MGI Q1 tiistaina: Vuosi on alkanut väkevästi
Käännös: Alkuperäinen kommentti julkaistu englanniksi 6.5.2024 kello 8:57.
MGI julkaisee Q1-tuloksensa huomenna tiistaina (7.5.) kello 9:00. Julkaisupäivää on aikaistettu aiemmin ilmoitetusta (30.5.). Odotamme, että Q1:n vahva orgaaninen kasvu (16 %) saa lisää vauhtia ensimmäisellä vuosineljänneksellä tammi- (18 %) ja helmikuussa (25 %) nähdyn vahvan liikevaihtokehityksen tukemana. Kaikki Q2:n kasvuvauhtia ja loppuvuoden 2024 näkymiä koskeva ohjeistus ja/tai kommentit ovat kiinnostavia raportin kannalta, jotta voimme paremmin arvioida Q4’23:n jälkeen tapahtuneen elpymisen kestävyyttä. MGI on aiemmin arvioinut palaavansa kaksinumeroiseen orgaaniseen kasvuun vuonna 2024, mikä vaikuttaa yhä todennäköisemmältä, kun otetaan huomioon vahva alkuvuosi, useat merkittävät suhdannetapahtumat vuoden aikana, yhtiön strategiset investoinnit tunnisteettomiin ratkaisuihin ja keskittyminen nopeammin kasvaviin mobiili- ja CTV-alustoihin.
Odotamme vahvaa alkuvuotta ja kaksinumeroista kasvua
Odotamme Q1-liikevaihdon olevan 81,1 miljoonaa euroa (Q1'23: 68,8 MEUR), mikä vastaa 18 prosentin kasvua edellisvuodesta oikaistuna valuuttakurssivaikutuksista ja pelimyynneistä. Odotamme kasvun perustuvan nykyisten asiakkaiden kasvaneisiin budjetteihin, menestyksekkääseen uusasiakashankintaan ja kasvavaan kysyntään tunnisteettomien kohdentamisratkaisujen osalta. Ennakoimme, että SSP-segmentin osuus liikevaihdosta kasvaa vuoden 2023 vahvan lopetuksen jälkeen. Lisäksi on tärkeää huomata, että ensimmäisellä vuosineljänneksellä digitaalisten mainosmarkkinoiden aktiivisuus on tyypillisesti alhaisempaa kausivaihteluiden vuoksi. Tämä on otettu huomioon Q1:n liikevaihtoennusteissamme, jonka mukaan liikevaihto laskee 17,8 prosenttia edelliskvartaalista.
Tyypillisesti tutkailemme joidenkin MGI:n avoimen internetin kilpailijoiden kvartaalitulosta ennen MGI:n omaa tulosjulkistusta arvioidaksemme digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitystä mutta myös saadaksemme arvokasta tietoa nykyisistä suuntauksista. Q1-raportin nopeutetun julkaisemisen vuoksi meillä ei ole ollut mahdollisuutta arvioida MGI:n avoimen internetin kilpailijoiden tuloskuntoa, sillä useimmat niistä raportoivat joko samana päivänä kuin MGI tai sitä seuraavana päivänä. Merkittävät walled gardens -kilpailijat, kuten Google, Meta ja Amazon, ovat kuitenkin jo paljastaneet vahvan kasvun mainontasegmentissään Q1:llä, ja niiden kasvuprosentit olivat 13,0 %, 26,8 % ja 24,0 %. Nämä luvut vahvistavat käsitystä digitaalisten mainosmarkkinoiden laajemmasta elpymisestä.
Tuloskasvua kustannussäästöaloitteilla
Ennustamme oikaistun liikevoiton olevan 17,7 MEUR, mikä merkitsee 17 prosentin kasvua edellisvuodesta (Q1'23: 15,2 MEUR), ja oikaistun liikevoittomarginaalin olevan 21,8 prosenttia (Q1'23: 22 %). Odotamme, että vuonna 2023 toteutettu kustannussäästöohjelma tukee edelleen tuloskasvua myyntivolyymien kasvun ohella, sillä henkilöstökustannukset suhteessa liikevaihtoon ovat pienemmät. Lisäksi ennustamme oikaistun käyttökatteen olevan 22,5 MEUR, mikä merkitsee 18 prosentin kasvua vertailukaudesta (Q1'23: 19,1 MEUR) marginaalin pysyessä ennallaan 27,7 prosentissa.
Alempana tuloslaskelmassa ennustamme 1,4 miljoonan euron voittoa ennen veroja. Tulosta ennen veroja rasittavat noin 13 miljoonan euron korkokulut, jotka liittyvät MGI:n noin 417 miljoonan euron korolliseen velkaan. Lisäksi arvioimme, että oikaistu osakekohtainen tulos pysyy edellisvuoden tasolla 0,03 eurossa (Q1'23: 0,03).
Lupaavat näkymät vuodelle 2024
MGI päätti vuoden 2023 menestyksekkäästi ja saavutti vankan 16 prosentin orgaanisen kasvuvauhdin, kun mainosmarkkinat osoittivat ensimmäisiä elpymisen merkkejä Q4’2023:lla. Myönteinen kehitys on jatkunut vuoden 2024 alussa, ja MGI on havainnut nykyisten asiakkaiden mainoskulutuksen kasvun, uusien asiakkaiden onnistuneiden käyttöönottojen ja tunnisteettomien kohdentamisratkaisujen kysynnän kasvavan. Adrollin omien asiakastutkimusten mukaan 40 prosenttia markkinoijista aikoo kasvattaa mainosbudjettiaan vuonna 2024, kun taas 30 prosenttia aikoo säilyttää budjetin edellisvuoden tasolla. Tämän lisäksi Insider Intelligence ennustaa, että vuonna 2024 mainoskulutuksen kasvu kiihtyy lähes 10 prosenttia, mikä on toiseksi nopein kasvuvauhti sitten vuoden 2011, mikä korostaa MGI:n ja laajemman mainosekosysteemin lupaavia näkymiä.
Liikevaihtoennusteemme vuodelle 2024 on 366,8 miljoonaa euroa, mikä vastaa vahvaa 13,9 prosentin orgaanista kasvua. Tunnistamme kuitenkin tietyt riskit, jotka voivat vaikuttaa näihin ennusteisiin: erityisesti yleisen taloustilanteen, mukaan lukien BKT:n ja kuluttajaluottamuksen kaltaiset tekijät, sekä koronlaskunäkymät, joilla on merkittävä vaikutus mainosalalla. Jatkuvat inflaatiopaineet yhdistettynä Yhdysvaltojen BKT:n heikompaan kasvuun Q1’2024:llä ja Yhdysvaltojen kestäviin työmarkkinoihin aiheuttavat mahdollisia riskejä siitä, että koronlaskuja tulee vähemmän lähitulevaisuudessa. Lisäksi ennusteemme oikaistusta liikevoitosta ja oikaistusta käyttökatteesta koko vuodelle 2024 ovat 81 MEUR ja 102,8 MEUR. Näin ollen oikaistu liikevoittomarginaali olisi 22,1 % ja oikaistu käyttökatemarginaali 28 %. On huomionarvoista, että nykyiset liikevaihtoennusteemme eivät sisällä Q2’24:llä julkistetun Google Cloud -kaupan vaikutusta. Näin ollen odotamme, että keskipitkän aikavälin ennusteisiimme kohdistuu nousupainetta.
Olemme edelleen erittäin kiinnostuneita seuraamaan MGI:n kassavirran ja nettovelan dynamiikkaa, jotka ovat keskeisiä tekijöitä arvioitaessa yhtiön taloudellista terveyttä ja strategista ketteryyttä tulevaisuudessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 322,0 | 366,8 | 399,9 |
kasvu-% | −0,76 % | 13,92 % | 9,03 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 81,0 | 76,9 |
EBIT-% (oik.) | 23,89 % | 22,07 % | 19,23 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,17 | 0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 6,78 | 18,76 | 16,80 |
EV/EBITDA | 3,58 | 8,16 | 7,99 |