KONE: Marginaaliajurit kääntyvät suotuisiksi
KONE järjesti perjantaina kysymys-/vastaussession ajankohtaisista aiheista. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta kylläkin mielenkiintoista taustatietoa eri markkinoiden ja liiketoimintojen tilanteesta ja näkymistä sekä konsernin kannattavuusajureista. Eväät vuoden 2024 marginaaliparannukselle alkavat olla kasassa.
Kiinan markkinassa edelleen volyymi- ja hintapaineita
Kiinan kiinteistömarkkinassa suurempien kaupunkien (tier 1 ja tier 2) aktiviteetti on pienempiä kaupunkeja parempaa ja koko markkinan mahdollinen nousu tulee myös käynnistymään näistä kaupungeista. Samaan aikaan isoimpien kiinteistökehittäjien (mm. Country Garden, China Vanke) markkinaosuus on laskemassa ja pienempien nousemassa. Kehitys on siten päinvastaista kuin vielä vuosina 2015-2021. Joidenkin kehittäjien strateginen keskittyminen pienempiin kaupunkeihin on myös kostautumassa. KONEen Kiina-strategiana on ollut keskittyminen nopeasti kasvaviin kaupunkiklustereihin ja tämä vaikuttaa nykytiedolla järkevältä.
KONE näkee, että Kiinan uusien hissien markkinan ajurit ovat entiset eli kaupungistuminen, ikääntyvä väestö ja elämänlaadun parantamispyrkimykset, mutta markkinavolyymit tulevat olemaan lähivuosina pienessä laskussa. Kiinan hissimarkkina painottuu nyt edullisempiin asuntoihin (affordable housing), mikä KONEen tapauksessa tarkoittaa kysynnän korostumista tytäryhtiö GiantKONEessa. Tämä ei KONEen mukaan välttämättä merkitse heikompia marginaaleja, mutta hinnoittelu on vielä muita segmenttejä tiukempaa.
KONEen mukaan hissien hinnat ovat tulleet Kiinassa alas, mutta tämä on pystytty kompensoimaan tehostamisella ja alentuneilla kustannuksilla. Kiinan uuslaitemyynnin marginaaleissa on kuitenkin edelleen pientä painetta alaspäin. KONE joka tapauksessa korosti, että se on onnistunut Kiinassa tasapainottelemaan hyvin volyymien ja hinnoittelun välillä. Merkittävin kasvu Kiinassa tulee jatkossa olemaan huollossa ja modernisaatioissa, mutta KONE korosti, että myös uudisrakentamisen ratkaisuissa sen on tärkeää pysytellä kärkikaartissa.
Intiasta tulossa ”pikku-Kiina”
KONEen mukaan Intian hissimarkkina on 70-80 000 kpl vuodessa eli vain murto-osa Kiinan markkinasta (n. 550.000 kpl) ja se on myös tiukasti kilpailtu. KONEen mukaan markkina kuitenkin kasvaa nopeasti ja yhtiö sanoi olevansa Kiinan markkinajohtaja uuslaitemyynnissä. KONE totesi, että sillä on Intiassa vahva ja erittäin hyvin kannattava huoltoliiketoiminta ja myös modernisaatiomarkkina on aktiivinen. Intian hyvänä puolena on lisäksi korkea asiakasuskollisuus ja huoltosopimusten uusimisprosentti. Intia vastaa KONEen mukaan tällä hetkellä noin 4 %:sta konsernin liikevaihtoa, mutta osuus voi jo ensi vuonna nousta 5 %:iin.
Huoltomarkkinoilla isot syövät pienet
KONEen mukaan hissien huollossa on tapahtumassa rakennemuutos ja pienet paikalliset huoltoyhtiöt (jotka Euroopassa vastaavat 40 %:sta koko huoltomarkkinaa) ovat häviämässä kilpailussa. Niiden ongelmana verrattuna KONEen kaltaisiin toimijoihin on vaikeudet digitalisoida liiketoimintaa, isoja toimijoita heikommat eväät rekrytoida osaavaa henkilökuntaa ja monesti myös seuraajan puute sukupolvenvaihdoksissa. KONE tuleekin jatkamaan pienten huoltoyhtiöiden akvisitioita. Huollossa sopimusten uusimisprosentti etenee hyvään suuntaan ja etenkin uusien 24/7-yhteydellä varustettujen DX-hissien huoltosopimusten uusimistaso on korkea. KONE sanoi, että Q1-Q3’23:lla nähdystä huoltoliikevaihdon +9 %:n v/v kasvusta 5 %-yksikköä tuli volyymeistä ja loput 4-5 %-yksikköä hinnoista sekä digitaalisista palveluista. Huollon kannattavuus onkin nousussa, sillä palkkainflaatio on voitu kompensoida hinnoittelulla, ja volyymikasvu sekä digitaaliset palvelut kohottavat marginaaleja. KONE ei raportoi eri liiketoimintojen kannattavuutta, mutta totesi, että yhtiö ”ei pärjää kovinkaan huonosti” vertailussa Otiksen huollon 24 %:n EBIT-marginaaliin Q1-Q3’23:lla.
Modernisaatioissa KONE on tyytyväinen markkinakehitykseen ja omaan hinnoitteluunsa. KONE korosti, että se voi modernisaatioissa itse luoda markkinaa ja uusia mahdollisuuksia avautuu koko ajan. Modernisaatiomarkkina on KONEen mukaan isompi kuin tällä hetkellä on nähtävissä ja mm. rakennusten muuttuvat käyttötarkoitukset tukevat markkinan kasvua. Modernisaatiomarkkina on myös vähemmän kilpailtu kuin uudisrakentamisen ratkaisut, sillä modernisaatiot ovat monimutkaisia ja vaativat enemmän osaamista kuin uusien hissien asentaminen.
Marginaaliajurit kääntyvät nettotasolla suotuisiksi
KONE on nostanut omia hintojaan +2…+3 %:n tahtia. Odotettavissa oleva 4,5 %:n palkkainflaatio vuodelle 2024 merkitsee noin 150 MEUR:n lisäkulua, mutta tästä noin 40 MEUR voidaan kompensoida tuottavuuden ja tehokkuuden parantamisella. Muita positiivisia kannattavuusajureita ovat seuraavat: 1) tilauskannan bruttomarginaali on edelleen nousussa; 2) materiaalien hinnanlaskusta saatava 100 MEUR:n kustannushyöty vuodelle 2023 tulee toteutumaan ja jonkin verran säästöä saadaan vielä vuonna 2024 ja 3) uuden toimintamallin odotetuista 100 MEUR:n säästöistä näkyi hyvin vähän vielä Q3’23:lla, mutta niiden pitäisi näkyä täysimääräisesti vuonna 2024. Kaikkien mainittujen tekijöiden summana KONEen raportoitu EBIT-marginaali nousisi noin +1 %-yksikön vuonna 2024 muiden tekijöiden pysyessä ennallaan. Tämä on väljästi linjassa sen kanssa, mitä me ja konsensus odotamme vuoden 2024 marginaaliparannuksesta (vastaavasti +0,8 %-yks. ja +0,6 %-yks.).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kone
KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 10 906,7 | 11 371,7 | 11 819,4 |
kasvu-% | 3,73 % | 4,26 % | 3,94 % |
EBIT (oik.) | 1 076,6 | 1 285,5 | 1 426,9 |
EBIT-% (oik.) | 9,87 % | 11,30 % | 12,07 % |
EPS (oik.) | 1,59 | 1,94 | 2,12 |
Osinko | 1,75 | 1,75 | 1,80 |
Osinko % | 3,62 % | 3,56 % | 3,66 % |
P/E (oik.) | 30,46 | 25,23 | 23,18 |
EV/EBITDA | 18,22 | 16,08 | 14,05 |