Musti Q3 tiistaina: Vahva hinnoitteluvoima pitää inflaation kurissa
Musti julkistaa Q3’22-tuloksensa tiistaina klo 08.30 (huom. poikkeava tilikausi 2021 lokakuu-2022 syyskuu). Ennustamme paluuta vahvaan liikevaihdon kasvuun edellisen kvartaalin vaisun esityksen jälkeen, jolloin kysyntää painoi hetkellisesti Ukrainan sodan aiheuttama alkushokki. Kasvun ajureina toimivat laajentuva myymäläverkosto sekä onnistunut uusasiakashankinta pentujen parissa. Myös viime kuukausina kiihtynyt inflaatio tukee ennusteessamme myynnin kasvua, sillä uskomme yhtiön kykenevän vyöryttämään nousseet kustannukset asiakkaillensa vahvan brändinsä ja markkina-asemansa turvin. Olemme nostaneet Q3:n myyntiennustettamme ennen tulosta n. 3 %:lla huomioituamme kustannusinflaation ja hinnankorotusten vaikutusta niissä aiempaa enemmän, mutta muutoksilla ei ollut oleellista vaikutusta tulosennusteisiimme.
Kasvuvauhti piristyy jälleen vaisun kvartaalin jälkeen
Odotamme Mustin Q3-liikevaihdon kasvavan 18,5 %:lla 98 MEUR:oon ja odotamme kvartaalin olevan siten selvästi parempi kuin edellinen (Q2’22), jolloin kasvu jäi vain 12 %:iin. Käsityksemme mukaan kuluttajien kokema Ukrainan sodan alkushokki oli suurin syy edellisen kvartaalin vaisuun myynnin kehitykseen harkinnanvaraisissa tarvikkeissa. Musti kertoi myös jo Q2-raportin yhteydessä, että huhtikuussa sen kasvu oli jälleen palautunut 18 %:iin ja uskomme myös touko-kesäkuun sujuneen yhtä mallikkaasti, vaikka näinä kuukausina positiivisesta pääsiäisefektistä ei tule enää myötätuulta. Kuluttajaluottamuksen lasku ja kuluttajien ostovoimaan kohdistuva paine näkyvät ennusteessamme silti edelleen hieman negatiivisesti harkinnanvaraisten tarvikkeiden myynnin kehityksessä.
Odotamme omien myymälöiden määrän nousseen Pohjoismaissa 309:een (Q3’21: 257) ja näistä 30 on ollut franchise-myymälöiden hankintoja. Kasvanut oma verkosto ajaa ensisijaisesti liikevaihdon kasvua. Huhti-kesäkuussa pentujen rekisteröinnit (Ruotsi) olivat myös edelleen n. 20 % yli pandemiaa edeltävien normaalimpien 2019-tasojen. Tämä tarkoittaa sitä, että lemmikkien kokonaismäärä kasvaa markkinalla edelleen tukien osaltaan markkinan kasvua. Mustin markkinaosuus uusien koiran pentujen parissa on viime aikoina ollut 50-60 %:n luokkaa (koko populaatio noin 25 %) ja odotamme pentujen vahvan imun ajavan osaltaan yhtiön markkinaosuuden valtausta.
Tuloskasvu on myynnin kasvua selvästi hitaampaa
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertovan oikaistun EBITA:n (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) ennustamme paranevan vertailukaudesta myynnin kasvua huomattavasti lievemmin 7,6 MEUR:oon (Q3’21: 7,3 MEUR), jolloin EBITA-marginaali heikkenee 7,8 %:iin (Q3’21: 8,8 %). Kannattavuutta painaa ennusteessamme se, että viimeisen 12 kuukauden aikana avattuja myymälöitä on runsaasti ja ne tekevät ensimmäisenä toimintavuotenaan perinteisesti vain lievästi positiivisen tuloksen. Myös keskusvaraston kannattavuushaasteet jatkuvat johtuen toimitusketjun epäoptimaalisesta tavaravirrasta. Myös hyväkatteisen tarvikemyynnin osuuden pienentyminen painaa marginaaleja. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustamme laskevan lievästi 0,11 euroon (Q3’21: 0,12 euroa), sillä rahoituskulut ja veroaste olivat vertailukaudella epänormaalin matalat.
Katseet ovat näkymissä, joiden odotamme säilyvän positiivisina
Odotamme Mustin toistavan vahvat markkinan pidemmän ajan kasvunäkymät lemmikkivanhemmuustrendin vetämänä, vaikkakin myös epävarmuus talousympäristön kehitystä kohtaan pysyy korkeana. Musti ei anna vuosittaista tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia taloudellisilla tavoitteillaan. Odotamme yhtiön 2024 taloudellisten tavoitteiden pysyneen ennallaan (liikevaihto yli 500 MEUR sekä EBITA-marginaali yli 13 %). Nykyisen ennusteemme mukaan yhtiön tilikauden 2024 liikevaihto kasvaa 472 MEUR:oon (2021: 341 MEUR) ja EBITA 11,4 %:iin (2021: EBITA 10,8 %). Pidempään perspektiiviin peilatessa Mustin arvostus on mielestämme edelleen houkutteleva (2024e P/E 20x) huomioiden markkinan vahvat pidemmän ajan kasvuajurit ja maltillinen kilpailutilanne.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla