Kotipizza-ketjun myynti kasvoi 17 % kesäkuussa
Kotipizza Group tiedotti eilen, että Kotipizza-ravintoloiden yhteenlaskettu ketjumyynti kasvoi kesäkuussa 16,8 % edellisvuodesta. Vertailukelpoinen myynti (same-store sales) nousi 12,3 %. Vertailukelpoinen myynti perustuu 232 ravintolan myyntilukuihin, kun Kotipizza-ravintoloiden määrä kesäkuun lopussa oli 266 (vertailukausi 255). Kesäkuun yhteenlaskettu myynti kaikissa Kotipizza-ketjuun kuuluvissa ravintoloissa oli 8,52 MEUR, kun viime vuonna samaan aikaan myynti oli 7,29 MEUR. Kotipizza Groupin tilikausi alkoi 1. helmikuuta ja kumulatiivinen ketjumyynti tilikauden alusta on kasvanut 17,9 % edellisvuodesta 40,8 MEUR:oon.
Erittäin vahva aloitus ketjumyynnissä tietää hyvää tilikaudelle 1.2.2017-31.1.2018 ja yhtiö nostikin kesäkuussa alkuvuonna annettua (varovaista) näkymäarviota kuluvan tilikauden ketjumyynnistä. Yhtiö arvioi nyt ketjumyynnin kasvavan yli 10 % edelliseen tilikauteen verrattuna. Yhtiö ohjeistaa myös vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (2016: 6,7 MEUR).
Kotipizza-ketjuun kuuluvien ravintoloiden myynnin kasvu on positiivista Kotipizza Groupin kannattavuudelle, sillä konserni kerää franchising-yrittäjiltä franchising-maksuja ravintoloiden myyntiin perustuen. Ketjumyynnin kasvu vaikuttaa hyvällä vivulla Kotipizza Groupin tulokseen, sillä ketjumyynnin kasvu ei aiheuta lähes lainkaan lisäkustannuksia konsernille. Ketjumyynnin kasvun perusteella kasvavat franchising-maksut valuvat näin hyvällä hyötysuhteella konsernin tulokseen.
Odotimme kesäkuun ketjumyynnin kasvavan 15 % vertailukaudesta, joten luvut ylittivät hieman ennusteemme. Emme tehneet eilisen tiedotteen perusteella merkittäviä muutoksia kuluvan tilikauden ennusteisiimme ja odotamme edelleen ketjumyynnin kasvavan 15 % edellisvuodesta 104 MEUR:oon (2016: 89,9 MEUR). Käyttökate-ennusteemme kuluvalle tilikaudelle on ennallaan 7,6 MEUR:ssa (2016: 6,7 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille