Musti Q2-aamutulos: Lievästi odotuksistamme jäänyt vaisu kvartaali
Musti julkisti aamulla Q2-tuloksensa (tammi-maaliskuu). Vaisu Q2 oli jo odotuksissamme kuluttajaluottamuksen romahduksen ja inflaation kiihtymisen myötä. Mustin toteutuneet luvut jäivät vielä aavistuksen laskeneista odotuksistamme. Positiivista oli kuitenkin, että kasvupanostukset ovat jatkuneet, sillä myymäläverkosto on laajentunut vauhdikkaasti ja asiakasmäärät ovat kasvaneet, mikä tukee pidemmällä ajalla tulosparannuksen jatkumista. Markkinaolosuhteiden normalisoitumisesta saatiin myös alustava rohkaiseva signaali, sillä Mustin kasvu on jälleen huhtikuussa kiihtynyt 18 %:iin.
Vaisu kvartaali verrattuna siihen mitä yhtiöltä on aiemmin nähty
Mustin Q2:n liikevaihto kasvoi 12 % 92,4 MEUR:oon jääden hieman ennustamastamme 94 MEUR:sta. Suomen myynti kasvoi 9 % 41 MEUR:oon (ennuste 40 MEUR), Ruotsin 9 % 39 MEUR:oon (ennuste 41 MEUR) ja Norjan 36 % 13 MEUR:oon (ennuste 13,5 MEUR). Omien myymälöiden määrä kasvoi kvartaalilla jopa 303 kappaleeseen (ennuste 301 kappaletta), kun vertailukaudella omien myymälöiden määrä oli 247. Kvartaalin aikana avattiin 9 uutta myymälää. Vertailukelpoinen myymälämyynti oli odotustemme mukaisesti tahmeaa, mutta se pinnisti silti hieman positiiviseksi vaikealla kvartaalilla (+1,3 %). Myös verkkokaupan myynti kasvoi edelleen 9 %:lla 21,8 MEUR:oon, mikä oli hyvä suoritus kuluttajien palatessa normaaliin. Kanta-asiakkaiden määrä jatkoi odotetun positiivista kehitystään nousten 1,372 miljoonaan (Q1’22:n 1,34 miljoonasta).
Marginaalit heikkenivät ja alarivi vertailukauden tasolla
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) oli 7,0 MEUR (ennusteemme 7,9 MEUR) ja siten EBITA-marginaali laimeni hieman odotuksiamme enemmän 7,6 %:iin (ennuste 8,3 %). Kannattavuuden heikentymistä selitti etenkin se, että henkilöstökulujen ja liiketoiminnan muiden kulujen osuus liikevaihdosta kasvoi 32,3 %:iin (Q2’21: 30,1 %). Etenkin Eskiltunan kulut kasvoivat, kun toimitusketjuhaasteet painoivat sen tehokkuutta. Musti on viime kuukausien aikana kiihdyttänyt uusien myymälöiden avaustahtia ja franchise-myymälöiden ostoja. Tämä painaa kannattavuutta lyhyellä aikavälillä. Myyntikatemarginaali sen sijaan parani, kun O&E tuotteiden osuus kasvoi ja inflaatioon vastaamiseksi tehtiin myös joitain hinnankorotuksia. Osakekohtainen tulos oli vertailukauden tasolla 0,11 eurossa. (ennuste 0,12 euroa).
Huhtikuu on mennyt jälleen paremmin ja näkymät ennallaan
Musti valotti myös poikkeuksellisesti huhtikuun lukuja etukäteen. Musti kertoi, että talous on kärsinyt kuluttajien heikkenevästä luottamuksesta ja niukemmasta rahankäytöstä. Mustiin tämä vaikutti helmikuussa ja maaliskuun alkupuolella, mutta maaliskuun jälkipuoliskolla nähtiin paluu normaalitasolle. Huhtikuussa myynti oli jälleen vahvassa 18 % kasvussa verrattuna vastaavaan kuukauteen vuonna 2021. Tämä tukee oletuksiamme siitä, että Q2:n tuloskasvun hyytyminen jäisi yhden kvartaalin mittaiseksi. Musti totesi myös, että liiketoiminta on melko hyvin suojassa kasvavalta inflaatiolta. Tämä johtuu luontaisesta suojauksesta, joka koituu kiinteiden kulujen suhteellisen suuresta osuudesta, skaalaeduista, verrattain matalasta riippuvuudesta niukoista raaka-aineista myydyissä tuotteissa ja tärkeimpänä tekijänä omien ja eksklusiivisten tuotteiden suuresta osuudesta myynnistä. Mustin toisti myös vahvat markkinan pidemmän ajan kasvunäkymät lemmikkivanhemmuustrendin vetämänä. Musti ei anna vuosittaista tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia taloudellisilla tavoitteillaan, jotka toistettiin (2024: liikevaihto yli 500 MEUR sekä EBITA-marginaali yli 13 %). Nykyisen ennusteemme mukaan yhtiön tilikauden 2024 liikevaihto kasvaa 473 MEUR:oon (2021: 341 MEUR) ja EBITA 12,2 %:iin (2021: EBITA 10,8 %) ja olemme siten ennusteissamme jonkin verran Mustin omia tavoitteita alempana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla