KONE: Pääomamarkkinapäivän anti hyvä, mutta kokonaiskuvamme ei muuttunut
KONE järjesti eilen virtuaalisen pääomamarkkinapäivän, jonka pääteemoina olivat markkinatrendit, KONEen kilpailuedut sekä tuotteissa että palveluissa, DX-hissisarjan tuomat differoitumismahdollisuudet, näkymät eri maantieteellisissä ja asiakaskategorioissa sekä kasvun ja kannattavuuden ajurit kohti asetettuja tavoitteita. Tilaisuuden anti oli mielenkiintoinen, mutta vaikutelmaksemme jäi että KONEen tuloskasvu on yhä enemmän kiinni yhtiön suoriutumisesta kilpailijoita paremmin markkinakasvun ollessa tahmeaa. Emme nähneet tässä vaiheessa tarvetta muuttaa ennusteitamme ja osakkeen korkeaan arvostukseen perustuva myy-suosituksemme sekä 61,00 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
Tilaisuuden keskeinen anti oli seuraava:
- Hissi- ja palvelumarkkinan kasvu jatkuu myös lähiaikoina, mutta hitaana. KONE esitti odotuksensa eri maantieteellisten alueiden markkinakasvusta sekä rakennustyypeittäin että liiketoiminnoittain matkalla vuoteen 2021. Laskimme nämä ennusteet yhteen ja päädyimme tulokseen, että KONEen globaali markkina on eri segmenteissä (uuslaitemyynti, kunnossapito, modernisaatiot) lähiaikoina vain -1…+2 %:n kasvussa ja ainoat selvät kasvualueet ovat Kiina ja muu Tyynenmeren Aasia. Presentaatiossaan KONE kuitenkin esitti tapoja kasvaa eri alueilla markkinaa nopeammin etenkin palveluissa (24/7 Connected Services, muut digitaaliset palvelut, modernisaatiot).
- Kiinan markkinatilanne on kiristymässä. Kiinan hallitus pyrkii jälleen estämään ennalta kiinteistömarkkinoiden ylikuumenemista kiristämällä KONEellekin tärkeiden isojen kiinteistökehittäjien projekteja koskevia rajoituksia, rahoitusta ja hinnoittelua samalla kun kiinteistönostajienkin kauppaehtoja ja rahoitusta ollaan tiukentamassa. Tämä tuo jälleen volyymi- ja marginaalipaineta myös KONEen Kiina-toimintoihin.
- KONEen DX-hissimalli on keihäänkärkituote asiakkaiden sitouttamisessa. Loppuvuodesta 2019 lanseeratun DX:n avulla KONE differoituu kilpailijoista luomalla mallin ympärille ekosysteemin, jossa hissi toimii digitaalisena alustana sekä KONEen omille palveluille (mm. 24/7 Connected Services, Residential Flow), kiinteistönomistajan käyttämille palveluille (mm. kiinteistönhallintajärjestelmät) ja myös kolmansien osapuolten palveluille (älykodin palvelujärjestelmät, liikuntavammaisten palvelurobotit). DX:n katteiden uskotaan olevan selvästi perinteisiä malleja parempia. DX:ää aiotaan tarjota kaikilla keskeisillä markkinoilla jo ensi vuonna, mutta mitään volyymi- tai kannattavuustavoitteita KONE ei tietenkään esittänyt.
- Tulevasta pitkän aikavälin markkinakasvusta KONE totesi uskovansa uuslaitemarkkinan kasvavan vain 0-3 %:n vuositahtia, mutta aikovansa itse kasvaa tätä nopeammin. Tärkeämpi kasvuajuri on palveluliiketoiminta, jossa käytössä olevan laitekannan kasvu tukee kunnossapitotoimintaa, kannan ikääntyminen lisää modernisaatioita ja uudet digitaaliset palvelut tulevat tämän lisäksi. KONE odottaa palvelumarkkinan kasvavan 4-9 %:n vuositahtia.
- Omista tavoitteistaan (markkinaa nopeampi liikevaihdon kasvu, 16 %:n EBIT-marginaali) KONE totesi itsellään olevan hyvä pohja markkinaosuuden kasvattamiseen DX-mallisarjan avulla ja saimme käsityksen, että markkinaosuuden kasvun Kiinassa pienten ja keskikokoisten hissiyhtiöiden kustannuksella uskotaan jatkuvan. Konsernin liikevoittomarginaalia aiotaan nostaa 1) kohottamalla myytävien hissien arvoa differoitumalla sekä laitteissa että palveluissa DX-sarjan tukemana; 2) alentamalla valmistuskustannuksia lisääntyvällä tuoteharmonisoinnilla ja laatuparannuksilla sekä 3) hyödyntämällä tehokkaasti operatiivista vipua. Toisaalta KONE myönsi, että hintakilpailu on jälleen kiristymässä ja totesi, että 16 %:n EBIT-marginaalitavoitteen saavuttamista tärkeämpää on euromääräisen liikevoiton kehitys.
Kokonaisuudessaan pääomamarkkinapäivä vahvisti käsitystämme KONEen strategian toimivuudesta ja yhtiön tuote- ja palvelutarjonnan vahvuudesta. Hitaasti kasvava markkina, kiristyvä hinnoittelu ja mm. Otisilta ja Thyssen Elevatorilta mahdollisesti nähtävät aggressiivisetkin markkinaliikkeet pitävät kuitenkin epävarmuutta yllä KONEn tulevan tuloskasvun suhteen. Osakkeen erittäin korkea arvostus (2021 P/E 37x) sekä absoluuttisesti että suhteessa lähimpiin verrokkeihin (preemio Schindleriin ja Otisiin on 20-50 %) samoin kuin negatiivinen kokonaistuotto-odotus eivät puolla osakkeen pitämistä salkussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kone
KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 9 981,8 | 10 146,7 | 10 710,1 |
kasvu-% | 10,04 % | 1,65 % | 5,55 % |
EBIT (oik.) | 1 237,4 | 1 274,5 | 1 370,0 |
EBIT-% (oik.) | 12,40 % | 12,56 % | 12,79 % |
EPS (oik.) | 1,86 | 1,90 | 2,04 |
Osinko | 1,70 | 1,60 | 1,80 |
Osinko % | 2,92 % | 3,00 % | 3,37 % |
P/E (oik.) | 31,27 | 28,05 | 26,06 |
EV/EBITDA | 19,87 | 17,39 | 15,80 |