Marimekko Q1-aamutulos: Vuoden alku olikin vahva vastoin aiempaa arviota
Marimekon liikevaihto kasvoi Q1:llä 7 % ja tulos parani selvästi. Yhtiö kertoi Q4-raportissa odottavansa Q1-liikevaihdon jäävän noin vertailukauden tasoon, jonka vuoksi liikevaihdon selvä kasvu tuli yllätyksenä. Odotettua vahvemman liikevaihdon tukemana myös tulos ylitti selvästi odotuksemme ja vertailukauden. Tästä iso osa voi kuitenkin johtua lähinnä tuloksen ajoittumisesta eri kvartaaleille. Marimekko toisti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 %:n oik. liikevoittomarginaalia.
Liikevaihtokehitys ylitti yhtiön aiemman arvion
Marimekko arvioi Q4-raportissa Q1-liikevaihdon olevan suunnilleen vertailukauden tasoa. Tämä kuitenkin ylitettiin kasvun ollessa 7 %. Yhtiön mukaan tätä tukivat Suomen kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka ajoittuivat ilmeisesti odotuksia vahvemmin jo Q1:lle. Suomen tukkumyynnin liikevaihto olikin lähes 2 MEUR odotuksiamme korkeampi. Kansainvälinen myynti kasvoi 6 % ja odotustemme mukaisesti, joskin alueiden välillä oli suurempaa hajontaa kuin odotimme. Viime vuoden tapaan vahvaa kasvua jatkoivat Pohjois-Amerikka (yli 50 %) ja Aasia-Tyynenmeren alue (22 %), mutta Skandinaviassa ja EMEA -alueilla liikevaihto laski.
Tulos parani liikevaihdon kasvun myötä
Marimekon liikevaihdon kasvun myötä myös tulos parani vertailukaudesta ja ylitti ennusteemme. Marimekon myyntikate-% on korkea, jolloin odotettua korkeampi liikevaihto näkyy selvästi myös tulosrivillä. Myös odotuksiamme suurempi lisenssitulojen määrä tuki tulosta, sillä lisenssitulot ovat lähes puhdasta voittoa yhtiölle. Kiinteissä kuluissa ei sen sijaan ollut isoja yllätyksiä odotuksiimme nähden.
Ohjeistus ennallaan, Q1:n vahvuus voi olla enemmän ajoituskysymys
Marimekko toisti koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia. Yhtiö toistaa myös aiemman arvion Suomen koko vuoden liikevaihdon jäämisestä 2023 tasoon. Uutena mainintana Marimekko kertoo, että Suomen tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten odotetaan olevan selvästi viime vuotta pienemmät ja painottuvan H1:lle, kun viime vuonna ne painottuivat erityisesti Q3:lle. Lisenssitulojen odotetaan yhä olevan vertailukauden tasolla.
Ensisilmäyksellä Q1:n vahvuus johtuu enemmän ajoituksesta ja yhtiön aiemman liikevaihtonäkymän aiheuttamista matalista odotuksista. Pohjois-Amerikan ja Aasian hyvä kasvu on kuitenkin positiivista ja ennusteissa on vahvan tuloksen myötä pikemminkin nousupainetta. Meidän ennusteissamme ennen tulosta oli 4 %:n liikevaihdon kasvu ja 18.3 % oik. liikevoittomarginaali, käytännössä samaa tasoa 2023 tason kanssa (18,4 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 174,1 | 180,4 | 194,1 |
kasvu-% | 4,57 % | 3,59 % | 7,60 % |
EBIT (oik.) | 32,0 | 33,0 | 37,2 |
EBIT-% (oik.) | 18,38 % | 18,29 % | 19,18 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,71 |
Osinko | 0,37 | 0,45 | 0,60 |
Osinko % | 2,78 % | 3,72 % | 4,96 % |
P/E (oik.) | 22,31 | 19,21 | 17,08 |
EV/EBITDA | 13,23 | 11,25 | 10,03 |