Kotipizza Group Q3 keskiviikkona - vahva ketjumyynnin kasvu enteilee hyvää tulosta
Kotipizza Group julkaisee Q3-raporttinsa keskiviikkona klo 09:00. Odotamme yhtiöltä selvästi vertailukaudesta kasvanutta liikevaihtoa ja liikevoittoa. Vahvan raportin taustalla vaikuttavat alkuvuoden hyvät ketjumyynnin kasvuluvut, jotka heijastuvat positiivisesti konsernin liikevaihtoon ja tuloskehitykseen.
Odotamme Kotipizza Groupin liikevaihdon kasvaneen 22 % vertailukaudesta 22,0 MEUR:oon (Q3’16: 18,0 MEUR). Konsensusennuste liikevaihdolle on hieman alempana 21,0 MEUR:ssa. Liikevaihdon kasvun taustalla on Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti, joka on julkaistujen kuukausimyyntien perusteella kasvanut Q3:lla (elokuu-lokakuu) 20,6 % vertailukaudesta 27,6 MEUR:oon. Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynnin kasvu kasvattaa samalla konsernin oman tukkuyhtiö Helsinki Foodstockin liikevaihtoa (noin 80 % konsernin liikevaihdosta), jota on tukenut myös vuoden aikana kasvanut asiakaskunta. Chalupa-liiketoiminnalla ei ole vielä konsernin mittakaavassa merkittävää vaikutusta liikevaihtoon.
Odotamme Q3-liikevoiton parantuneen 1,9 MEUR:oon (Q3’16: 1,5 MEUR). Suurin osa tuloskasvusta tulee arviomme mukaan Kotipizza-segmentistä, jonka liikevoiton odotamme kasvaneen 1,8 MEUR:oon vertailukauden 1,6 MEUR:sta. Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti tekee hyvää segmentin tulokselle, sillä sen tulos muodostuu pääosin franchise-yrittäjien myynnin perusteella kerätyistä franchise-maksuista. Ketjumyynnin kasvu ei kasvata lähes lainkaan segmentin omia kuluja, joten kasvavat franchise-maksut valuvat hyvällä hyötysuhteella tulokseen. Foodstock-liiketoiminnan liikevoiton odotamme kasvaneen 0,5 MEUR:oon vertailukauden 0,4 MEUR:sta selvästi kasvaneiden volyymien ansiosta. Chalupa-liiketoiminnan odotamme tehneen nollatuloksen ja konsernikulujen (Muut -liiketoiminta) kasvaneen 0,5 MEUR:oon vertailukauden 0,4 MEUR:sta.
Kotipizza nosti kuluvan vuoden ohjeistusta Q2-raportin yhteydessä syyskuussa. Yhtiö arvioi nyt ketjumyynnin kasvavan noin 15 % edelliseen tilikauteen verrattuna (2016: 89,9 MEUR) ja vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (2016: 6,7 MEUR). Odotamme yhtiön toistavan ohjeistuksen, vaikka nykyisiin ennusteisiimme nähden yhtiöllä voisi olla aihetta tarkentaa ohjeistusta ylöspäin vielä kerran tämän tilikauden aikana. Odotamme kuluvan tilikauden ketjumyynnin kasvavan 17 % edellisvuodesta 105,5 MEUR:oon ja käyttökate-ennusteemme on 8,3 MEUR.
Konsernin tulosvipu ei ole tänä vuonna ollut aivan niin vahva kuin mitä se parhaimmillaan voisi olla, sillä panostukset ”Uudet markkinat ja konseptit” -yksikköön ovat nostaneet kiinteitä kuluja viime vuodesta. Yhtiö on julkaissut H2:n aikana monia uusia mielenkiintoisia päänavauksia (mm. Kotipizza Go, Social Burger-yritysosto ja uusi No Pizza -ravintolakonsepti), joiden etenemisestä pyrimme saamaan tietoa raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille