KONE: Palveluilla pärjätään
KONE järjesti eilen kysymys-/vastaussession ajankohtaisista aiheista. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta kylläkin mielenkiintoista taustatietoa eri markkinoiden ja liiketoimintojen tilanteesta ja näkymistä sekä konsernin kannattavuusajureista. Näkemysmuutoksiin ei kuitenkaan ole perusteita.
Kiinan marginaalipaineet jatkuvat
Keskustelussa korostui edelleen Kiina, vaikka se tuo enää ”vain” 25 % KONEen liikevaihdosta ja hieman vähemmän liiketuloksesta. KONEen Kiina-liikevaihdosta 75 % koostuu uudisrakentamisen ratkaisuista (new building solutions, NBS) ja 25 % huollosta ja modernisaatioista. KONE toisti Q4-raportin yhteydessä esittämänsä näkemyksen Kiinan NBS-markkinan -5…-10 %:n volyymilaskusta vuonna 2024. KONE indikoi, että Kiinan NBS-markkina tulee olemaan jatkossakin laskeva, vaikka edelleen tärkeä markkina. KONE vaikutti olevan huolissaan siitä, että toistaiseksi nähdyt Kiinan hallituksen elvytystoimet eivät juurikaan ole näkyneet rakennusmarkkinan aktiivisuudessa ja myös kuluttajien luottamus on edelleen alhaalla. Kasvu Kiinassa tulee jatkossa huollosta ja modernisaatioista. KONEen huoltoliikevaihdon kasvu Kiinassa on ollut +13…+15 %:n p.a. luokkaa ja modernisaatioissa KONE korosti ensimmäisten Kiinaan toimitettujen MonoSpace-hissien lähestyvän modernisaatioikää.
KONEen mukaan yhtiön NBS-tilauskertymän kasvu Kiinassa H2’23:lla (kappaleissa n. +25 % v/v) johtui heikosta vertailukaudesta H2’22. Tällöin KONEella oli kiire toimittaa kertynyttä tilauskantaansa korona-lockdownien päättymisen jälkeen eikä uusia tilauksia voitu H2’22:lla vastaanottaa tavanomaiseen tapaan. Vuonna 2024 vertailuluvut tulevat olemaan tavanomaisemmat.
KONE korosti, että NBS:n myyntihinnat ovat Kiinassa kovan kilpailutilanteen vuoksi pudonneet enemmän kuin materiaalihinnat. KONE on omilla tehostustoimilla kyennyt eliminoimaan osan tilauskertymänsä marginaalipaineesta, muttei kokonaan. Uskomme siksi, että KONEen marginaalit Kiinassa tulevat jatkumaan konsernin keskiarvoa alemmalla tasolla.
Hyvää vetoa modernisaatioissa
KONEen mukaan modernisaatiomarkkina ei ole riippuvainen uudisrakentamisen volyymeistä. Yhtiön mukaan rakennusten omistajat ja kiinteistökehittäjät haluavat sekä pitää kiinni vanhoista että saada uusia hyviä vuokralaisia ja tämä yhdistyneenä mm. käyttötarkoituksen muutoksiin pitää modernisaatiomarkkinaa yllä. Lyhyellä aikavälillä potentiaali on merkittävin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, joissa ”korjausvelka” kasvaa koko ajan. Viime mainitussa modernisoidaan KONEen mukaan vain 1/3 niistä hisseistä, jotka olisivat modernisoinnin tarpeessa. KONE vahvisti jo aiemmin toteamansa, että modernisaatioiden marginaalit ovat NBS:n marginaaleja paremmat (mutta huoltoliiketoimintaa alemmat). Modernisaatioiden marginaalit ovat KONEen mukaan parantuneet sitä mukaa kuin toiminnan volyymit ovat kasvaneet.
Huollon palvelutarjonta ja kannattavuus kunnossa
KONEen toimittamasta hissikannasta jo lähes 20 % käyttää digitaalista KONE 24/7 Connected Services -palvelua. Palvelun hinnoittelu on pysynyt tasaisena ja siten tukenut konsernin marginaaleja. 24/7-palvelut tuottavat yli 20 % enemmän liikevaihtoa hissiä kohden kuin perinteiset palvelut. Lisäksi palvelun pysyvyysaste (retention rate) on KONEen mukaan selvästi perinteisiä palveluja korkeampi, mikä kertoo asiakkaan kokemasta lisäarvosta. KONE nosti erikseen esiin KONE 24/7 Planner -palvelun, joka seuraa hissiä jatkuvasti ja vertaa kerättyä dataa vertailuarvoihin. Kun komponentti alkaa lähestyä elinkaarensa loppua, syntyy korjausehdotus. Asiakas saa myös laitekannastaan vuosittain kuntoraportin sekä korjaus- ja modernisointisuunnitelman seuraaville 5:lle vuodelle, mikä tukee asiakkaan budjetointia.
Keskustelussa verrattiin Otiksen palveluliiketoiminnan EBIT-marginaalia (24,0 % v. 2023) KONEen huoltoliiketoiminnan marginaaliin (jota ei julkisteta). KONE totesi, että isomman huollettavan laitekannan (2,3 milj. kpl vs. KONEen 1,6 milj. kpl) lisäksi Otis on hyötynyt etenkin vahvasta asemastaan Pohjois-Amerikassa. KONEen mukaan huollon kannattavuuden ratkaisee yksittäisellä alueella (ei siis yksittäisessä maassa) huollettavien hissien määrä ja tiheys ja indikoi, että sen huollon marginaali ei oleellisesti poikkea Otiksen huollon marginaalista. Viime mainittu näkemys on uskottava: jos vuoden 2023 luvuilla NBS:n EBIT-marginaaliksi asetetaan esimerkiksi 4 % ja modernisaatioiden EBIT-marginaaliksi 10 %, saadaan huollon EBIT-marginaaliksi 21 %.
Vuoden 2024 tulos tulee palveluista
KONEen näkemykset vuoden 2024 markkinasta olivat tietenkin ennallaan. NBS:n kohdemarkkinan lasku on pienempää kuin vuonna 2023, mutta KONEen kasvumahdollisuudet ja tuloksenteko keskittyvät huoltoon ja modernisaatioihin. Vuoden 2024 hinnoitteluympäristön nähdään olevan positiivisempi kuin viime vuonna ja marginaaleille saadaan tukea alentuneista materiaalikustannuksista. Painetta kannattavuuteen tulee kuitenkin palkoista ja muista operatiivisista kuluista, joten onnistuminen hinnoittelussa on kannattavuudelle keskeistä. Tilauskannan hinnoittelu/kustannukset -suhteen nähtiin tukevan kannattavuutta kaikilla muilla alueilla paitsi Kiinassa, missä tilanne on päinvastainen.
Ei aihetta näkemysmuutoksiin
Puhelu vahvisti sen, miten KONEen tuloksenteko on yhä enemmän muiden liiketoimintojen kuin NBS:n (uuslaitemyynnin) varassa. NBS vastasi kuitenkin viime vuonna 45 %:sta konsernin liikevaihtoa ja sen kannattavuuden parantamisessa on vaikea nähdä selvää käännettä ennen kuin uudisrakentaminen elpyy KONEen päämarkkinoilla. Vaikka KONEen osakkeen vuosien 2024-2025 arvostuskertoimet ovat jo laskeneet noin -10 % alle Otiksen ja Schindlerin kertoimien, on osake mielestämme edelleen varsin täyteen hinnoiteltu eikä selviä positiivisia kurssiajureita ole helppo osoittaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kone
KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.01.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 10 952,3 | 11 162,4 | 11 682,7 |
kasvu-% | 0,42 % | 1,92 % | 4,66 % |
EBIT (oik.) | 1 248,4 | 1 313,3 | 1 384,8 |
EBIT-% (oik.) | 11,40 % | 11,77 % | 11,85 % |
EPS (oik.) | 1,88 | 1,96 | 2,07 |
Osinko | 1,75 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 3,87 % | 3,85 % | 3,85 % |
P/E (oik.) | 23,98 | 23,89 | 22,62 |
EV/EBITDA | 15,19 | 14,45 | 13,69 |