Kempower: Asiakaskunta laajentuu Intiassa
Kempower tiedotti jo toisesta latausoperaattorista Intiassa, jonka yhtiö on saanut asiakkaakseen. Kempowerin myynti Intiassa ja Kaakkois-Aasiassa vastaa toistaiseksi vain pientä osuutta kokonaisliikevaihdosta. Kyseiset alueet voisivat kuitenkin nousta pitkällä aikavälillä merkittäviksi markkinoiksi ja mahdollistaa Kempowerille lisää kasvumahdollisuuksia, mikäli yhtiö löytää kilpailukykyisen tavan toimia kyseisillä alueilla.
Uusi asiakkuus Intiasta
Kempower kertoi tiistaina lehdistötiedotteella toimittavansa pikalatausratkaisuja Zeon Chargingin operoimille latausasemille Intiaan. Zeon on merkittävä latausoperaattori erityisesti Etelä-Intiassa, joskaan ei kuulu valtakunnallisesti aivan absoluuttisesti suurimpiin. Kempowerin tiedotteessa kerrottiin, että se pyrkii rakentamaan Zeonin kanssa yli 20 latausasemaa. Asemat tarjoaisivat tehoa 200–400 kW ja latauspistokkeita 6–8 per asema. Arvioimme 20 tällaisen aseman tuoman toimituksen vastaavan yksinumeroista miljoonaluokan liikevaihtoa. Tämän yksittäisen asiakkuuden merkitys Kempowerin lyhyen aikavälin liikevaihtoon on siten melko matala, eikä aiheuta tarvetta ennustemuutoksille. On kuitenkin kiinnostavaa, että Kempower kasvaa potentiaalisesti suurella Intian markkinalla. Kempower on aiemmin kertonut toimittavansa latureita toiselle latausoperaattorille Glidalle, joka on Fortumin perustama yhtiö Intiassa.
Intiasta voisi tulla pitkällä aikavälillä suuri laturimarkkina
Intiassa rekisteröidyistä henkilöautoista vasta noin 2 % koostui sähköautoista vuoden 2023 aikana. Toisaalta lukumääräisesti laskettuna sähköautoja rekisteröitiin moninkertaisesti verrattuna esimerkiksi Suomeen (80 000 vs. 30 000). Intian valtava koko ja asukastiheys tekevät siitä potentiaalisesti erittäin suuren latausratkaisumarkkinan pitkällä aikavälillä. Maassa on rekisteröitynä yli 300 miljoonaa autoa, mikä ylittää esimerkiksi EU:n lukumäärän (257 miljoonaa vuonna 2023). Intian riippuvuus tuontipolttoaineista ja toisaalta erityisesti suurkaupunkien ilmanlaadun parantaminen ovat maalle merkittäviä ajureita ajoneuvokannan sähköistämiseksi. Liikenteen sähköistymistä on myös pyritty tukemaan julkisen vallan taholta erilaisilla insentiiveillä. Mikäli Kempower haluaisi kasvaa Intiassa suureksi toimijaksi pitkällä aikavälillä, voisi tulevaisuudessa paikallisen tuotannon perustaminen tulla harkintaan. Intia on edelleen melko protektionistinen markkina, jossa paikallista teollista tuotantoa pyritään tukemaan voimakkaasti.
Kempower on kertonut tutkivansa mahdollisuuksia myös pääkohdemarkkinoidensa ulkopuolella
Kempowerin strategiassa yhtiön pääkohdemarkkinoita ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Yhtiö on kuitenkin jatkuvasti tutkinut mahdollisuuksia myös näiden ulkopuolella. Yhtiöllä on pieni tiimi Australiassa ja se on ollut viime vuosina aktiivinen myös Kaakkois- ja Etelä-Aasiassa. Euroopan ja Pohjois-Amerikan ulkopuolisen liikevaihdon osuus vuonna 2023 oli noin 5 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kempower
Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 283,6 | 226,9 | 294,9 |
kasvu-% | 173,75 % | −20,00 % | 30,00 % |
EBIT (oik.) | 40,7 | −25,8 | 12,1 |
EBIT-% (oik.) | 14,35 % | −11,35 % | 4,11 % |
EPS (oik.) | 0,61 | −0,39 | 0,18 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 46,90 | - | 50,80 |
EV/EBITDA | 32,12 | - | 20,43 |