Fiskars Q2: Yhtiön varoittelut olivat turhia ja raportti oli selvästi odotuksiamme parempi
Fiskars julkisti tänään aamulla Q2-raportin, joka ylitti odotuksemme selvästi liikevaihdon ja kannattavuuden osalta. Yhtiö poisti ohjeistuksensa maaliskuussa ja totesi että koronaviruksen takia on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiö kommentoi vielä toukokuussa julkistetun Q1-raportin yhteydessä, että koronapandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla. Yhtiön varoittelut olivat turhia, sillä liikevaihto ja kannattavuus paranivat selvästi vertailukaudesta. Yhtiön aiempien varoittelevien kommenttien perusteella ennusteemme olivat selvästi vertailukauden alapuolella, mutta Q2-raportti oli selvä positiivinen yllätys näihin nähden.
Q2-liikevaihto kasvoi 6 % ja 280 oli MEUR. Meidän ennusteemme oli 227 MEUR, mikä ylittyi nyt selvällä marginaalilla. Fiskarsilla on ollut jo pidemmän aikaa vaikeuksia liikevaihdon kasvun kanssa. Odotimme yhtiön toukokuussa lausumien kommenttien perusteella liikevaihdon laskun kärjistyvän nyt koronapandemian takia, sillä yhtiö sulki väliaikaisesti omat liikkeensä Suomessa ja muutamalla muulla markkinalla. Arvioimme tämän vaikuttaneen negatiivisesti etenkin Vita-liiketoimintayksikön liikevaihtoon, joka tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioissa. Vitan liikevaihto laski 20 %, mutta tätä paikkasivat Terra-liiketoimintayksikön vahva kasvu (+23 %) etenkin puutarha- ja kastelukategorioissa Amerikassa ja Keski-Euroopassa, joiden vertailukausi oli heikko. Crea-segmentin hyvää kasvua (+16 %) vetivät pääasiassa Amerikassa saksien ja ompelutuotteiden vahva kysyntä. Yhtiön kommenttien mukaan rajoitustoimet ja myymälöiden väliaikainen sulkeminen ovat edelleen kiihdyttäneet kuluttajien siirtymistä perinteisistä toimijoista verkkokauppaan.
Vertailukelpoinen liikevoitto lähes kaksinkertaistui ja oli 21,9 MEUR (Q2’19: 13,1 MEUR). Meidän ennusteemme oli 8,9 MEUR. Yhtiön mukaan kannattavuutta tukivat liikevaihdon kasvu sekä Q2:lla toteutetut väliaikaiset säästöt. Fiskars kertoi maaliskuussa ryhtyvänsä oman kulurakenteen supistamiseen lomauttamalla henkilöstöään myymälöissä, tehtaissa ja jakelukeskuksissa. Yhtiö kertoi nyt tehneensä tilanteen vuoksi nopeita ja poikkeuksellisia toimia vähentääkseen omia kuluja ja toteuttaakseen muita väliaikaisia säästötoimenpiteitä. Uskomme näiden nopeiden säästötoimenpiteiden valossa yhtiön Q2-myynnin olleen selvästi jopa yhtiön omia odotuksia parempi, minkä takia matalaksi vedetyn kulurakenteen takia kannattavuus tuli vahvalla vivulla ylös ja ylitti odotuksemme. Tulosparannuksen taustalla oli liikevaihdon tavoin Terra- ja Crea -segmentit. Vita-segmentin tulos laski selvästi. Yhtiö kirjasi Q2:lle selvästi odotuksiamme vähemmän kertaluonteisia kuluja käynnissä olevista uudelleenjärjestelyohjelmista, minkä takia myös raportoitu EPS kasvoi 0,14 euroon (Q2’19: 0,12 euroa) ja ylitti 0,01 euron ennusteemme.
Fiskarsilla ei ole voimassa olevaa ohjeistusta vuodelle 2020, kun yhtiö perui näkymänsä 19.3. Covid-19 -pandemian takia. Yhtiön viimeisimmän näkymäarvion mukaan on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020 (2019: 90,6 MEUR). Näkymä loppuvuoden kehitykseen on vielä hyvin sumea, Covid-19 -pandemian toisen aallon riski leijuu ilmassa ja Fiskarsin koko vuoden lukujen osalta Q4 on aina ollut erittäin isossa roolissa. Yhtiö ei näin pysty omien sanojensa mukaan vielä antamaan perusteltua arvioita koko vuoden 2020 näkymistä. Meidän ennusteissamme (ennen Q2-raporttia) Fiskarsin liikevaihto laskee 6 % edellisvuodesta 1019 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto laskee 24 % 59 MEUR:oon. Yllätyksellisen hyvän Q2-raportin jälkeen näissä on selvää nousupainetta. Vuoden ensimmäisen puoliskon jälkeen Fiskarsin liikevaihto on kasvanut 0,5 % vertailukaudesta 536 MEUR:oon ja vertailukelpoinen EBITA on kasvanut 13 % vertailukaudesta 47,6 MEUR:oon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 019,2 | 1 082,9 |
kasvu-% | −2,51 % | −6,54 % | 6,25 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 59,1 | 80,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 5,79 % | 7,38 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,58 | 0,78 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,58 % | 3,28 % | 3,54 % |
P/E (oik.) | 14,36 | 26,49 | 19,45 |
EV/EBITDA | 9,59 | 14,46 | 12,79 |