Fiskars päivitys - osake on hinnoiteltu neutraalisti lähivuosien tulosnäkymiin nähden
Fiskarsin Q2-raportti jäi sekä liikevaihdon että tuloksen osalta hieman ennusteidemme alapuolelle. Toistamme osakkeen vähennä-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintamme 20,0 euroon (aik. 19,0 euroa). Perustelemme suositustamme seuraavasti:
- Q2-liikevaihto laski 1,2 % vertailukaudesta ja oli 290 MEUR (Q2’16: 293,5 MEUR). Luku oli lievä pettymys, sillä odotimme 302 MEUR:n liikevaihtoa. Liikevaihdon lasku tuli pääosin Amerikasta, jossa yhtiö mainitsi premium-myyntikanavien olevan haasteellisessa tilassa kuluttajien siirtyessä kivijalkamyymälöistä verkkokauppoihin. Myöskään retkeilyveitsien markkina ei ole elpynyt alueella odotetusti. Liikevaihdon laskusta huolimatta Q2-liikevoitto kasvoi 20 % ja oli 17,8 MEUR (Q2’16: 14,8 MEUR). Ennusteemme liikevoitoksi oli 19,9 MEUR. Tuloksen parantuminen tuli Living-segmentistä etenkin Scandinavian Living -liiketoiminnan liikevaihdon kasvun sekä tuotevalikoiman ja toiminnan tehostumisen tukemana.
- Yhtiö toisti vuoden 2017 ohjeistuksen. Fiskars arvioi konsernin liikevaihdon vuonna 2016 myydyt liiketoiminnot poislukien (2016: 1180 MEUR) sekä vertailukelpoisen EBITA:n (2016: 107 MEUR) kasvavan edellisvuoteen verrattuna. Fiskarsin liiketoiminnoista merkittävä osuus on Yhdysvalloissa. Yhtiö huomautti tulosjulkistuksen yhteydessä, että Yhdysvaltain dollari on heikentynyt suhteessa euroon vuoden alun noin 1,06 tasolta nykyiselle 1,18 tasolle, ja heikkenemisen jatkumisella voi olla olennainen vaikutus raportoituihin taloudellisiin lukuihin. Tulkitsimme huomautuksen siten, että yhtiö näkee loppuvuodesta mahdollisuuden liikevaihto-ohjeistuksen laskuun, ellei dollarin kurssilasku pysähdy tai tärkeä Q4-myynti yllätä positiivisesti. Laskimme kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme 1209 MEUR:oon (aik. 1242 MEUR). Dollarin heikentymisen vaikutus tulokseen ei ole yhtä voimakas, sillä yhtiöllä on myös paikallista valmistusta. Kuluvan vuoden vertailukelpoinen liikevoittoennusteemme laski 107 MEUR:oon (aik. 109 MEUR).
- Fiskarsilla on ollut viime vuosina käynnissä lukuisia ylimääräisiä kuluja synnyttäviä rakennemuutosohjelmia, joiden tarkoitus on ollut parantaa kansainvälistä kilpailukykyä valmistustoiminnan ja jakeluverkoston järkeistämisen ja henkilöstövähennyksien kautta. Tällä hetkellä käynnissä olevien ohjelmien (Supply Chain 2017- ja Alignment-ohjelma) pitäisi olla ohi vuoden 2017 loppuun mennessä. Odotamme H2:lta vielä noin 10 MEUR näihin liittyviä kertaluonteisia kuluja, mutta ensi vuoden alusta ylimääräisten kulujen tulisi olla ohi ja kustannussäästöjen näkyä täysimittaisesti. Vaikka odotamme Fiskarsin 2018-2019 liikevaihdon kasvavan noin 3 %:n vuosivauhtia, odotamme raportoidun liikevoittotason paranevan rakennemuutosohjelmien ansiosta selvästi vuoden 2017 ennustamastamme tasosta (2017e: 94 MEUR). Ennusteemme vuosien 2018-2019 liikevoittotasosta on noin 110 MEUR:n luokkaa, mikä tarkoittaa noin 9 %:n liikevoittomarginaalia (EBIT 2017e: 7,8 %). Yhtiön uusissa taloudellisissa tavoitteissa konserni tavoittelee yli 10 %:n EBITA-marginaalia, mikä on linjassa lähivuosien ennusteidemme kanssa.
- Fiskarsin markkina-arvo on tällä hetkellä noin 1,75 miljardia euroa, minkä lisäksi Q2:n lopun korollinen nettovelka oli 230 MEUR. Yritysarvo (EV) on siten 1,98 miljardia euroa. Jos kohtelemme vuoden aikana lähes 50 % noussutta Wärtsilä-omistusta (620 MEUR) käteisen tavoin, on Fiskarsin yritysarvo selvästi matalampi noin 1,4 miljardia euroa. Suhteutettuna lähivuosien ennustamamme noin 130-140 MEUR:n käyttökatetasoon (EBITDA), pidämme nykyistä noin 10x EV/EBITDA-kerrointa melko neutraalina Fiskarsin osakkeelle. Käyttökatepohjainen arvostus on myös linjassa verrokkiryhmän kanssa. Vahvan taseen (omavaraisuus 67 % ja gearing 19 %) sekä paranevan tuloskunnon turvin odotamme yhtiön kasvattavan tulevina vuosina perusosinkoa 5-10 %:n vuosivauhtia, joka ennusteidemme mukaan tarjoaa lähivuosina noin 3,5-4,0 %:n osinkotuoton.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.08.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 204,6 | 1 209,1 | 1 245,3 |
kasvu-% | 8,81 % | 0,37 % | 3,00 % |
EBIT (oik.) | 93,1 | 106,5 | 112,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,73 % | 8,81 % | 9,01 % |
EPS (oik.) | 0,91 | 1,97 | 1,02 |
Osinko | 1,06 | 0,75 | 0,80 |
Osinko % | 6,02 % | 5,09 % | 5,43 % |
P/E (oik.) | 19,32 | 7,47 | 14,51 |
EV/EBITDA | 13,41 | 9,51 | 8,48 |