Finnairin Q2:n liikevaihto on jäämässä hieman meidän ja konsensuksen odotuksista
Finnair julkaisi eilen kesäkuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 12,8 % noin 1240 500 matkustajaan viime kuussa. Tämä oli yhtiön uusi kuukausikohtainen ennätys. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat kesäkuussa 16,4 % lentokoneiden lukumäärän ja keskimääräisten konekokojen kasvun ansiosta. Kasvu kohdistui kaikille liikennealueille. Myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat 14,5 %, joten myynti ei aivan kestänyt ripeän kapasiteetin kasvun perässä. Alueellisesti raportti oli volyymien valossa melko tasainen, sillä Finnairin kaikkien liikennealueiden myyty volyymi kasvoi kaksinumeroista vauhtia.
Myynnin ja tarjonnan hieman epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden ja tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski kesäkuussa 1,4 %-yksikköä 85,4 %:iin. Tämä on kuitenkin mielestämme kohtuullisen hyvä taso kausiluonteisesti vahvalle kesäkuulle kapasiteetin ripeä kasvu huomioiden (toiseksi korkein kesäkuun käyttöaste viimeisen 5 vuoden aikana). Alueista Pohjois-Amerikan matkustajakäyttöaste oli erittäin korkealla tasolla 94 %:ssa ja myös Kotimaan 70 %:n matkustajakäyttöaste oli selvästi viime kvartaaleja parempi. Sen sijaan Aasiassa ja Euroopassa käyttöasteet laskivat kesäkuulle kohtuullisille tasoille 86 %:iin ja 84 %:iin. Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun volyymi- ja käyttöastekehitys oli kuitenkin hieman varsin kovia odotuksiamme heikompaa.
Finnair kertoi raportissa lisäksi, että yhtiön alustava yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski Q2:llä 4,2 % viime vuoteen nähden 6,67 senttiin. Tämä oli yksikkötuoton ripein laskuvauhti lähes kahteen vuoteen. Yksikkötuoton laskun taustalla on arviomme mukaan matkustajakäyttöasteen lasku, hinnoittelu, valuuttakurssit ja kapasiteetin kasvun rakenne. Kaukoliikenteeseen painottuva kasvu laskee rakenteellisesti yksikkötuottoa (reittipituuden kasvaessa yksikkötuotot ja -kustannukset tyypillisesti laskevat), mutta arviomme mukaan myös Finnairin lippujen keskihinnat ovat olleet Q2:lla lievässä paineessa, kun yhtiö on myynyt markkinakysyntää selvästi nopeammin kasvanutta kapasiteettiaan markkinalle. Rahdin, lisäpalveluiden ja matkapalveluiden liikevaihdon kasvun arvioimme vaikuttaneen yksikkötuottoon suurin piirtein neutraalisti Q2:lla.
Viime kuukausien liikenneraporttien perusteella Finnairin Q2:n liikevaihto kasvoi Q2:lla 12,8 % 715 MEUR:oon, mikä alitti meidän ja Reutersin konsensuksen ennusteet (Q2’18e liikevaihto: Inderes 723 MEUR vs. konsensus 725 MEUR) reilulla prosentilla. Arviomme mukaan liikevaihtoennusteiden lasku, Q2:n aikana noussut polttoaineen spot-hinta sekä kuluvaluuttojen epäsuotuisat liikkeet (EUR/USD-kurssin heikentyminen) luovat lieviä laskupaineita myös Finnairin Q2:n tulosennusteisiin (Q2’18e: oikaistu liikevoitto Inderes 49 MEUR vs. Reuters konsensus 55 MEUR). Myös loppuvuoden ennusteet voivat olla näistä samoista syistä paineessa ja etenkin polttoaineen hinnan ripeän nousun kompensoiminen vaatii yhtiöltä viime kvartaaleja parempaa tuottopuolen kehitystä lähikvartaaleilla. Päivitämme Finnairin ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä lähipäivinä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.04.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 568,4 | 2 846,0 | 2 978,7 |
kasvu-% | 10,86 % | 10,81 % | 4,66 % |
EBIT (oik.) | 170,4 | 192,6 | 189,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,63 % | 6,77 % | 6,37 % |
EPS (oik.) | 0,91 | 1,00 | 0,98 |
Osinko | 0,30 | 0,35 | 0,40 |
Osinko % | 2,34 % | 15,24 % | 17,41 % |
P/E (oik.) | 14,11 | 2,31 | 2,35 |
EV/EBITDA | 3,89 | 0,26 | 0,35 |