Fiskars Q3’24 -pikakommentti: Tulos odotuksiin, divisioonat eriytymässä omiksi yhtiöiksi
Fiskarsin Q3-tulos noudatti jo melko tuttua kaavaa viime ajoilta, eli liikevaihdon kehitys oli odotuksia heikompaa, mutta säästöjen avulla liikevoittotasolla meni paremmin ja yhtiö pystyi parantamaan tulostaan vertailukauteen nähden ylittäen hieman odotuksemme. Yhtiö odottaa edelleen koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan ”hieman” viime vuoteen nähden, mikä vaatii onnistunutta Q4:ää. Yhtiö kertoi myös suunnitelmastaan eriyttää Vita- ja Fiskars-segmentit juridisesti omiksi yhtiöiksi, mikä viittaa mielestämme konsernin mahdolliseen jakautumiseen tulevaisuudessa.
Vertailukelpoinen liikevaihto edelleen reilussa laskussa
Fiskarsin vertailukelpoinen liikevaihto laski 7 %, kun odotimme 2 %:n laskua. Vita-segmentin liikevaihto laski 10 % ja Fiskarsin 5 %, molemmat odotuksiamme heikommin. Georg Jensen-kauppa tuki raportoidun liikevaihdon kasvun 6 %:iin, mutta liikevaihto jäi samaiset 6 % ennusteestamme. Maantieteellisesti laskua tuli etenkin Amerikka-segmentistä, jossa vertailukelpoinen lasku oli peräti 17 %.
Tulos saatiin nousuun tehostamalla, kuitenkin lähinnä ”muut”-segmentistä
Fiskarsin oik. liiketulos nousi 24 MEUR:oon vertailukauden 18 MEUR:sta ja hieman odotuksemme (23 MEUR) yli. Vita-segmentin tulos kuitenkin heikkeni vertailukaudesta ja oli odotuksiamme heikompi, kun taas Fiskars-segmentti paransi ja oli odotuksiamme parempi. Merkittävää tukea tuloksella tuli myös ”muut”-segmentistä, jonka tappio Q3:lla oli vain 2 MEUR, kun vertailukaudella se oli poikkeuksellisen suuri (10 MEUR) ja meidän ennusteemme oli 5 MEUR. Näin ollen tulosparannus ja pieni ylitys ennusteisiin nähden selittyy lähinnä muut-segmentin tuloksen heilunnalla, joka tasoittunee pidemmän päälle.
Q3 oli viimeinen kvartaali, jolloin Georg Jensen-ostoon liittyvät kertaerät sekoittivat isommin tulosta. Kertaerät olivat kokonaisuudessaan selvästi odotuksiamme isommat ja painoivat raportoidun nettotuloksen tappiolle. Yhtiön liiketoiminnan rahavirta jäi kvartaalilla heikoksi (nollatasoon) ison käyttöpääoman nousun myötä.
Ohjeistus toistettiin, mutta sen saavuttaminen on edelleen tiukalla
Fiskars toisti ohjeistuksena eli odottaa 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman yli 2023 tason (110 MEUR). Uskomme «hieman» tarkoittavan 0-10 %:a. Näin ollen haarukka on karkeasti 110-120 MEUR. Kolmen kvartaalin jälkeen yhtiö on noin 4 MEUR viime vuotta jäljessä, joten Q4:llä pitää saada aikaan parannusta, jotta ohjeistukseen ylletään. Meidän ennusteemme oli ennen Q3-tulosta 108 MEUR. Q4:n painoarvo Fiskarsin tuloksessa on kuitenkin suuri ja oman vähittäismyynnin ollessa merkittävä tulosajuri, ohjeistuksen toteutumista voidaan joutua jännittämään ensi vuoden puolelle asti.
Fiskars ja Vita -segmentit eriytymässä omiksi yhtiöiksi pysyen kuitenkin toistaiseksi konsernina
Fiskars ilmoitti tänään aamulla myös suunnittelevansa Fiskars- ja Vita-segmenttiensä eriyttämistä itsenäisiksi yhtiöiksi, joille nimitetään omat toimitusjohtajat. Fiskars-segmentin toimitusjohtajuuden ottaa segmentin nykyinen vetäjä Steffen Hahn, kun taas Vita-segmentin nykyinen vetäjä Christian Bachler jättää yhtiön ja Vitalle etsitään uusi toimitusjohtaja. Yhtiöt jatkavat Fiskars-konsernin osana, jossa konsernihallinto vastaa liiketoimintaportfoliosta ja konsernin johdossa jatkaa Nathalie Ahlström. Organisaatiomuutoksella tavoitellaan myös 12 MEUR:n säästöjä, joiden odotetaan toteutuvan pääosin 2025 aikana. Juridisen rakenteen muutoksen odotetaan toteutuvan Q1’26 loppuun mennessä.
Segmenttien eriyttämisellä valmistaudutaan mielestämme yhtiöiden erottamisen kokonaan erillisiksi yhtiöiksi tulevaisuudessa ja/tai Vita-segmentin myyntiin. Synergiat segmenttien välillä ovat pienet, joten mitään operatiivista syytä pitää yhtiöitä samassa konsernissa ei mielestämme ole. Nyt suunniteltu juridisen rakenteen muutos ei mielestämme merkittävästi operatiivisesti poikkea nykyisestä rakenteesta. Fiskars-segmentti on perinteinen Ehrnroothien suvun kotimainen brändiyhtiö ja uskomme suvun haluavan pitää sen omistuksessaan. Vita-segmentin osalta sen sijaan olisi mielestämme mahdollista esim. yhtiön myynti tai listaaminen omana yhtiönään pörssiin. Tämän voisi toteuttaa myös ostamalla Fiskars-segmentti Ehrnroothien omistukseen pörssin ulkopuolella ja jättää nykyinen Vita-segmentti pörssiyhtiön paikalle. Tavoiteltavat säästöt ovat luonnollisesti positiivinen asia, mutta muuten juridinen eriyttäminen ei nähdäksemme vaikuta oleellisesti konsernin arvoon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 129,8 | 1 181,0 | 1 228,6 |
kasvu-% | −9,50 % | 4,53 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 110,2 | 108,1 | 130,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,75 % | 9,15 % | 10,63 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 0,94 | 1,04 |
Osinko | 0,82 | 0,85 | 0,90 |
Osinko % | 4,66 % | 5,59 % | 5,92 % |
P/E (oik.) | 17,49 | 16,18 | 14,56 |
EV/EBITDA | 11,32 | 12,01 | 7,99 |