Finnair: Sesonkikvartaalin viimeisen kuukauden data oli suunnilleen odotustemme mukaista
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa Q3:n sesonkikvartaalin viimeiseltä kuukaudelta syyskuulta. Raportti oli kokonaisuutena suunnilleen odotustemme mukainen, vaikka matkustajakäyttöaste jäikin hieman odotuksistamme. Osakkeen kannalta tämä on mielestämme edelleen lievä helpotus, sillä H1:llä ennusteista toistuvasti jääneiden liikennetietojen ja vaisun Q2-tuloksen jatkeeksi. Raportti ei silti aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme.
Matkustajaliikenne kehittyi lähes odotustemme mukaisesti syyskuussa
Syyskuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 10 %, kapasiteetti 9 % ja myyty volyymi 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa yhä Venäjän ylilentokielto, mutta syyskuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa vertailujaksoon. Suhteessa elokuuhun numerot heikkenivät, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on tilanne käytännössä aina.
Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa kaksinumeroista ja hieman ennusteitamme nopeampaa vauhtia. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti ja volyymi laskivat hieman Chicagon reittiin tehtyjen muutosten takia. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti kapasiteettia 12 % ja Kotimaassa 36 % (taustalla myös Pohjois-Suomen sesongin aiempi aloittaminen). Näillä alueilla matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kestäneet myöskään syyskuussa kapasiteetin kasvun perässä, vaikka Kotimaassa luvut olivat kapasiteetin kasvun mittakaavaan suhteessa mielestämme kohtuullisia. Lähi-idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia ja volyymimittarit olivat alle ennusteidemme.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 76 %:ssa syyskuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) syyskuita alempana. Tämä johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Matkustajakäyttöaste alitti ennusteemme noin 2 %-yksiköllä. Alueista Lähi-idän ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät syyskuulle vaisuille ja odotuksiamme alemmille tasoille 62 %:iin ja 75 %:iin. Kotimaan ja Aasian 72 %:n ja 80 %:n matkustajakäyttöasteet olivat mielestämme kohtuullisia tasoja ja ennusteemme olivat suunnilleen linjassa niiden kanssa. Pohjois-Amerikan 83 %:n matkustajakäyttöaste taas nousi hyvälle tasolle ja ylitti ennusteemme lievästi.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Verrokeista Norwegian raportoi kuitenkin syyskuulta keskituottojen noususta, mihin peilattuna arvioimme myös Finnairin kohtaaman hintapaineen jääneen maltilliseksi hyvän kysynnän lomasesongin hännässä. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat kuitenkin arviomme mukaan edelleen koholla.
Rahdille syyskuu oli melko hyvä
Syyskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä 8 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme korkeampi taso, joten rahdin osalta syyskuu sujui Finnairilta mielestämme globaalin talouden nihkeään kuvaan suhteutettuna melko hyvin.
Ennusteisiin ei kohdistu suoranaisesti muutospaineita
Kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportti oli suunnilleen odotustemme mukainen, kun matkustajamäärän, myydyn volyymin ja rahdin lievästi ennusteitamme parempi kehitys kompensoitui arviotamme alemmalla matkustajakäyttöasteella. Osakkeen kannalta suurempien pettymysten välttäminen Q3:n kaikissa liikenneraporteissa oli mielestämme helpotus H1:n vaisujen liikennedatojen, pettymykseksi jääneen Q2-raportin sekä sektorin mollisävyisen uutisvirran jälkeen. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat suunnilleen yhtiön ohjeistushaarukan puolivälissä (2024e: oikaistu liikevoitto 149 MEUR). Kuluvan vuoden keskeisimmät riskit liittyvät arviomme mukaan hiljaisemman Q4:n markkinatilanteeseen (kysyntä ja hinnat), kun taas Q3:n kesäsesongin pitäisi mennä yhtiöltä vähintäänkin tyydyttävästi kvartaalin liikenneraporttien perusteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 063,4 | 3 130,2 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,51 % | 2,18 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 149,0 | 170,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,86 % | 5,43 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,25 | 0,36 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,10 |
Osinko % | 2,34 % | 4,68 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 8,44 | 5,99 |
EV/EBITDA | 3,57 | 3,08 | 2,55 |