Finnairilta vaisuhko liikenneraportti syyskuulta, Q3:n liikevaihto jää markkinaodotuksista
Finnair julkaisi eilen syyskuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 7,8 % noin 1 159 400 matkustajaan viime kuussa. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat syyskuussa 13,2 % lentokoneiden lukumäärän ja keskimääräisten konekokojen kasvun ansiosta. Yhtiö kapasiteetti kasvoi sekä kaukoreiteillä että syöttöliikenteessä. Myynti jäi sen sijaan myös syyskuussa jälkeen kapasiteetin ripeästä kasvusta, sillä myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat 7,2 %. Rajusti kapasiteettiaan kasvattanut Euroopan liikennealue ylsi 12,2 %:n volyymikasvuun, mutta Aasiassa kasvu hidastui selvästi 5,2 %:iin ja Pohjois-Amerikassa volyymikasvu oli lievästi negatiivista. Kotimaan volyymikasvu oli 3,2 %:ssa. Kokonaisuutena Finnairin myydyn volyymin kasvuvauhti oli melko selvästi edellisiä kuukausia heikompaa. mihin vaikuttivat osaltaan myös syyskuulle osuneet peruutukset Aasian ja Pohjois-Amerikan reiteillä.
Myynnin ja tarjonnan epäsuotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden ja tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski syyskuussa 4,6 %-yksikköä 80,8 %:iin. Vertailuluku viime vuodelta on kova, mutta yhtiön syyskuussa saavuttama käyttöaste ei mielestämme ollut erityisen hyvä jakson kohtuullinen kausiluonne huomioiden. Vuoden rullaava matkustajakapasiteetin käyttöaste taas laski 82,7 %:iin syyskuussa. Taso on mielestämme vielä hyvä, mutta rullaavan käyttöasteen suunta oli kuudetta kuukautta alaspäin. Kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportin luvut jäivät ennusteistamme melko selvästi sekä matkustajamäärän, myydyn volyymin että käyttöasteen osalta, kun taas kapasiteetin kasvu oli hieman ennusteitamme nopeampaa peruutuksista huolimatta.
Finnair kertoi syyskuun liikenneraportissa lisäksi, että yhtiön yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski Q3:lla 4,6 % viime vuoteen nähden 6,95 senttiin. Arviomme mukaan yksikkötuoton laskun taustalla ovat matkustajakapasiteetin käyttöasteen lasku, valuutat, rahtivolyymin kasvun hidastuminen sekä lisäpalvelumyynnin hidastuminen. Myös lentolippujen hinnoittelussa on arviomme mukaan ollut edelleen pientä painetta alaspäin kapasiteetin voimakkaan kasvun takia. Matkapalvelumyynnin arvioimme tukeneen Finnairin yksikkötuottoa lievästi Q3:lla. Huomioitavaa myös on, että Finnairin yksikkötuoton laskuvauhti on ollut viimeisen vuoden aikana lievästi kiihtymään päin. Tämä on jossain määrin huolestuttavaa, sillä tuottokehitykseen kohdistuu yhä enemmän painetta polttoaineen suojatun hinnan ripeän nousun takia.
Q3:n liikenneraporttien perusteella Finnairin Q3:n liikevaihto on 801 MEUR. Meidän ennusteemme ennen syyskuun liikenneraporttia yhtiön Q3:n liikevaihdoksi oli 806 MEUR, kun taas Reutersin konsensus ennusti yhtiölle 816 MEUR:n liikevaihtoa. Näin ollen konsensuksen liikevaihtoennusteeseen kohdistuu vajaan 2 %:n laskupaine. Arvioimme liikevaihtoennusteen laskun heijastuvan negatiivisesti myös Q3:n tulosennusteeseen (oik. EBIT: Q3’18e: Inderes 107 MEUR, konsensus 112 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.10.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 568,4 | 2 850,9 | 3 029,4 |
kasvu-% | 10,86 % | 11,00 % | 6,26 % |
EBIT (oik.) | 170,4 | 162,6 | 149,9 |
EBIT-% (oik.) | 6,63 % | 5,70 % | 4,95 % |
EPS (oik.) | 0,91 | 0,81 | 0,73 |
Osinko | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Osinko % | 2,34 % | 13,06 % | 13,06 % |
P/E (oik.) | 14,11 | 2,82 | 3,14 |
EV/EBITDA | 3,89 | 0,45 | 0,74 |