Marimekko Q2’24 -ennakko: Odotamme kasvua, mutta markkina näyttää tahmealta
Marimekko raportoi Q2-tuloksensa torstaina noin klo 8. Odotamme yhtiöltä kohtuullista kasvua ja pientä tulosparannusta vertailukauteen nähden. Kuluttajayhtiöiltä on tosin nähty heikohkoja raportteja kesän aikana, joten riski Q2-lukujen suhteen on mielestämme pikemminkin alaspäin. Uskomme Marimekon toistavan koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia.
Liikevaihdon kasvuennusteessa riskiä pikemminkin alaspäin
Odotamme Marimekon liikevaihdon kasvaneen noin 6 % Q2:lla sekä Suomessa että ulkomailla. Suomen kasvu johtuu lähinnä varsin heikosta vertailukaudesta ja kvartaalien välisestä jakaumasta, sillä koko vuodelta yhtiö odottaa Suomen liikevaihdon olevan vertailukauden tasolla, joka on meidänkin ennuste. Toisaalta ulkomaiden kasvuvauhtia rajoittaa viime kvartaalit vahvaa kasvua tehneen Pohjois-Amerikan vertailulukujen vaikeutuminen. Kuluttajavetoisilta yhtiöiltä on kesän aikana kuulunut lähinnä negatiivisia uutisia, joten näemme Marimekon liikevaihtokehityksessä riskiä enemmän alas- kuin ylöspäin. Marimekko on kuitenkin yleisesti parin viime vuoden aikana pärjännyt hyvin myös heikommassa kuluttajamarkkinassa, jonka vuoksi näemme edellytyksiä kasvun jatkumiselle tänäkin vuonna.
Tulosodotuksissa hienoista nousua
Odotamme Marimekon tuloksen kasvavan suunnilleen liikevaihdon kasvun mukana ja siten oik. liikevoittomarginaalin olevan karkeasti vertailukauden tasoa. Marimekon korkeasta myyntikatteesta johtuen liikevaihdon mahdollinen heikkous näkyisi myös tulosrivillä.
Ohjeistus pysynee ennallaan
Uskomme Marimekon toistavan koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia. Meidän ennusteissamme on 4 % liikevaihdon kasvu ja 18.4 % oik. liikevoittomarginaali, samaa tasoa 2023 tason kanssa (18,4 %). Absoluuttisesti tämä tarkoittaa 1 MEUR:n parannusta oik. liikevoitossa 33 MEUR:oon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.05.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 174,1 | 180,3 | 194,0 |
kasvu-% | 4,57 % | 3,53 % | 7,62 % |
EBIT (oik.) | 32,0 | 33,2 | 36,8 |
EBIT-% (oik.) | 18,38 % | 18,42 % | 18,99 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,64 | 0,70 |
Osinko | 0,37 | 0,45 | 0,60 |
Osinko % | 2,78 % | 3,66 % | 4,88 % |
P/E (oik.) | 22,31 | 19,36 | 17,55 |
EV/EBITDA | 13,23 | 11,41 | 10,29 |