Finnairin liikennedata oli pitkälti odotuksiemme mukaista kesäkuussa
Finnairin perjantaina julkaisema kesäkuun liikennetietoraportti vastasi pitkälti odotuksiamme. Matkustajamäärä ja kapasiteetti olivat odotuksiemme mukaisella tasolla, kun taas myyty volyymi jäi hieman odotuksistamme. Emme näe paineita ennustemuutoksiin kesäkuun liikennetietoraportin pohjalta, mutta Q2:n aiempien vaisujen liikenneraporttien pohjalta Q2:n ennusteisiimme liittyvät riskit ovat jossain määrin negatiivisia. Päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen Finnairin Q2-raporttia.
Pohjois-Amerikka ylitti ja Aasia alitti myydyn volyymin ennusteemme
Finnairin kesäkuun reilun 9 % kapasiteetin kasvu vastasi karkeasti vajaassa 9 %:ssa ollutta ennustettamme. Finnairin käyttöön maaliskuussa palanneet British Airwaysille aiemmin vuokratut lentokoneet allokoitiin Eurooppaan ja Pohjoismaihin kasvattaen näiden alueiden kapasiteettia. Myös Aasian ja Pohjois-Amerikan kapasiteetit olivat kasvussa Chicagon ja Dallasin lisävuorojen, sekä Japaniin allokoidun lisäkapasiteetin myötä. Lähi-idän kapasiteetti sen sijaan laski peruttujen Israelin lentojen takia.
Kokonaisuudessaan myydyn volyymin 8 %:n kasvu ei aivan yltänyt kapasiteetin kasvun tasolle jääden hieman myös ennusteestamme. Odotuksistamme jääneiden Aasian liikenteen 6,5 %:n kasvu sekä Lähi-idän liikenteen 7 %:n lasku jäivät ennusteistamme, mitä kompensoi odotuksiamme suurempaan myyntiin yltänyt Pohjois-Amerikan 18 %:n kasvu. Volyymiltään suurimman Euroopan 9,5 %:n kasvu vastasi odotuksiamme.
Kapasiteetin ja myydyn volyymin kehitys johti Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeän matkustajakäyttöasteen laskuun 80 %:iin, mikä on vajaan prosenttiyksikön vertailukauden tason alapuolella. Tämä myös alitti vertailukaudesta hieman vahvistuvaa käyttöastetta odottaneen ennusteemme.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Todennäköisesti kokonaisuutena yhä terveestä hinnoittelutilanteesta huolimatta arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös niiden vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla alueilla.
Kesäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä vajaan 7 %.
Q2:n ennusteriskit alasuuntaisia
Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli jokseenkin odotuksiemme mukainen, vaikka matkustajakäyttöaste jäi hieman odotuksiamme vaisummaksi. Odotamme toistaiseksi yhtiöltä tältä vuodelta vajaan 4 %:n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Finnairin koko vuoden tuloksen kannalta Q2:n ja etenkin Q3:n kesäsesonki on pääroolissa. Finnairin Q2:lla aiemmin raportoimat vaisut liikennetiedot ovat kohottaneet Q2:n ennusteisiimme liittyviä alasuuntaisia riskejä ja päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen Finnairin Q2-raporttia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,93 % | 4,18 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 6,44 | 5,90 |
EV/EBITDA | 153,24 | 2,98 | 2,57 |