Finnair ylsi kapasiteetin kasvun ja pääsiäisen vetoavun myötä hyviin volyymeihin huhtikuussa
Finnair julkisti keskiviikkona huhtikuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi huhtikuussa vertailukaudesta 15 % 1227400 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 19,6 %. Kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa ja helmikuun puolivälissä yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet sekä lyhyen matkan syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone, lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa, reittipituuden kasvu sekä parempi koneiden hyödyntämisaste.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ei viime kuukausien tavoin pysynyt kapasiteetin kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 17,8 % huhtikuussa. Maantieteellisistä alueista kehitys oli edelleen vaisuhkoa strategisella painopistealueella Aasiassa, jossa volyymikasvu jäi selvästä kapasiteetin kasvusta huolimatta vain 6 %:iin. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi pomppasi peräti 141 %, mikä johtui arviomme mukaan kuitenkin uuden Los Angelesin reitin avaamisen lisäksi kausireittien aloittamisen (Chicago ja San Francisco) ja lopettamisen ajoituksista (Miami). Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 21 %:n tasolla edelleen rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti huhtikuussa +19 %) ja todennäköisesti myös pääsiäisen ajoituksen ajamana. Lisäksi Eurooppa ja Pohjois-Amerikka saattoivat saada Q1:llä pientä tukea SAS:n ongelmista (lentäjien lakko). Kotimaassa matkustajavolyymi kasvoi vajaan prosentin. Siten huhtikuu meni yhtiöltä volyymien valossa mielestämme kokonaisuutena hyvin. Rahdin osalta raportti oli kohtuullinen, sillä rahtivolyymi kasvoi huhtikuussa 15 % Norjan, Hong Kongin ja Kaakkois-Aasian markkinoiden hyvän kehityksen ansiosta. Peräti 27 % kasvaneen rahtikapasiteetin tasolle rahdin volyymikasvu ei kuitenkaan enää yltänyt.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun lievästi epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski huhtikuussa 1,2 %-yksikköä 81,4 %:iin. Taso on mielestämme Finnairille kohtuullinen, kun huomioidaan, että pääsiäisellä terästetty huhtikuu on Finnairille kausiluonteisesti melko hyvä. Matkustajakäyttöaste laski lähes 4 % Aasiassa, kun taas muilla alueilla yhtiö pystyi nostamaan käyttöasteitaan kapasiteetin kasvusta huolimatta (Euroopassa matkustajakäyttöaste nousi ensimmäistä kertaa vuoteen). Matkustajakäyttöastetta painoivat arviomme mukaan Aasiassa kysynnän rauhoittuminen ja kireä kilpailu. Myös uuden Nanjingin avaaminen on arviomme mukaan voinut laimentaa käyttöasteita Aasiassa. Muilla reiteillä matkustajakäyttöasteet saivat näkemyksemme mukaan vetoapua etenkin pääsiäisen hyvästä kysynnästä (ja myös SAS:n ongelmista). Selkeämpien johtopäätösten tekeminen esimerkiksi Euroopan matkustajakäyttöasteiden mahdollisesta trendikäänteestä vaatii mielestämme lisää dataa paremmin vertailukelpoisilta kuukausilta.
Finnairin matkustajamäärän, kapasiteetin ja matkustajaliikenteen volyymien kasvu ylittivät ennusteemme melko selvästi huhtikuussa. Sen sijaan matkustajakäyttöaste jäi ennusteistamme yhä maltillisesti ja myös rahdin osalta raportti oli lievästi odotuksiamme heikompi. Näin ollen raportin kokonaiskuva taipuu mielestämme lievästi positiiviselle puolelle, mutta huhtikuun liikenneraportti ei kuitenkaan toistaiseksi aiheuta muutoksia Finnairin Q2:n tai lähivuosien ennusteisiimme eikä näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 051,9 | 3 229,0 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,10 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 180,1 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,90 % | 6,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,45 | 0,56 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 3,86 % | 9,64 % | 11,24 % |
P/E (oik.) | 16,56 | 5,49 | 4,47 |
EV/EBITDA | 3,10 | 2,42 | 2,67 |