Harvian organisaatiomuutoksissa ei suuria yllätyksiä
Harvia tiedotti tiistaina uudistavansa organisaatiorakennettaan ja tekevänsä samalla muutoksia johtoryhmäänsä. Yhtiön uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.1.2024 ja se koostuu neljästä maantieteellisestä myyntialueesta: Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa, Manner-Eurooppa sekä Aasian, Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alue.
Uusi organisaatiorakenne näkyy Harvian markkina-aluekohtaisen liikevaihdon taloudellisessa raportoinnissa vuoden 2024 alusta alkaen. Aiemmin yhtiö on raportoinut markkina-alueittain Suomen, Muiden Pohjoismaiden, Saksan, Muiden Euroopan maiden, Pohjois-Amerikan ja Muiden maiden liikevaihdon, joten liikevaihdon jaottelu muuttuu jossain määrin suppeammaksi. Yhtiön mukaan kullakin myyntialueella on jatkossa entistä syvempi ymmärrys paikallisista kuluttajatarpeista, kulttuurista ja kilpailuympäristöstä. Uuden maantieteellisen jaon tavoitteena on terävöittää Harvian tuote- ja palvelutarjoomaa sekä markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä tärkeimmillä markkinoilla.
Päivitetty organisaatio sisältää myös viisi konsernitoimintoa: Markkinointi ja brändi, Tuotteet ja ratkaisut, Innovaatiot ja teknologia, Tuotanto ja Tukitoiminnot. Konsernitoimintojen tehtävänä on yhtiön mukaan edistää ja hyödyntää parhaita käytäntöjä ja synergioita tärkeimmiksi tunnistetuilla osa-alueilla koko konsernissa. Käsityksemme mukaan yhtiö pyrkii integroimaan ostokohteet vahvemmin suurempien synergiahyötyjen ulosmittaamiseksi, minkä edistäminen oli käsityksemme mukaan haastavaa koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana.
Uutisella ei ole vaikutusta näkemykseemme osakkeesta
Harvia on viime vuosina toteuttanut useita yritysjärjestelyjä ja yhtiön uusi toimitusjohtaja, Markus Järnefelt, astui yhtiön ruoriin kesäkuussa. Tätä taustaa vasten uutinen organisaatiorakenteen päivittämisestä ei ole mielestämme erityisen suuri yllätys. Uutisella ei näin ollen ole vaikutusta näkemykseemme yhtiöstä tai osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.09.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 172,4 | 151,4 | 165,3 |
kasvu-% | −3,77 % | −12,16 % | 9,15 % |
EBIT (oik.) | 36,5 | 33,2 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 21,18 % | 21,94 % | 22,88 % |
EPS (oik.) | 1,55 | 1,23 | 1,50 |
Osinko | 0,64 | 0,65 | 0,67 |
Osinko % | 3,62 % | 1,77 % | 1,82 % |
P/E (oik.) | 11,41 | 30,03 | 24,54 |
EV/EBITDA | 9,12 | 18,33 | 15,85 |