Finnairin volyymin elpyminen katkesi syyskuussa
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa syyskuulta. Syyskuussa koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin heinäkuussa alkaneen kapasiteetin ylösajon ja syyskuussa yhtiön kapasiteetti jäikin elokuuta alemmas ja noin heinäkuun tasolle. Samalla Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat kotimaassa 60-70 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Kotimaan reiteillä matkustajakäyttöaste oli jokseenkin tyypillisellä noin 66 %:n tasolla, mutta ulkomaan reiteillä käyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat syyskuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi (70-80 %:iin) vertailukauteen peilattuna. Rahtikapasiteetti ja -volyymit laskivat vain hieman elokuusta, minkä taustalla oli reittiliikenteen rahdin hyvä kysyntä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa ja se voi kompensoida matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta vain hyvin rajallisesti.
Kokonaisuutena syyskuun liikenneraportin luvut olivat ennusteitamme heikompia, mutta etenkin kuukauden jälkimmäisellä puoliskolla lähes kaikilla alueilla vaikeutunut tai vaikeana pysynyt koronatilanne huomioiden heikot numerot eivät olleet enää valtava yllätys tässä vaiheessa. Q3:n tulosennusteisiimme alhainen volyymi ei aiheuta oleellisia muutospaineita erittäin alhaiseksi jäävästä liikevaihdosta huolimatta. Sen sijaan Q4:n ja Q1:n osalta Finnairin liikevaihtoennusteissamme on todennäköisesti vielä laskuvaraa kysynnän katkenneen elpymisen sekä lyhyen ajan lähes olemattomia kysyntäodotuksia peilaten suppeaksi jääneen talvikauden liikenneohjelman takia, vaikka myös Finnairin säästötoimet ovat ottaneet askeleen eteenpäin. Tämä voi heijastua myös Finnairin lähiaikojen tulos- ja kassavirtaennusteisiin edelleen negatiivisesti. Emme tee toistaiseksi muutoksia varovaiseen näkemykseemme Finnairista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 971,2 | 2 170,0 |
kasvu-% | 9,22 % | −68,65 % | 123,43 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −535,2 | −45,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −55,11 % | −2,10 % |
EPS (oik.) | 0,05 | −0,41 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 397,90 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 14,92 |