Marimekko Q3’24 -pikakommentti: Tulos hieman alle odotusten
Marimekon liikevaihto laski odotuksiamme vähemmän Q3:lla, mutta tulos jäi kuitenkin odotetusti vertailukaudesta ja myös ennusteestamme korkeampien kulujen myötä. Yhtiö toisti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16–19 %:n oik. liikevoittomarginaalia.
Liikevaihto ylsi lähes vertailukauden tasoon
Marimekon liikevaihto laski 1 % Q3:lla, joka oli odotuksiamme parempi. Sitä painoivat odotetusti Suomen tukkumyynnin vertailukautta tukeneet suurehkot kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka ovat tänä vuonna pienempiä ja ajoittuivat H1:lle. Tämä painoi Suomen tukkumyynnin yli 30 %:n laskuun. Suomen vähittäismyynti kasvoi vahvasti (8 %) vaikea markkina huomioiden. Kansainvälinen myynti kasvoi 9 %, joka oli odotuksiamme (6 %) enemmän.
Tulos jäi odotuksista ja vertailukaudesta
Odotuksiamme paremmasta liikevaihdosta huolimatta Marimekon 11,1 MEUR:n oik. liiketulos jäi hieman ennusteestamme (11,7 MEUR) sekä odotetusti vertailukaudesta (13,1 MEUR). Tulosta painoi ennusteisiimme nähden sekä heikompi myyntikate että ”muut kulut” -rivin huomattava kasvu, joka voi heilua kvartaaleittain jonkin verran. Q3:lla siellä näkyi mm. yhtiön markkinointipanostukset Unikko 60-vuotisjuhlavuoteen.
Ohjeistus pysyi ennallaan
Marimekko toisti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16–19 %:n oik. liikevoittomarginaalia. Meidän ennusteissamme ennen Q3-tulosta oli 3 %:n liikevaihdon kasvu ja 18,0 %:n oik. liikevoittomarginaali. (2023: 18,4 %). Viimeisen 12 kuukauden ajalta marginaali on 17,3 % eli ohjeistuksen keskivälin kohdilla. Q3:n odotettua heikomman marginaalin myötä ennusteeseen kohdistuu pientä laskupainetta etenkin marginaalin osalta, mutta hienoisesti myös absoluuttisen tuloksen suhteen. Marimekon tarkemmissa näkymäkommenteissa ei ollut nähdäksemme muutoksia edelliskvartaalin nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 174,1 | 179,6 | 193,1 |
kasvu-% | 4,57 % | 3,15 % | 7,52 % |
EBIT (oik.) | 32,0 | 32,4 | 36,4 |
EBIT-% (oik.) | 18,38 % | 18,04 % | 18,86 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,62 | 0,69 |
Osinko | 0,37 | 0,60 | 0,60 |
Osinko % | 3,09 % | 5,05 % | 5,05 % |
P/E (oik.) | 20,10 | 19,07 | 17,15 |
EV/EBITDA | 11,90 | 11,31 | 10,16 |