Finnairin volyymikehitys oli odotuksiamme vaisumpaa joulukuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Finnairin matkustajamäärä oli niukasti ennusteitamme korkeampi joulukuussa, mutta myydyn volyymin ja etenkin matkustajakäyttöasteen osalta data ei yltänyt ennusteisiimme. Näin ollen joulukuun kehitys oli jatkumoa marraskuulle ja lokakuulle, ja kokonaisuutena Finnairin liikennedatan kehitys oli Q4:llä ennusteitamme pehmeämpää. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa ennen yhtiön 14.2. julkistettavaa tilinpäätöstä.
Finnairin volyymikehitys ja matkustajakäyttöasteet jäivät ennusteistamme joulukuussa
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta tänä vuonna lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä Aasiassa -46 % joulukuusta 2019). Matkustajamäärän ja myydyn volyymien kasvu myös hidastui Aasiassa jo 5 %:iin ja 8 %:iin myös viime vuoteen suhteutettuna. Pohjois-Amerikassa matkustajamäärät ja volyymit supistuivat joulukuussa. Euroopassa ja uudella Lähi-Idän liikennealueella kasvu jatkui kohtalaisena, kun taas Kotimaassa volyymit olivat jokseenkin vertailukauden tasolla.
Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat 5 % vertailukaudesta joulukuussa. Suhteessa marraskuuhun numerot paranivat, mikä on tyypillistä joulukuun lopun kausiluonteisesti parempi kysyntä ja joulukuun marraskuuta yksi korkeampi lentopäivien määrä huomioiden. Konsernitason luvut olivat matkustajamäärän osalta niukasti ennusteitamme paremmat, mutta kapasiteetin ja myydyn volyymin osalta kehitys oli arvioimaamme vaisumpaa. Alueista Eurooppa, Lähi-itä ja Kotimaa olivat ennusteidemme tasolla tai hieman niiden yläpuolella, mutta sekä Aasian että Pohjois-Amerikan kaukoreitit jäivät odotuksistamme melko selvästi joulukuussa.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 71 %:ssa joulukuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 7 %-yksikköä alle joulukuun pandemia-aikaa edeltäneen keskiarvon. Matkustajakäyttöaste alitti myös ennusteemme melko selvästi. Matkustajakäyttöasteen pehmeys oli mielestämme marraskuun tavoin laaja-alaista, sillä yksikään alue ei rikkonut edes 75 %:n matkustajakäyttöasteen rajaa. Kaukoliikennereiteillä matkustajakäyttöasteet jäivät vaisulle alle 70 %:n tasoille joulukuussa.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pandemiaa edeltäneeseen historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen noin vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q3-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja yksikkötuottotason pysyneen suotuisassa asennossa myös joulukuussa. Myös Finnairin Euroopan liikenteen kilpailija Norwegian raportoi jälleen joulukuulta erittäin hyvästä keskituottojen kehityksestä, vaikka toki Norwegianin yksikkötuotot saanevat vauhtia nyt myös valuuttakursseista (heikko Norjan kruunu). Keskituottojen tasoon liittyvistä jossain määrin positiivisista odotuksista huolimatta, arvioimme kuitenkin yhä, että Finnairin paras keskituottojen nousuvauhti vähintään hyytyy, sillä myös keskituottojen vertailuluvut alkavat olla varsin kovalla tasolla Q4:llä.
Rahtivolyymi nousi kapasiteetin mukana
Joulukuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Finnairin rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen ja Qatar Airways yhteistyön mukana 15 % vertailutasosta, kun taas rahtivolyymi kasvoi 16 % suhteessa kohtuullisiin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin volyymikehitys oli joulukuussa nousujohteita, mikä peilaa arviomme mukaan yhtä suurempaa lentopäivien määrää ja rahdin normaalia kausiluonteisuutta (Q4 on rahdille vuoden vahvin kuukausi). Finnairin rahtiluvut olivat piirun odotuksiamme parempia joulukuussa.
Ennusteemme ovat toistaiseksi Finnairin tulosohjeistushaarukan ylälaidalla
Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportti oli odotuksiamme vaisumpi, kun matkustajamäärä ja rahti olivat niukasti ennusteitamme parempia ja myydyt matkustajavolyymit sekä -käyttöasteet alittivat ne. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa ennen yhtiön 14.2. julkistettavaa tilinpäätöstä. Ennusteemme Finnairin kuluvan vuoden oikaistulle liikevoitolle on ollut yhtiön 160–200 MEUR:ssa olevan ohjeistustason ylälaidassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2023
2022 | 23e | 24e |
---|
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 018,2 | 3 094,3 |
kasvu-% | 181,08 % | 28,08 % | 2,52 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 192,7 | 180,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 6,38 % | 5,82 % |
EPS (oik.) | −5,52 | 0,07 | 0,05 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,01 |
Osinko % | 0,27 % | ||
P/E (oik.) | - | 52,52 | 73,20 |
EV/EBITDA | 15,09 | 9,81 | 9,82 |
