Marimekko Q4 torstaina: Selkeä parannus vertailukaudesta odotuksissa
Marimekko raportoi Q4-tuloksensa torstaina noin klo 8. Odotamme vertailukaudesta hyvää noin 9 %:n kasvua, jota tukevat mm. kampanjaluonteiset tukkutoimitukset Suomessa sekä Aasiassa kasvava myymäläverkosto. Tuloksen odotamme kasvavan viime vuodesta selvästi ja siten marginaalin nousevan. Odotamme Marimekon nostavan osinkoa ja ohjeistavan kasvua myös tälle vuodelle.
Ennustamme liikevaihdon hyvää kasvua
Ennustamme Marimekon liikevaihdolle vertailukauteen nähden 8,5 %:n kasvua, jota tukee Suomessa loppuvuoteen ajoittuvat tukkumyynnin isohkot kampanjatoimitukset sekä jatkuva kansainvälinen kasvu. Aasiassa uusien myymälöiden avauksen pitäisi tukea Aasia-Tyynenmeren alueen tukkumyyntiä ja Pohjois-Amerikassa on nähty vuoden mittaan hyvää kasvua, jonka odotamme jatkuvan.
Liikevoittoennusteemme odottaa selvää marginaaliparannusta
Odotamme liikevoiton kasvavan sekä absoluuttisesti että suhteellisesti vertailukaudesta ja oik. liikevoittomarginaalin paranevan lähes 4 %-yksikköä. Tätä tukee liikevaihdon kasvu, lisenssitulojen vertailukautta suurempi määrä sekä mielestämme vertailukauden jossain määrin poikkeuksellisen suuret kulut. Loppuvuoteen tosin saattaa kohdistua kausiluonteisesti enemmän kuluja. Koko vuoden oik. liikevoittomarginaaliksi yhtiö on ohjeistanut 16-19 % ja meidän odotuksemme on 18,9 %, joten ohjeistuksen puitteissa Q4-marginaali voi jäädä huomattavastikin ennustettamme heikommaksi.
Ohjeistus luvannee kasvun jatkuvan tasaisella marginaalilla, osingon pitäisi nousta
Odotamme Marimekon liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 9 % ja kannattavuuden pysyvän ennallaan eli liikevoittoprosentin olevan noin 19 %. Siten uskomme yhtiön ohjeistavan kasvua. Mikäli yhtiö antaa aiempien vuosien tapaan oik. liikevoittomarginaaliennusteen, odotamme haarukan olevan 17-20 %.
Marimekolla on nettokassalla oleva tase ja hyvä kassavirta, jonka vuoksi sillä on edellytyksen maksaa vaikka koko tulos ulos osinkoina. Ennustamme varsinaisen osingon nousevan 0,40 euroon 0,34 eurosta, mutta uskomme yhtiön jakavan myös jossain vaiheessa ylimääräistä kassaansa lisäosinkoina. Tämä ei kuitenkaan ole ennusteissamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 166,5 | 176,0 | 191,7 |
kasvu-% | 9,40 % | 5,71 % | 8,89 % |
EBIT (oik.) | 30,4 | 33,2 | 36,8 |
EBIT-% (oik.) | 18,25 % | 18,86 % | 19,18 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,62 | 0,70 |
Osinko | 0,34 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,88 % | 3,31 % | 4,13 % |
P/E (oik.) | 15,51 | 19,50 | 17,30 |
EV/EBITDA | 8,95 | 11,63 | 10,03 |