Musti Q3-aamutulos: Inflaatio pysyi tiukasti kaulapannassa
Musti Group julkisti aamulla Q3-tuloksensa (huhti-kesäkuu). Liikevaihdon kasvu alitti hieman odotuksemme, mutta tätä enemmän kuin kompensoi se, että liiketulos parani odotuksiamme enemmän. Raportti vahvisti näkemystämme siitä, että Mustilla on hinnoitteluvoimaa vahvan brändinsä ja markkina-asemansa turvin ja viime kvartaalin heikko suoritus selittyi pitkälti kuluttajien järkytyksellä Ukrainan sodan alkamisesta.
Kannattavuus ylsi lähelle vertailukauden tasoa huolimatta kiihtyneestä inflaatiosta
Mustin Q3:n liikevaihto kasvoi 15,5 % 95,5 MEUR:oon jääden hieman ennusteestamme (98,0 MEUR). Suomen myynti kasvoi 13 % 41,1 MEUR:oon, Ruotsin 12 % 40,6 MEUR:oon ja Norjan 38 % 13,8 MEUR:oon. Omien myymälöiden määrä kasvoi vuodentakaisesta 55:llä 312 kappaleeseen (ennuste 309 kappaletta) ja edellisestä kvartaalista yhdeksällä myymälällä. Myös vertailukelpoinen myymälämyynti piristyi jälleen 6,3 %:n kasvuun viime kvartaalin vaisun kasvun (1,3 %) jälkeen. Verkkokaupan myynti kasvoi 8,6 %:lla ja sen osuus liikevaihdosta oli nyt 22,6 %. Kanta-asiakkaiden määrä jatkoi odotetun positiivista kehitystään nousten 1,409 miljoonaan (Q2’22:n 1,372 miljoonasta).
Myyntikate parani 46,4 %:iin (Q3’21: 45,4 %). Musti oli saanut parempikatteisten O&E-tuotteiden osuutta kasvatettua 51,9 %:iin (Q3’21: 49,9 %) ja samalla kustannusinflaation taklaamiseksi tehtyjä hinnankorotuksia oli viety onnistuneesti läpi asiakkaille. Myös oman toiminnan kulujen osalta kulukuri oli pitänyt ja kulujen kasvun taustalla oli etupäässä kasvanut myymäläverkosto ja pienemmässä mittakaavassa kuluinflaatio. Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA kasvoi 8,3 MEUR:oon ylittäen ennusteemme (7,6 MEUR). EBITA-marginaali oli 8,7 % (Q3’21: 8,8 %).
Maakohtaisesti Suomen ja Ruotsin EBITA-kontribuutio osui odotuksiimme. Sen sijaan Norjassa kulujen skaalautuminen oli odotuksiamme hieman parempaa ja konsernitoiminnoissa nähtiin pitkästä aikaa kulualitus suhteessa ennusteeseemme. Konsernitoimintojen EBITA-marginaali parani viime kvartaalin -9,0 %:sta -8,5 %:iin, mikä kertoo arviomme mukaan siitä, että Eskilstunan keskusvaraston toimintojen tehokkuus on vihdoin alkanut mennä oikeaan suuntaan. Myöskään oikaisueriä ei tällä kvartaalilla enää kirjattu. Raportoitu tulos 0,13 euroa/osake parani vertailukauden 0,12 eurosta/osake ja ylitti ennusteemme 0,11 euroa. Myös rahavirta parani vertailukaudesta 14 MEUR:oon (Q3’21: 10 MEUR) varastojen laskettua hieman edellisen kvartaalin korkeilta tasoiltaan.
Näkymät säilyivät odotetun positiivisina
Musti toisti vahvat markkinan pidemmän ajan kasvunäkymät lemmikkivanhemmuustrendin vetämänä. Musti ei anna vuosittaista tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia taloudellisilla tavoitteillaan. Vuoden 2024 taloudelliset tavoitteet pysyivät odotetusti ennallaan (liikevaihto yli 500 MEUR sekä EBITA-marginaali yli 13 %). Ennen tulosraporttia laaditun ennusteemme mukaan yhtiön tilikauden 2024 liikevaihto kasvaa 472 MEUR:oon (2021: 341 MEUR) ja EBITA 11,4 %:iin (2021: EBITA 10,8 %). Nyt nähdyn odotuksiamme paremman Q3’22-kannattavuuskehityksen myötä näemme tulosennusteissamme alustavasti lievää nostopainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla