LeadDesk: Erinomainen ostopaikka pitkäjänteiselle sijoittajalle
Nostamme LeadDeskin suosituksen osta-tasolle (aik. lisää) ja toistamme 8,0 euron tavoitehintamme. Heikko yleinen taloustilanne hidastaa yhtiön kasvua, jonka odotamme jäävän myös vuonna 2024 tahmeaksi. Yhtiön liiketoiminnan houkutteleva perusluonne ja tarjonnan kilpailukyky ovat mielestämme edelleen kunnossa. Näemme kasvun kiihtymiselle ja kannattavuusparannukselle selkeät askelmerkit yleisen taloustilanteen vahvistuessa. Orgaanisen kasvun jälleen kiihtyessä ja kannattavuusparannuksen edetessä uskomme, että markkinoiden hyväksymä arvostus tulee nousemaan selkeästi absoluuttisesti hyvin matalalle painetusta nykytasosta (23-24e EV/Liikevaihto 1,2x-1,1x).
Kasvukuoppa on painanut houkuttelevan sijoitustarinan tutkan alle
LeadDeskin sijoitustarinassa on useita houkuttelevia elementtejä: Liikevaihdosta reilu 80 % on jatkuvaa, kannattavuus on skaalautuvaa (75 % myyntikate) ja liikevaihdosta 60 % tulee Suomen ulkopuolelta. Yhtiön markkinalla on myös vahvat kasvuajurit SaaS-murroksen ansiosta ja yhtiö on todistanut tuotteensa kilpailukyvyn erityisesti SME-segmentissä. Yhtiöllä on mielestämme yhä todistettavaa kilpailukyvyssä Enterprise-segmentissä, erityisesti Suomen ja Norjan markkinoiden ulkopuolella sekä kannattavuuden vahvistamisessa. Tekoälyn rooli asiakasviestinnän ohjelmistoissa tulee nousemaan hyvin merkittäväksi jo lähivuosien aikana. LeadDesk on mielestämme melko hyvässä asemassa kehityksen kannalta, erityisesti muutama vuosi sitten toteutetun GetJenny-yritysoston ansiosta. Todistuksena tästä ovat loppuvuonna yhtiön tuotteeseen jo tuomat useat tekoälyominaisuudet. Yhtiöllä ei ole suurimpiin kilpailijoihin verrattavia kehitysresursseja, mutta toisaalta arvioimme tekoälykehityksen kasvattavan sen kilpailuetua pienempiin paikallisiin kilpailijoihin nähden.
Vaikea taloustilanne iskenyt yhtiöön vuonna 2023, mutta raportoidut luvut eivät kerro koko kuvaa
Vuosi 2023 näyttää raportoitujen lukujen valossa todellista operatiivista suorittamista heikommalta arvonluonnin näkökulmasta. Yhtiö on heikossa yleisessä taloustilanteessa vahvistanut kannattavuuttaan ja kasvattanut jatkuvan liikevaihdon kuukausilaskutusta 7 % (9’23 vs 9’22) samaan aikaan, kun heikentyneet Norjan ja Ruotsin valuuttakurssit ovat hidastaneet kasvua noin 4 %-yksiköllä. Kokonaiskasvua on myös hidastanut vähempien Enterprise-asiakkaiden käyttöönottojen ajama noin 50 %:n palveluliikevaihdon lasku. Tänä vuonna asiakkaat ovat optimoineet (vähentäneet) lisenssibudjettejaan ja arvioimme tätä näkyvän myös ensi vuonna kunnes yleinen talousnäkymä vakautuu. Lähivuosien ennusteemme ovat ennallaan, mutta yhtiön hiljattain tiedottama Enterprise-kauppa tukee ennusteitamme. Ennustamme orgaanisen kasvun jäävän vuonna 2024 vaisulle 3 %:n tasolle ja vahvistuvan vuosina 2025-2027 9-11 %:iin. EBITA-%:n arvioimme vahvistusvan 5,6 %:iin vuonna 2024 ja asteittain kohti ennustamaamme pitkän aikavälin 20 %:n tasoa.
Erinomainen paikka hypätä mukaan pitkäjänteiselle sijoittajalle
Lyhyellä aikavälillä yhtiön arvostus ei vielä saa arviomme mukaan tukea kasvun vahvistumisesta tai kannattavuuden skaalautumisesta, minkä takia tavoitehintamme on arvioimamme käyvän arvon haarukan alapuolella (8,9-12,3 €). 2024 EV/S 1,1x ja vuosien 2025-2026 ennusteidemme mukaiset, vielä matalalla kannattavuudella (EBITA-% 8-11 %), saavutettavat EV/EBITA 12x ja 8x kertoimet ovat mielestämme hyvin houkuttelevat, kun huomioidaan noin 10 % orgaaninen kasvunäkymä ja jäljellä oleva selkeä skaalautumispotentiaali. Näemme yhtiön myös potentiaalisena yritysostokohteena nykyarvostuksella. Spekulaatiota tukee myös se, että norjalainen Viking Ventures hankki LeadDeskistä 15,4 % osuuden alkuvuonna 2023 arviomme mukaan nykyistä kurssitasoa selkeästi korkeammalla hinnalla. Lisäksi Saksan 10-vuotisen bondin korko on laskenut huomattavasti (2,9 % à2,2 %) viimeisen noin 1,5 k aikana tukien kasvuyhtiöiden hinnoittelua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.12.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 28,1 | 29,3 | 30,7 |
kasvu-% | 14,32 % | 4,30 % | 4,73 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 1,0 | 1,7 |
EBIT-% (oik.) | 2,53 % | 3,42 % | 5,57 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,12 | 0,18 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 2 079,44 | 57,40 | 36,96 |
EV/EBITDA | 14,74 | 10,45 | 8,56 |