä. Se voi alkaa hidastaa lemmikkibuumia, sillä sen ja lemmikin omistamisen välillä selkein haaste on sopivan hoitopaikan järjestäminen matkan ajaksi.
Lemmikkibuumin jatkuminen on myös ollut keskeinen syy, miksi Musti on myös kiihdyttänyt myymäläverkostonsa laajennusta. 2021 tilikaudella omien myymälöiden määrä kasvaa ennusteessamme 50:llä 282 myymälään (sis. Suomen 16 Franchising myymälän ostot) ja vielä tilikaudella 2022 odotamme 27 ja 2023 22 uutta myymäläavausta. Vuodesta 2024 odotamme avaustahdin rauhoittuvan lähemmäs ennen pandemiaa ollutta Mustin pitkän ajan liiketoimintasuunnitelmaa, jossa haarukoitiin noin 8-15 uutta myymälää vuodessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla