Harvia: Liikevaihto heikohko, näkymät ennallaan
Harvian Q2 oli liikevaihdon osalta selvästi odotuksiamme heikompi, mutta marginaali oli jälleen vahva. Tulos jäi kuitenkin hieman odotuksistamme. Harvia ei anna ohjeistusta, eikä sen markkinanäkymissä ollut juuri uutta. Myöskään tuoreen toimitusjohtajan ensiesiintyminen ei tarjonnut uusia avauksia yhtiön kehitykseen, mikä oli odotettua. Laskimme tulosennusteitamme 2 % raportin pohjalta. Toistamme Harvialle lisää-suosituksen ja 24 euron tavoitehinnan.
Liikevaihto oli odotuksia heikompi, mutta kannattavuus vahvaa Q2:lla
Harvian liikevaihto oli Q2:lla 35,8 MEUR (Q2’22: 46,0 MEUR) ja jäi 39,5 MEUR:n ennustettamme matalammaksi. Tämä oli 22 % vertailukautta heikompi (orgaanisesti 18 %) ja lasku oli samaa luokkaa kuin kolmella edelliskvartaalilla, vaikka vertailuluvut olivat jo helpommat. Myynti laski eniten Saksassa (-43 %), jossa laskua tuli selvästi odotuksiamme enemmän, vaikka jo vertailukaudella liikevaihto laski 30 %. Myös Suomessa (-25 %) sekä muissa Pohjoismaissa (-27 %) myynti laski odotuksiamme enemmän. Pohjois-Amerikassa kasvu jatkui kuitenkin edelleen hyvänä, kun myynti kasvoi 15 % vertailukaudesta ja oli odotustemme mukaisesti Harvian ainoa kasvussa oleva segmentti. Kaikkien tuotealueiden myynti laski vertailukaudesta. Oikaistu liikevoitto oli 8,0 MEUR ja jäi vain hieman ennusteestamme ja vertailukaudesta (kumpikin noin 8,5 MEUR). Harvian oikaistu liikevoittomarginaali Q2:lla oli 22,3 %, jota tuki erittäin vahva materiaalikate (65 % vs. meidän ennuste 61 %), jonka emme usko olevan pitkällä aikavälillä kestävä taso. Raaka-ainehintojen laskiessa marginaali voi kuitenkin lähikvartaaleina pysyä vahvana, jos Harvia pitää kiinni myyntihinnoistaan. Yhtiö on myös tehnyt kysynnän laskiessa onnistunutta kulusopeutusta muun muassa henkilöstön vähennysten kautta, joka osaltaan tukee marginaalia.
Näkymissä ei juuri uutta, ennusteita hieman alas
Kysynnän suhteen yhtiö mainitsi, että DACH-alueella ja laajemmin Euroopassa markkinat eivät näytä vielä elpymisen merkkejä. Tämä oli odotettua, joskin helpommat vertailuluvut pitäisi parantaa kasvulukuja H2’23 ja 2024 odotamme jo selvää kasvua myös Euroopassa kysynnän toipuessa. Yhtiö toisti palaavansa normaaliin kausiluonteisuuteen, jolloin Q1 ja Q4 ovat tyypillisesti vahvimmat kvartaalit. Käsityksemme mukaan Q3 on kuitenkin lomakauden takia kausiluonteisesti heikoin kvartaali ja ennusteemme odottavatkin liikevaihdon laskevan Q3 vs. Q2. Odotuksia heikomman raportin vuoksi laskimme 2023-25 tulosennusteita noin 2 %. Odotamme edelleen marginaalin paranevan 2023-24 tehostamistoimien sekä 2024 myös kasvun myötä ja tasaantuvan 23 % tasolle – jonkin verran Harvian oman 20 %:n tavoitteen yläpuolelle. Harvialla olisikin mielestämme varaa tukea voimakkaammin kasvua osittain myös kannattavuuden kustannuksella, mikäli markkina tämän mahdollistaa.
Tuotto-odotus on hyvä, kun huomioidaan vahvan kassavirran ja taseen tuomat mahdollisuudet
Osakkeen arvostus on vuodelle 2023 korkeahko (P/E 18x ja EV/EBIT 13,5x), mutta vuodelle 2024 jo pikemminkin edullinen (P/E 15x, EV/EBIT 11x). Tämänkin vuoden arvostus on mielestämme hyväksyttävä huomioiden sen olevan lähivuosien heikoin tulostasoltaan. Tuloskasvun ja osingon kautta laskettava tuotto-odotus on nyt arviomme mukaan noin 10 %, joka ylittää hieman tuottovaatimuksemme. Lisäksi huomioimme, että ennusteillamme Harvian nettovelka/käyttökate painuu tänä vuonna alle yhden, kun tavoite on 1,5-2,5x. Tämä mahdollistaa yhtiöltä joko suurempaa voitonjakoa tai yritysostoja, jotka nostaisivat tuotto-odotusta. Arvioimme Harvian vapaan kassavirran tuoton olevan noin 8 % lähivuosina, joka olisi mahdollista jakaa kokonaan osinkoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.08.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 172,4 | 151,4 | 165,3 |
kasvu-% | −3,77 % | −12,16 % | 9,15 % |
EBIT (oik.) | 36,5 | 33,2 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 21,18 % | 21,94 % | 22,88 % |
EPS (oik.) | 1,55 | 1,23 | 1,50 |
Osinko | 0,64 | 0,65 | 0,67 |
Osinko % | 3,62 % | 1,75 % | 1,81 % |
P/E (oik.) | 11,41 | 30,27 | 24,74 |
EV/EBITDA | 9,12 | 18,48 | 15,98 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/r/35a633/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d9b06d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/valkeus/500/125102_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)