Fiskars laajentaa luksusbrändivalikoimaansa ostamalla tanskalaisen Georg Jensenin
Fiskars kertoi tänään aamulla ostavansa tanskalaisen luksusbrändi Georg Jensenin. Kaupan arvo (EV) on reilut 150 MEUR eli vajaa 10 % Fiskarsin arvosta. Viimeisen 12 kuukauden tuloksella hankintahinta vastaa EV/EBITDA-kerrointa 9,5x eli karkeasti Fiskarsin tasoa. Fiskars odottaa merkittäviä synergioita, 18 MEUR vuoden 2025 loppuun mennessä. Kauppa vaikuttaa strategisesti järkevältä, joskin se on hieman yllättävä, sillä yhtiön strategia on nojannut enemmän orgaaniseen kasvuun. Myös kauppahinta näyttää järkevältä, mutta Georg Jensenin tulostason tippuminen negatiiviseksi H1’23:lla herättää huolta/kysymyksiä.
Georg Jensen on tanskalainen luksusbrändiyhtiö
Georg Jensen on tanskalainen yli 100 vuotta vanha luksusbrändi kodintuote- ja korukategorioissa (molemmat noin 50 % liikevaihdosta). Sen suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa (reilut 50 %), Aasia ja Tyynenmeren alue (noin 40 %) ja Pohjois-Amerikka (6 %). Yli puolet yhtiön myynnistä tulee suoramyynnistä. Sillä on kaksi tuotantolaitosta, yksi Tanskassa ja yksi Thaimaassa, joiden lisäksi on ulkoistettua valmistusta. Georg Jensenin liikevaihto on 2021-H1’23 ollut vuositasolla 150-160 MEUR ja liikevoittomarginaali 8-10 %. Yhtiön bruttokatemarginaali on vahva, yli 60 %. Huomiota herättävää on tuloksen tippuminen negatiiviseksi H1’23:lla, kun liikevoitto oli -4 MEUR. Odotamme Fiskarsin kertovan tästä lisää 11.15 järjestettävässä tiedotustilaisuudessa.
Merkittävä lisä Fiskarsin Vita-segmentiin ja etenkin luksusbrändeihin
Georg Jensen lisää 12-13 % Fiskarsin liikevaihtoa ja liiketulosta viimeisten 12 kuukauden lukujen perusteella. Se tulee osaksi Vita-segmenttiä, jossa on muiden brändien ohella jo luksusbrändejä kuten Royal Copenhagen Waterford ja Wedgwood. Fiskars tavoittelee 18 MEUR:n synergioita etenkin tukitoimintoihin ja hankintaan liittyen. Tämän realisoituminen yli tuplaisi Georg Jensenin tuloksen. Ottaen huomioon Fiskarsn skaala ja Georg Jensenin jo valmiiksi vahva bruttokate, näemme hyvät mahdollisuudet realisoida synergioita kiinteiden kulujen puolella ja nostaa sen marginaali muun Vita-segmentin tasolle (yli 15 %). Georg Jensen sopii hyvin yhtiön strategiaan laajentaa omaa kuluttajamyyntiä. Se myös lisää hyväkatteisten ja kysynnältään tasaisten luksustuotteiden osuutta Fiskarsin liikevaihdosta yli kolmasosaan. Synergioihin liittyvä integraatiokulut arvioidaan olevan 10 MEUR (vuosina 2024-26) ja transaktiokulut 5 MEUR (Q4’23).
Kauppa nostaa Fiskarsin velkaisuutta, operatiivinen tulosvaikutus positiivinen
Fiskars maksaa kaupan velkarahalla, joka luonnollisesti nostaa yhtiön velkaantuneisuutta. Arvioimme nettovelka/EBITDA-luvun nousevan pro forma mielessä Q2’23 lopussa raportoidulta 2,1x tasolta 2,6x tasolle eli hieman yli yhtiön tavoitetason (alle 2,5x). Yhtiö odottaa kaupan toteutuvan Q4’23 alussa ja sillä olevan hankintamenolaskelmien takia negatiivinen vaikutus tulokseen, jolloin myös velkaisuusluku voi nousta edelleen. Hankintamenopoistot ja kertakulut pois lukien yhtiö odottaa kuitenkin positiivista vaikutusta osakekohtaiseen tulokseen sekä kassavirtaan kaupan toteutumisesta alkaen. Päivitämme ennusteemme viimeistään Q3-ennakkokommentin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 120,1 | 1 179,7 |
kasvu-% | −0,47 % | −10,28 % | 5,32 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 122,6 | 149,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 10,95 % | 12,68 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 1,03 | 1,31 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,81 % | 4,93 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 16,21 | 12,71 |
EV/EBITDA | 8,08 | 9,08 | 7,05 |