Marimekko Q2’24 -pikakommentti: Hyvää kasvua, kannattavuus jäi odotuksista
Marimekko pystyi haastavista kuluttajamarkkinoista huolimatta kasvattamaan liikevaihtoaan jopa 8 %, hieman odotuksiamme enemmän. Kannattavuus jäi kuitenkin sekä vertailukaudesta että odotuksistamme. Marimekko toisti odotetusti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia.
Liikevaihto kasvoi odotuksia enemmän, kv. kehitys epäyhtenäistä
Marimekon liikevaihto kasvoi 8 % Q2:lla. Suomessa liikevaihto kasvoi odotuksiamme nopeammin 11 %, jota tuki kertaluonteisten kampanjatoimitusten vetämä tukkumyynnin 30 %:n kasvu, mutta myös vähittäismyynti kasvoi 5 %. Tukkumyynnin kampanjatoimitukset ajoittuivat tänä vuonna H1:lle, kun viime vuonna ne olivat H2:lla. Kansainvälisesti kasvu oli odotuksemme mukaista (6 %), joskin aluekohtaiset erot olivat suuret Skandinavian kasvun ollessa yli 40 %, mutta EMEA ja Pohjois-Amerikka alueiden liikevaihdon laskiessa.
Tulos jäi odotuksista
Marimekon oik. liikevoitto jäi vertailukaudesta ja odotuksistamme. Tätä painoi sekä heikentynyt myyntikate, johon vaikutti mm. lisenssitulojen matalampi määrä (0,7 MEUR vs. 1,4 MEUR vertailukaudella) ja alennukset, että hieman odotuksiamme korkeammat kiinteät kulut. Kiinteitä kuluja nosti mm. keväällä tehty markkinointi Marimekon tärkeän Unikko-brändin täyttäessä 60 vuotta.
Ohjeistus ja muut näkymät ennallaan
Marimekko toisti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia. Ennen Q2:ta ennusteemme oli 4 % liikevaihdon kasvu ja 18.4 % oik. liikevoittomarginaali, samaa tasoa 2023 tason kanssa (18,4 %). Tulosennusteessa on hienoista laskupainetta odotettua heikomman Q2:n takia. Yhtiön H1:n oik. liikevoittomarginaali on kuitenkin käytännössä viime vuoden tasolla, joten kannattavuus on vakaa hyvällä tasolla. Marimekko toisti myös odotuksensa Suomen liikevaihdon päätymisestä vertailukauden tasoon, lisenssitulojen olevan vertailukauden tasolla ja noin 10-15:sta uudesta myymälästä tänä vuonna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.05.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 174,1 | 180,3 | 194,0 |
kasvu-% | 4,57 % | 3,53 % | 7,62 % |
EBIT (oik.) | 32,0 | 33,2 | 36,8 |
EBIT-% (oik.) | 18,38 % | 18,42 % | 18,99 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,64 | 0,70 |
Osinko | 0,37 | 0,45 | 0,60 |
Osinko % | 2,78 % | 3,66 % | 4,88 % |
P/E (oik.) | 22,31 | 19,36 | 17,55 |
EV/EBITDA | 13,23 | 11,41 | 10,29 |