Kempower: Sähköautojen myynti ottaa harppauksen vuonna 2025
EU ei ole tinkinyt vuoden 2025 alussa kiristyvistä päästörajoituksista autonvalmistajien etujärjestöjen painostamisesta huolimatta, mikä on jo alkanut näkymään autonvalmistajien hinnoittelupäätöksissä vuoden 2024 loppupuolella. Ennakoimme täyssähköajoneuvojen osuuden kasvavan tuntuvasti vuoden 2025 aikana, mikä voisi myös vauhdittaa julkisten latausasemaoperaattorien investointeja ja toimia Kempowerin kasvulle keskeisenä ajurina lähivuosina. Markkinakysyntään liittyvän epävarmuuden asteittainen hellittäminen voisi tukea Kempowerin osakkeen tuotto/riski-suhdetta. Toistaiseksi suosituksemme on vielä varovainen vähennä erityisesti heikon tilauskannan ja korkeisiin kasvuodotuksiin liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi.
EU:n päästörajojen kiristyminen näkyy jo autokaupassa
EU:n asettamat päästörajat keskimääräiselle myydylle autolle kiristyvät vuoden 2025 alusta alkaen. Uusien päästörajojen puitteissa jopa 22 % myydyistä autoista tulisi olla täyssähköisiä, jotta autoyhtiöt välttyvät seuraamusmaksuilta. Vuonna 2024 noin 13 % myydyistä autoista EU:ssa oli täyssähköisiä ja mikäli suhdeluku ei muuttuisi, voisivat seuraamusmaksut kohota jopa 15 miljardiin euroon. Reutersin mukaan suuret eurooppalaiset autonvalmistajat, kuten Volkswagen-, Stellantis- ja Renault-konsernit, ovat nostaneet polttomoottorimalliensa hintoja useilla sadoilla euroilla jo 2024 loppuvuoden aikana ohjatakseen kysyntää kohti sähköautoja. Hintamuutokset sähköautojen eduksi tulevat todennäköisesti jatkumaan vuoden 2025 aikana. Samaan aikaan autonvalmistajat tuovat markkinoille uusia ja parempia sähköautomalleja edullisempiin hintakategorioihin.
Lähde: ACEA, EIA ja Inderesin arvio
Henkilöajoneuvojen latausasemat keskeinen lyhyen aikavälin kasvuajuri
Se, että EU ei ole autoalan etujärjestöjen paineen alla tinkinyt päästörajoistaan määräajan lähestyessä, tukee mielestämme lähivuosille asettamiemme kasvuennusteiden toteutumisen todennäköisyyttä. Arvioimme lähivuosien kasvun syntyvän edelleen pääosin henkilöautoille suunnattujen julkisten latauspisteiden rakentamisesta. Ennustamme liikevaihdon kasvun kiihtyvän vuosina 2025-26 25-32 %:iin, mihin osaltaan vaikuttaa myös Pohjois-Amerikan jakelun vahvistuminen ja markkinakasvu. Kempowerin vuoden 2025 kasvunäkymä kärsii toistaiseksi matalasta tilauskannasta (Q3’24: -21 % v/v), sillä vuoden 2024 tilauskertymä on jäänyt heikoksi johtuen mm. asiakkaiden korkeista varastotasoista sekä Kempowerin tuoteportfolion teknologiasiirtymästä. Uusien julkisten pikalatauspisteiden asennusmäärät ovat kasvaneet, mutta selvästi hitaammin verrattuna aiempiin vuosiin.
Lähde: Inderesin ennuste
Raskas liikenne on pitkän aikavälin iso vonkale
Raskaan liikenteen latausasemien rooli korostunee vuosikymmenen loppua kohden. Kempower on itse arvioinut kaupallisten ajoneuvojen ja raskaan liikenteen vastaavan enemmistöä pikalatauslaitteiden markkinasta vuonna 2030. Nähdäksemme Kempower on asemoitunut hyvin myös raskaan liikenteen segmenttiin kehittäen ratkaisuja yhteistyössä mm. rekkavalmistajien ja logistiikan alan toimijoiden kanssa. Hyötyajoneuvoissa bussien sähköistyminen on jatkunut vahvana jo pidemmän aikaa, mutta rekkojen osalta markkina on vielä aikaisessa kehitysvaiheessa. Suurempien raskaan liikenteen latausasemainvestointien käynnistyminen voisi lähivuosina toimia ajurina myös Kempowerin osakkeelle.
Koskee DC-pikalatauslaitteiden markkinaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
Lähde: Inderes (2023) ja Kempowerin arvio (2030), miljardia euroa
Sijoitustarinan arviointi yhä haastavaa
Nykyinen 9,5 euron tavoitehintamme ja varovainen vähennä-suosituksemme perustuvat vuoden 2027 ennusteisiimme, jolloin oletamme EBIT-marginaalin parantuvan 9,8 %:iin ja liikevoiton nousevan 43 MEUR:oon. Olemme soveltaneet tähän tulokseen EV/EBIT-kerrointa 15x, mikä pyrkii jossain määrin ottamaan huomioon pitkän aikavälin lisäkasvupotentiaalin. Ennusteisiin liittyvän epävarmuuden vähentyessä arvostuksessa voisi olla nousuvaraakin, mutta toistaiseksi viime aikojen heikko tilauskertymä on mielestämme antanut aihetta varovaisuuteen arvonmäärityksessä. Mikäli markkinakasvu alkaisi realisoitumaan ja ennusteisiin liittyvä epävarmuus laskisi, voisi tuoton ja riskin suhde kääntyä houkuttelevaksi. Seuraamme markkinaa jatkuvasti ja pyrimme ennakoimaan markkinoiden odotuksia yhtiön tuloskehityksen osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kempower
Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 283,6 | 219,8 | 274,7 |
kasvu-% | 173,75 % | −22,50 % | 25,00 % |
EBIT (oik.) | 40,7 | −26,5 | 9,0 |
EBIT-% (oik.) | 14,35 % | −12,06 % | 3,26 % |
EPS (oik.) | 0,61 | −0,39 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 46,90 | - | 77,16 |
EV/EBITDA | 32,12 | - | 28,82 |