Musti Group: Musti laittaa vinttikoiravaihteen päälle
Musti kertoi eilen lehdistötiedotteella, että sen suunnitelmissa on kasvattaa omien myymälöiden määrää 2021 tilikaudella 25-35 myymälällä. Vauhti on odotuksiamme sekä listautumisen aikaisia keskimääräisiä tavoitteitta (8-15 kpl/v) selvästi rivakampaa. Myymälöiden avausvauhdin kiihdyttäminen kertoo vahvan kysynnän jatkumisesta koronan nostattaman pentubuumin tukemana, ja Musti pyrkii hyödyntämään sen täysimääräisesti. Olemme nostaneet hieman vuoden 2021 jälkeisiä tulosennusteitamme. Nostamme tavoitehintamme 18,8 euroon (aik. 18,0 €), mutta toistamme vähennä-suosituksen, sillä arvostus huomioi jo positiiviset näkymät.
Markkinan vahva kehitys tukee Mustin suunnitelmia
Musti kertoi tiedotteessa näkevänsä markkinoiden kasvuodotusten olevan edelleen vahvat koronapandemian vahvistaman lemmikkivanhemmuustrendin jatkuessa voimakkaana myös raportointivuonna 2021. Rekisteröityjen koiranpentujen määrä Mustin toimintamarkkinoilla on kasvanut jatkuvasti vuonna 2020 ja lisännyt Mustin rekisteröityneiden pentuasiakkaiden määrää (mm. touko-elokuu +19 %). Musti odottaa kehityksen jatkuvan ja tukevan lemmikkieläintuotteiden voimakkaampaa kysynnän kasvua. Musti arvioikin kasvattavansa omien myymälöiden kokonaismäärää 25-35 myymälällä raportointivuoden 2021 aikana. Raportointivuodelle 2020 arvio on edelleen 20-25 uutta omaa myymälää. Pidämme vauhdin kiihdyttämistä järkevänä ratkaisuna Mustille, sillä myymäläavausten historiallinen takaisinmaksuaika on ollut hyvin lyhyt, noin 2 vuotta. Olemme käsitelleet uuden myymälän ylösajon logiikka tarkemmin tuoreessa seurannan aloitus –raportissamme (s. 26) täällä. Myymäläverkoston laajentaminen tukee myös verkon kävijämääriä.
Nopeutimme uusien myymäläavausten määrää ennusteissamme, mikä tukee tuloennusteitamme 2022 alkaen
Olemme nostaneet tilikauden 2021 uusien greenfield-myymäläavausten määrää omissa ennusteissamme 27 myymälään (aik. 16 myymälää). Huomautamme sijoittajille, että Mustin tavoite sisältää myös valikoitujen franchise-myymälöiden yritysostoja, joita emme huomioi ennusteissamme niiden vähäisen vaikutuksen takia. Olemme mallintaneet ennusteisiimme lisättyjen uusien myymälöiden ylösajon sujuvan historiallisten tasojen vauhdissa, vaikkakin vuosittaisten avausten kiihdyttäminen nostaa hieman riskejä, että Mustin sijaintistrategian tiukkaa ja toimivaa kriteeristöä väliaikaisesti höllennetään. Ennusteissamme Mustin 2020 liikevaihto kasvaa edelleen 14 %:lla 281 MEUR:oon ja oikaistu EBITA-marginaali nousee taloudellisten tavoitteiden alarajalle 10,2 %:iin (2019: 8,8 %) kulujen skaalautuessa tehokkaasti. Oikaistu osakekohtainen tulos nousee myös vahvasti 0,44 euroon (2019: oik. EPS 0,24 euroa). Ennusteissamme 2021 liikevaihto kasvaa 12 % 315 MEUR:oon (aik. 309 MEUR) ja EBITA-% on 11,4 % ja EPS 0,61 euroa. Tilikaudella 2021 avattujen uusien myymälöiden kannattavuus jää ensimmäisenä toimintavuonna vielä matalaksi ja ne näkyvät tuloksessa paremmin vasta 2022 alkaen. Tilikauden 2022 liikevaihtoennusteemme nousi 343 MEUR:oon (aik. 336 MEUR) ja EBITA-% 12,6 %:iin (aik. 12,4 %), mikä ylittää yhtiön nykyisen taloudellisen tavoitteen (EBITA 10-12 %) ja EPS 0,77 euroon (aik. 0,74 euroa).
Arvostus hinnoittelee sisäänsä jo lähivuosille ennustamamme vahvan tulosparannuksen
Yhtiön tulospohjainen arvostus on lähivuosina korkea 2020e, 2021e EV/EBITDA-kertoimien ollessa 17x, 13x sekä vastaavien P/E-kertoimien (oik.) 44x, 32x. Yhtiön erinomainen asema markkinalla ja matala riskiprofiili oikeuttavat selvään preemioon verrokkeihin, mutta silti nykyinen 2020e preemio 60-80 % on mielestämme turhan korkea. Mustin arvostus laskee maltilliseksi ennustamamme tuloskasvun tullessa läpi vasta 2022e ja 2023e kertoimilla (EV/EBITDA 12x ja 10x sekä P/E 25x ja 22x), mutta näkemyksemme mukaan osakkeen 2020-2023 välinen tuotto-odotus ei aivan ylitä tuottovaatimustamme. Nykyinen arvostus ei jätä sijoittajalle juuri turvamarginaalia, jos yhtiö ei jostain syystä ylläkään korkealle viritettyihin odotuksiin. Tämä heikentää nykyiseltä kurssitasolta Mustiin tehtävän sijoituksen tuotto/riski-kuvaa, vaikka selkeitä uhkia mm kilpailutilanteen kiristymisestä ei tällä hetkellä näykään horisontissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla