Finnair: Testaamme sinivalkoisten siipien kantoa
Finnair julkistaa Q4-raporttinsa keskiviikkona kello 9.00. Olemme nostaneet Finnairin tulosennusteitamme lähivuosille hieman loppuvuodesta tehdyn lentokonejärjestelyn, viime aikojen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan ja hyvänä jatkuneen hinnoittelutilanteen nettovaikutuksena. Mielestämme Finnairin osake alkaa olla arvostettu jo melko maltillisesti ja varsinkin kassavirtapohjaisesti tarkasteltuna tuotto-odotus lähivuosille näyttäytyy mielestämme jo riittävänä osakkeen kroonisesti korkeasta riskiprofiilista huolimatta. Siten nostamme Finnairin suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä) ja toistamme yhtiön 0,05 euron tavoitehintamme.
Odotamme melko hyvää operatiivista tulosta loppuvuodelta, vaikka volyymi jäi ennusteistamme
Finnairin volyymikasvu hidastui Q4:llä odotuksiamme hieman nopeammin 12 %:n tasolle. Myös matkustajakäyttöasteen kehitys oli vaisua ja pidämme Q4:llä saavutettua 73 %:n matkustajakäyttöastetta korkeintaan tyydyttävänä Finnairille. Sektorin melko kireä markkinatilanne on kuitenkin luultavasti mahdollistanut Finnairille Q4:llä yhä aggressiivisen hinnoittelun koko viime vuoden tavoin. Arvioimme Finnairin liikevaihdon nousseen matkustajaliikenteen ajamana 6 % 729 MEUR:oon Q4:llä, mikä on hieman alle konsensuksen. Kuluissa pahimmat paineet ovat helpottaneet yleisestä inflaatiosta huolimatta, sillä polttoaineen hinta on laskenut ja myös volyymiliitännäisiä säästöjä pitäisi tulla vielä läpi. Näitä ajureita peilaten arvioimme Finnairin tehneen Q4:llä jakson kausiluonne huomioiden melko hyvän 24 MEUR:n oikaistun liikevoiton, mikä vastaa 3,3 %:n liikevoittomarginaalia ja lievää tulosparannusta suhteessa vertailukauteen.
Tulosohjeistusta tuskin saadaan vielä Q4-raportissa, nostimme lievästi lähivuosien ennusteitamme
Liiketoiminnan hankalan ennustettavuuden takia emme odota Finnairin antavan tulosohjeistusta alkuvuodesta vaan vasta H1:n jälkeen. Kapasiteetti- ja liikevaihtokommenttien pitäisi kuitenkin indikoida vakaata tai hidasta kasvua tälle vuodelle meidän ja markkinoiden odotusten täyttämiseksi. Odotamme yhtiön kommentoivan kysyntää yhä melko positiivisesti etenkin lomasesonkien osalta, sillä matkustamisella vaikuttaa olevan vahva asema kuluttajien allokaatiossa ja reaalipalkkojen nousun pitäisi tukea kysyntää. Myös hinnoittelu on alan viime aikojen uutisvirran valossa luultavasti pysynyt ainakin toistaiseksi suotuisana. Olemme nostaneet Finnairin lähivuosien oikaistun liikevoiton ennusteitamme 4–9 % loppuvuodesta tehdyn lentokonekaupan (kommentti täällä), viimeaikaisen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan ja hyvän hinnoittelutilanteen nettona. Odotamme Finnairilta lähivuosina hidasta 3-8 %:n oikaistun liikevoiton kasvua kohtuullisessa markkinassa.
Arvostuskuva on jo varovaisen houkutteleva etenkin kassavirtapohjaisesti
Finnairin vuosien 2024–2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 10x ja 8x ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 8x ja 7x. Tasot ovat Finnairille hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alalaidoissa. Verrokkeihin nähden arvotus ei ole yhtä houkutteleva, sillä alempien tulosrivien osalta Finnair on hinnoiteltu yhä preemiolla. Toisaalta verrokkiryhmä on hinnoiteltu erittäin alas (2024e: P/E 5x) eikä Finnairin hinnoittelu ole tyypillisesti seurannut erityisen hyvin verrokkeja. Finnair ei myöskään maksa veroja ja arviomme mukaan tuloslaskelmassa vuokriin liitännäiset erät ovat nyt todellista kassakulua suurempia. Lisäksi lähivuosina yhtiön investoinnit alittanevat poistot selvästi. Siten arvioimme sijoittajien saavan Finnairista nykyiselle markkina-arvolle kaksinumeroisen vapaan kassavirran tuoton. Mielestämme osakkeen tuotto-odotus vastaakin ennustettua kassavirtatuottoa nykyiseltä arvostustasolta, mitä pidämme jo varovaisen houkuttelevan osakkeen kroonisesti korkeista riskeistä huolimatta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2024
2022 | 23e | 24e |
---|
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 2 990,4 | 3 012,2 |
kasvu-% | 181,08 % | 26,90 % | 0,73 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 184,7 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 6,18 % | 6,51 % |
EPS (oik.) | −32,91 | 0,37 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,07 |
Osinko % | 1,97 % | ||
P/E (oik.) | - | 9,57 | 10,13 |
EV/EBITDA | 12,04 | 3,39 | 3,15 |
