Finnairin tammikuun liikenneraportti oli kokonaisuutena hieman ennusteitamme parempi
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa tammikuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi tammikuussa vertailukaudesta 11 % 1122 000 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat niin ikään 11 %. Finnairin kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet, joiden luoma lisäkapasiteetti kohdistui etenkin Hongkongin lisävuoroille, uudelle Pekingin Daxingin kentän reitille sekä uusille Sapporon ja Los Angelesin reiteille. Euroopan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa. Kotimaassa kapasiteetti pysyi lähes muuttumattomana tammikuussa.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti tammikuussa yhdeksättä kuukautta putkeen kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat noin 12 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa volyymikasvu oli hyvällä tasolla 10 %:ssa. Koronaviruksen leviäminen Kiinassa eskaloitui vasta aivan tammikuun lopussa, joten emme usko viruksen vaikuttaneen oleellisesti Aasian alueeseen vielä tammikuussa. Pienen Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi tammikuussa jälleen 24 %. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 13 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu pysyi tammikuussa joulukuun tavoin ripeänä (Euroopan kapasiteetti tammikuussa +10 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi tammikuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi tammikuussa 12 %. Siten kausiluonteisesti yksi vuoden hiljaisimmista kuukausista sujui Finnairilta volyymien valossa hyvin.
Rahdin osalta tammikuun raportti oli edelliskuukausien tavoin vaisu. Finnairin rahtivolyymi kasvoi tammikuussa 3 %, kun taas rahtikapasiteetti pysyi 11 %:n kasvussa etenkin Aasiaan kasvanutta lentämistä heijastellen. Maailmantalouden ja kaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Syksyllä vaikuttaneita rahdin hintapaineita yhtiö ei kuitenkaan tammikuussakaan liputtanut, joten pidämme mahdollisena, että rahtihinnat ovat tasaantuneet matalalle tasolle. Kokonaisuutena rahdin tilanne ei kuitenkaan vaikuta parantuneen ja Kiinan koronavirus on ylimääräinen riski myös rahdille. Tämä ei maailman talouden ja maailmankaupan viime aikojen uutisvirtaa heijastelleen ole mielestämme kuitenkaan erityisen suuri yllätys toistaiseksi.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi tammikuussa vajaan prosenttiyksikön 78 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille kohtuullinen yhä ripeä kapasiteetin kasvu ja tammikuun kokonaisuutena hiljainen kausiluonne huomioiden. Euroopan ja Kotimaan reiteillä yhtiö pystyi nostamaan käyttöasteitaan jopa melko selvästi ja ylsi mielestämme tammikuun kausiluonne huomioiden absoluuttisesti kohtuullisille käyttöastetasoille. Sen sijaan Aasiassa käyttöaste polki paikallaan emmekä pidä saavutettua noin 83,5 %:n käyttöastetasoa hyvänä tärkeälle kaukoliikennealueelle edes tammikuussa. Pohjois-Amerikassa käyttöaste putosi niin ikään hieman pehmeälle tasolle 78,5 %:iin.
Finnairin matkustajamäärän, myydyn volyymin ja rahdin kehitys oli hieman ennusteitamme parempaa tammikuussa. Sen sijaan käyttöasteen parannusvauhti jäi hieman odotuksistamme, kun matkustajakäyttöasteet nousivat etenkin rakenteellisesti alhaisemmalla käyttöasteella operoivilta lyhyillä reiteillä ja kaukoreittien käyttöasteen jäivät hieman ennusteistamme. Näin ollen raportin kokonaiskuva kääntyi mielestämme lievästi positiiviselle puolelle. Arviomme mukaan Kiinassa riehuva koronavirus ja siitä johtuneen Manner-Kiinan lentojen peruutukset kääntävät Finnairin kapasiteetin laskuun helmikuussa ja todennäköisesti myös maaliskuussa. Muiden markkinoiden osalta odotamme kuitenkin matkustajaliikenteen hyvän tai kohtuullisen kehityksen jatkuvan lähikuukausina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 3 232,4 | 3 333,6 |
kasvu-% | 9,22 % | 4,35 % | 3,13 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | 170,0 | 224,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | 5,26 % | 6,74 % |
EPS (oik.) | 0,50 | 0,42 | 0,80 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 3,40 % | 8,72 % | 10,90 % |
P/E (oik.) | 11,70 | 5,40 | 2,87 |
EV/EBITDA | 2,83 | 1,86 | 1,64 |